Gomphus ubadschi uit Syrie

Gestart door JohanvantBosch, juni 20, 2010, 13:30:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

ewoudploeg

Dat schiet me nu te binnen: de labiale palp van Gomphus en Paragomphus verschillen zeer duidelijk. Bij Gomphus (dus ook ubadschi) loopt de labiale palp uit in een spitse punt en is deze haakvormig, bij Paragomphus (en ook bijvoorbeeld Onychogomphus) is de labiale palp afgerond en niet haakvormig naar binnen gebogen. Zoals hier, geleend en deels aangepast uit Seidenbusch zijn sleutel:


Uploaded with ImageShack.us
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

JohanvantBosch

Kijk.... die ga ik straks eens opzoeken. Daar kom ik op terug.

Een andere vraag. Ik hou zelf rekening met de mogelijkheid dat Gomphus kinzelbachi in het oosten van Syrie en het zuidoosten van Turkije zou kunnen voorkomen. Nu is die daar nog nooit gevonden, maar ja...
Ik neem haast aan dat daar geen huidjes/larven van bekend zijn en neem eigenlijk ook aan dat die veel op G. davidi zullen lijken.
Hebben jullie daar gedachten over?

ewoudploeg

G. kinzelbachi ontbreekt in de sleutel van Seidenbusch. Ikzelf heb er eerlijk gezegd geen mening over. Ik ken de soort niet en zou hem ook niet zonder schroom ergens durven te plaatsen. Eerlijk toegegeven: met deze soort heb ik geen rekening gehouden.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

JohanvantBosch

Citaat van: ewoudploeg op november 02, 2012, 11:00:42 AM
G. kinzelbachi ontbreekt in de sleutel van Seidenbusch. Ikzelf heb er eerlijk gezegd geen mening over. Ik ken de soort niet en zou hem ook niet zonder schroom ergens durven te plaatsen. Eerlijk toegegeven: met deze soort heb ik geen rekening gehouden.
Wat ik dan ook wel weer snap  8)

arjan.kop

Eerst palpen en laatste antenneleden bekijken, dan juichen  ;)

Kinzelbachi zou kunnen. Soorten die zelden gezien worden, zoals onze flavipes, kunnen best een groter verspreidingsgebied hebben. Ik heb geen beschrijving van de larve in de kast staan, maar ik ga nog wel even op zoek.

JohanvantBosch

De palp past m.i. niet op Paragomphus, zoals in bovenstaand tekeningetje, wel op Gomphus. Maar of ie dan op ubadschii past? Als iemand wil pielen met de originele foto, je bent welkom. Dan stuur ik hem op.


JohanvantBosch

En dit is wat ik tot nu toe van bovenaf van de antenne kan maken. Ik heb geen binoculair thuis (wordt wel een keer tijd  O0), dus ik ben niet in de gelegenheid om het onder de binoculair te bekijken. Ik probeer maar wat met de macrolens...
Ik kan er niet veel van brouwen, zie überhaupt geen segmenten....


JohanvantBosch

#37
Ik probeer een eventuele graafspoor op de foto te krijgen. 't moet met handmatig scherpstellen. Da's nog niet helemaal gelukt (dus ik piel nog ff door), maar post deze toch maar vast. Dit doet mij wel denken aan een graafspoor, maar het is ook wat aan de kleine kant. Misschien gewoon een bobbeltje....?

ewoudploeg

#38
 De labiale palp past op een Gomphus inderdaad. Het knobbeltje dat je ziet is vergelijkbaar met die van flavipes. Het is zeker geen spoor zoals bij veel andere Gomphus-soorten. Wat vooral heel erg opvalt is het langerekte prementum. Blijkbaar heb ik daar eerder geheel overheen gekeken. Dat maakt ubadschi wel heeeeel erg waarschijnlijk. Op de derde foto in de eerste post is dat al te zien.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

JohanvantBosch

Citaat van: ewoudploeg op november 02, 2012, 16:22:21 PM
Wat vooral heel erg opvalt is het langerekte prementum.

Die viel mij ook nogal op ja....
Overigens helpt het een stuk dat jullie boek er is. Dan weet ik ten minste een beetje waar ik naar moet kijken.

ewoudploeg

Citaat van: JohanvantBosch op november 02, 2012, 16:27:36 PM
Citaat van: ewoudploeg op november 02, 2012, 16:22:21 PM
Wat vooral heel erg opvalt is het langerekte prementum.

Die viel mij ook nogal op ja....
Overigens helpt het een stuk dat jullie boek er is. Dan weet ik ten minste een beetje waar ik naar moet kijken.

Met dien verstande dat Syrie net niet binnen het gebied valt  :P . Maar inderdaad, het kan absoluut een richting geven. Ik ben benieuwd naar de mening van Arjan, maar ik durf er een tik op te geven. Wat een omwenteling ineens.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

JohanvantBosch

Ik ben ook benieuwd naar de mening van Arjan.

Tot die tijd vast even naar de bestaande waarnemingen voor Syrië kijken. Ik heb even het bestand met de waarnemingen van Syrië erbij gepakt (zoals gebruikt voor het atlasje van het middellandse zeegebied) en het atlasje zelf:
- Er zijn acht bekende waarnemingen van G. ubadschii uit Syrië.
- Zes zijn er van vóór 1953 (Schmidt 1953)
- Twee zijn er van vóór 1986 (Schneider, 1986)
- Van deze acht zijn er zo te zien vijf uit het stroomgebied van de Orontes in West-Syrië, waarvan wordt gevreesd dat ie er uitgestorven is.
- Drie zijn er uit het stroomgebied van de Eufraat, 1 op de grens met Turkije, twee een stuk zuidelijker (waarvan 1 bij een zijrivier). Alle drie in een stuk rivier waar waar nu een aantal zeer grote stuwmeren zijn.
- Alle drie deze waarnemingen zijn van vóór 1953
Dit huidje is wat verder stroomafwaarts (verder oostelijk) gevonden, nabij Halabyah, waar op dit moment geen stuwmeren zijn.

arjan.kop

Een spoor is ook wel echt een spoor, niet dit frummeltje. Volgens mij hebben we een winner. Kinzelbachi zou kunnen, doch zeer onwaarschijnlijk. Je zou de eerste zijn met een huidje, lijkt het.

Larven zijn zoveel leuker dan die snelle gevleugelde stadia. Die vliegen telkens weg en huidjes poseren met liefde voor je. Je kunt de exuviae gerust verzamelen en al je twijfels delen. Het zijn leuke souvenirs bovendien. Wordt dit het begin van een mooie collectie?

JohanvantBosch

Citaat van: arjan.kop op november 02, 2012, 16:45:18 PM
Een spoor is ook wel echt een spoor, niet dit frummeltje. Volgens mij hebben we een winner. Kinzelbachi zou kunnen, doch zeer onwaarschijnlijk. Je zou de eerste zijn met een huidje, lijkt het.

Ach... die kinzelbachi ga ik wel zoeken in Zuidoost Turkije...  O0
En anders Iran... sinds ik een partner heb die daar vandaan komt, biedt dat misschien ook weer allerlei andere perspectieven   ;D

Citaat van: arjan.kop op november 02, 2012, 16:45:18 PM
Larven zijn zoveel leuker dan die snelle gevleugelde stadia. Die vliegen telkens weg en huidjes poseren met liefde voor je. Je kunt de exuviae gerust verzamelen en al je twijfels delen. Het zijn leuke souvenirs bovendien. Wordt dit het begin van een mooie collectie?

Tja.... qua 'geval' ben ik er net zo blij mee als met een imago. Maar qua waarneming - wordt ik toch wel een stuk blijer van zo'n gevleugelde jongen.  O0
En wat die verzameling betreft.... ik weet nu al niet wat ik met die twintig huidjes (de rest is Schemerlibel en Grote Keizer) aan moet in mijn huis. Dus ik weet het zo net nog niet....  :-\

ewoudploeg

#44
G. ubadschi zal naar alle waarschijnlijkheid (ach ja, met zekerheid) in ons tweede boekje worden opgenomen, dus ben ik zeker geinteresserd in een preparaatje van dit beest. Hij ziet er bijzonder bruikbaar uit, zeker voor het valideren van kenmerken. Hoe groter de steekproef, hoe beter. :-*

Overigens is het dan wel meteen een behoorlijk spectaculaire waarneming. Proficiat!

En o, o, o, wat sluit ik me bij Arjan aan. Ik zeg het zelf zo vaak: stop toch met die veel te kleurrijke imago's! :P
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

JohanvantBosch

Citaat van: ewoudploeg op november 02, 2012, 17:16:17 PM
G. ubadschi zal naar alle waarschijnlijkheid (ach ja, met zekerheid) in ons tweede boekje worden opgenomen, dus ben ik zeker geinteresserd in een preparaatje van dit beest. Hij ziet er bijzonder bruikbaar uit, zeker voor het valideren van kenmerken. Hoe groter de steekproef, hoe beter. :-*

Overigens is het dan wel meteen een behoorlijk spectaculaire waarneming. Proficiat!

En o, o, o, wat sluit ik me bij Arjan aan. Ik zeg het zelf zo vaak: stop toch met die veel te kleurrijke imago's! :P
Ik stuur hem met alle plezier aan je op. Of zorg dat ie op een andere manier bij jullie terecht komt. Zeg maar wat het handigste is.

Een dingetje trouwens. Ik heb hem niet gemeten, maar hij leek me aan de kleine kant. Toen ik hem naast de 1:1 foto van flavipes in het boek legde leek het nog wel weer mee te vallen. Komt misschien deels doordat het achterlijf opgekruld is.

ewoudploeg

Goh, super dat je m aan ons afstaat! Dank! G. ubadschi is gemiddeld iets kleiner dan flavipes. Dat zou goed passen dus. Het voorkomen van flavipes is 100% uit te sluiten trouwens? Ik ga daar absoluut van uit, maar je weet nooit. Het huidje zal daar hoe dan ook op worden nagekeken. Zien wij elkaar binnenkort Johan? We zitten nog te broeden op een huidjesdag. Dat zou een ahndig moment kunnen zijn. Anders hebben we wel even tijd en kan ook de NVL-dag als optie overwogen worden. Versturen kan uiteraard, maar is zeker voor zo'n zeldzaamheid misschien iets te riskant, zeker als het veiliger kan.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

JohanvantBosch

Opsturen is misschien niet zo handig inderdaad.
nvl dag is een optie.
Ik twijfel nog of ik naar de belgische dag ga.
Huidjesdag kan een optie zijn.
Begin december ook nog bestuursvergadering van nvl. Mocht jij iemand anders uit t bestuur daarna zien, dan kan ik m bij die vergadering meegeven.
Zo zijn er vast nog wel wat opties.

Ewoud en Arjan in elk geval heel erg bedankt voor de hulp en de determinatie.

ewoudploeg

Opties zat. We zien wel even hoe het loopt. Wat betreft de determinatie: graag gedaan! Dat houdt de winter spannend en leuk. Welk huidje volgt?
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

arjan.kop

Hij was leuk  :blink:

Ik heb ook nogal wat staan en ik bedacht me dat die best on-line gedetermineerd kunnen worden, ter leering ende vermaeck, zogezegd. Eerst twee weekjes vakantie, en daarna zal ik me zo'n USB-microscoopje aanschaffen voor het maken van plaatjes.

ewoudploeg

Strak plan Arjan! Dan gaan we de winter determinerend door. Wat willen we nog meer.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Gert Veurink

Leuk topic


Huidjesdag wordt aan gewerkt... Anders kan ik evt als postbode werken... Ik zit geografisch aardig tussen jullie in.
groet!
Gert Veurink