Is dit een mos?

Gestart door derop, augustus 08, 2006, 13:14:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

derop

Sorry, betere kwaliteit foto lukte niet. Is dit nou een van de korstmossen of is dit een parasiet?
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Niko Buiten

#1
Dit is een korstmos. Wil je weten welke? Laat dan s.v.p. meer van het korstmos in detail zien. Bijvoorbeeld door een vergroting te maken van de tak rechtsonder.
Groet,

Niko Buiten.


derop

Beter dan dit kan mijn cameraatje niet aan. Misschien heb je er wat aan dat deze korstmos alleen op de Meidoorn groeit.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Niko Buiten

#3
Dag Margot,

Dank voor de vergroting van de foto. Ik zie nu dat er zeker nog één ander korstmos op de Meidoorn groeit. De zwarte stippen in de vertakking van de twee takken is ook een korstmos. Zie je de zwarte stippen?

Het grijze korstmos waar de meidoorn mee begroeit is is volgens mij een Vingermos. Vermoedelijk, maar dat kan ik op deze afstand moeilijk zien, Kapjesvingermos.

Ik ben benieuwd wat Corry ervan vind.
Groet,

Niko Buiten.


derop

Wauw, das gaaf zeg. Nee dat had ik nog niet gezien. Ik had het wel op een andere boom gezien dat er drie soorten op zaten maar dat waren andere mossen. Helaas waren de foto's mislukt. Ga het van de week weer eens proberen. Ik vind het knap dat je kunt zien welke soorten het zijn. Ik ben me eens gaan verdiepen in de korstmossen. Nou ik vind het moeilijk hoor. Er zijn er erg veel die op elkaar lijken en toch een andere soort blijken te zijn omdat ze bijvoorbeeld op een bepaalde plant of boom nog niet dood gevonden willen worden :)
Nu heb ik nog een vraag voor je; je vind weleens een tak met allemaal kleine rood/oranje bolletjes erop. Is dat ook een mos of eerder een zwammetje? Ik heb wel gele korstmos gezien dus ik dacht misschien is die rode er dan ook wel een.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Niko Buiten

Dag Margot,

De tak met allemaal rode/oranje bolletjes erop. Dat kan een zwam zijn, bijvoorbeeld een meniezwammetje. Maar ook een korstmos, hoewel de bolletjes dan eerder schijfjes zijn. Om er meer over te kunnen vertellen zou ik er een foto van moeten zien.

Weet je, wanneer je een goed Nederlands boek over korstmossen wilt bekijken zou je moeten kijken of je in de bibliotheek niet de Veldgids Korstmossen van André Aptroot en Kok van Herk (KNNV Uitgeverij) kan lenen. Ik heb het nu voor mij liggen. Ik gebruik het wanneer ik wil nakijken welke korstmossen ik op een boom zie groeien.
Groet,

Niko Buiten.


derop

Dank voor de tip,..ga ik zeker doen. :duim:  
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Niko Buiten

#7
Goed zo. Misschien komen we elkaar dan nog eens tegen wanneer je wilt weten welk korstmos je hebt gefotografeerd.
Groet,

Niko Buiten.