dood gevonden: huisdier of wild/welke soort

Gestart door JohanvantBosch, juni 20, 2010, 13:17:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Dit voorjaar vond ik in mijn lunchpauze een dode ratachtige (ben niet helemaal in de zoogdieren, dus vergeef me als ik het verkeerd zeg) die ik niet thuis kon brengen. Met name de nogal behaarde staart, misschien zelfs wel pluimstaart deed me twijfelen of het wel om een wilde soort ging. Mijn foto pogingen de volgende dag liepen op een drama uit, dacht ik (batterij leeg en zelfs geen geheugenkaartje in mijn camera gestopt... :-X ). Vorige week kwam ik er per ongeluk achter dat de paar foto's die ik had kunnen nemen in het interne geheugen van mijn camera stonden.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen bij de determinatie. Als er meer detailfoto's nodig zijn hoor ik het graag.
Locatie Delft, nabij station Delft zuid.


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 20, 2010, 13:24:51 PM
Wat vind je van een Woelrat?
Volgens mij kwam ik daar toen ook bij uit. Ik zou daar prima mee kunnen leven. Maar vond nergens zo'n behaarde staart als bij dit exemplaar.... Kan nu ff m'n gidsje niet vinden.

Marije


Marina

behaarde staart is juist een kenmerk van woelrat

Uiterlijk woelrat:

       
  • Grijsbruin tot zwart gekleurd.
  • Plomp gebouwd, stompe snuit, in de vacht verborgen oren en ogen.
  • Volwassen 150 tot 190mm lichaamslengte.
  • Korte, behaarde staart van 80 tot 110mm.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

JohanvantBosch

Dank voor het meedenken. Als jullie zeggen dat een Woelrat een pluimstaart kan hebben zoals dit exemplaar, dan vind ik dat prima. Ik voer hem in als Woelrat.

HPM

Als het een woelrat is is het er wel eentje met een dikke bontjas.
Als ik jou was zou ik even wachten op een echte kenner.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

stefanhageman

Wat denk je van een donkere Gerbil die hebben ook een behaarde staart en zijn er in verschillende kleuren in het zwart, grijs, beige en bijna helemaal wit.
Stefan Hageman


Marina

Citaat van: stefanhageman op juni 20, 2010, 16:25:15 PM
Wat denk je van een donkere Gerbil die hebben ook een behaarde staart en zijn er in verschillende kleuren in het zwart, grijs, beige en bijna helemaal wit.
Gerbil heeft grotere oren en langere staart.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

JohanvantBosch

Citaat van: HPM op juni 20, 2010, 15:47:27 PM
Als het een woelrat is is het er wel eentje met een dikke bontjas.
Als ik jou was zou ik even wachten op een echte kenner.

--
Groeten, Herman van der Meer

doe ik  ;D

mlahaye

Een echte kenner zou ik mij niet willen noemen, maar enige kennis heb ik toch wel van knaagdieren. En in dit geval kom ik er niet 1-2-3 uit. Ik zal eens met collega's gaan praten, maar een gerbil lijkt mij geen slechte gok. Woelrat lijkt het niet te zijn. Staart is te dik, te dicht behaard, beest is ook te plomp. Oren zijn toch wel goed zichtbaar. Wordt vervolgd!

Maurice
admin

Theo Linders

Lijkt mij geen gerbil, maar wat wel?? Dacht even aan een coruro, maar daarvoor lijkt de staart net te kort.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Marina

Wat een apart beest, zo'n coruro!
Zijn er eigenlijk maten bekend van het gevonden beestje?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

JohanvantBosch

Citaat van: Marina op juni 21, 2010, 22:28:43 PM
Wat een apart beest, zo'n coruro!
Zijn er eigenlijk maten bekend van het gevonden beestje?

Ben benieuwd wat het gaat worden...  ;D
De maten.... tja exact weet ik het niet meer. Zo uit mijn herinnering denk ik dat het lijf (zonder staart) zo'n 15 cm was.

Theo Linders

#14
gerbil is toch een goede mogelijkheid, het zou weleens de zwarte varian van de mongoolse gerbil kunnen zijn, vergelijk maar eens met deze foto en check ook de witte streepjes onder de neus.


Al lijkt de staart veel meer op een degoe, al spreekt de vachtkleur dat tegen, degoes zijn bruin.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Ik heb dit topic al een paar keer bekeken en puzzel vrolijk mee. ;D Zou het een Degoe kunnen zijn? http://degoe.tripod.com/info.html
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

JohanvantBosch

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 22, 2010, 23:16:07 PM
Kun je het beest niet (laten) ophalen?

Ik neem aan dat er nu niet veel meer van over is...

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marina

Citaat van: JohanvantBosch op juni 23, 2010, 09:30:19 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 22, 2010, 23:16:07 PM
Kun je het beest niet (laten) ophalen?

Ik neem aan dat er nu niet veel meer van over is...
Kan soms meevallen. Een dode muis die ik afgelopen winter tussen de coniferen had gelegd, lag er van de week nog steeds. Lichtelijk ingedroogd, dat wel.
En als het ontbonden is, heeft Jeroen volkomen gelijk dat het schedeltje zeer waardevol is voor determinatie. Maar als een dier het heeft meegenomen vind je het nooit meer terug tuurlijk.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682


Rene Janssen

Hey Johan,


Zoals hierboven al geconcludeerd is het zeker geen woelrat. Een één-of-ander gedumpt huisdier zal het wel wezen...


Ben benieuwd waar de anderen op uit komen ;)



René
René Janssen

Theo Linders

Het is een mongoolse renmuis, kleurvariant Anthraciet of mogelijk Dilute. Zo sprak de kenner en wij zeggen Amen.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

pieternella

Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

JohanvantBosch

Citaat van: blaat op juli 01, 2010, 09:04:21 AM
Het is een mongoolse renmuis, kleurvariant Anthraciet of mogelijk Dilute. Zo sprak de kenner en wij zeggen Amen.
Dankjewel!  :)
Wie is trouwens die kenner?

Ik ben trouwens nog even wezen kijken of ik overblijfselen kon vinden, maar de vergetatie is op het moment zo hoog geworden, dat ik niks meer kon vinden.

Theo Linders

mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de