Een zakdrager...

Gestart door wouterbosgra, juni 19, 2010, 20:02:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Ben niet zo thuis in de wondere wereld van de zakdragers, en hoop dus dat iemand anders me kan vertellen welke soort dit is? Op pijpestrootje.

zakdrager

Dag Wouter

dat is Canephora hirsuta of Pachytelia villosella. Zo te zien een vrouwtje dat verpopt is. Deze soorten zijn moeilijk met zekerheid te determineren op basis van de zak alleen. Gevoelsmatig zeg ik dat het Canephora hirsuta is, maar ik zou hem op onzeker zetten. Waar heb je hem gevonden? Heb je hem meegenomen?

Groet

Henk

wouterbosgra

Gevonden op de hei bij Ede, niet meegenomen.

Elachista

Ik zou denken: villosella, wijfje. Wegens Henk zijn mening dan evt. maar op onzeker, al maakt dat qua locatie natuurlijk niets uit.
Groet,
Tymo

acherontia

Ik ben bij deze eigenlijk, net als Tymo, wel zeker van wijfje villosella.

Jeroen

wouterbosgra

Leuk! Als zodanig ingevoerd. Bedankt allen!

zakdrager

Villosella zou best kunnen, maar misschien vinden we nog eens een moment om met gekweekt materiaal helderheid te scheppen in de chaos.

Henk

acherontia

Ik denk dat kweekmateriaal wellicht juist niet dejusite basis vormt, immers dan wordt de zakopbouw, in ieder geval het materiaal in grote mate bepaald, door wat er itijdens de kweek wordt aangeboden. In het vrije veld zijn beide soorten eenvoudig in behoorlijke aantallen te vinden. Wanneer de twee soorten naast elkaar voorkomen binnen een biotoop zie je toch dat er dikwijls sprake is van een bepaalde habitatvoorkeur. Ik geef direct toe dat er hirsuta zakken zijn die een sterke gelijkenis kunnen vertonen met villosella-zakken. En toch denk ik dat zakbouw in 80 % van de gevallen garant staat voor een juiste determinatie. De vraag is dus in hoeverre dat acceptabel is. Overigens zijn villosella-zakken in het vrije veld veelal een stuk eenvoudiger te vinden dan hirsuta-zakken, tenminste dat is mijn ervaring, verhouding ongeveer 1 : 10 (zeker als je paaltjes afstruinen buiten beschouwing laat).

Jeroen

zakdrager

Ha Jeroen,

Je hebt gelijk wat betreft dat kweken. Ik bedoelde zakken die zo laat mogelijk verzameld zijn, liefst na verpopping, en die individueel uitkweken zodat je zekerheid hebt over welke adult bij welke zak hoort. De ervaring leert sowieso dat van villosella/hirsuta ei-kweken meestal weinig terecht komt (zonde van de enorme tijd en energie die het kost). Rond of na de verpopping gaat het bijna altijd mis.
Ik geloof zeker dat je met zakbouw en formaat een heel eind zou kunnen komen, maar zelf ben ik het spoor bijster geraakt omdat ik teveel conflicterende afbeeldingen van mnl. en vr. villosella/hirsuta-zakken heb gezien in de literatuur die ik niet met elkaar kan rijmen. Ik pleit er daarom voor om het opnieuw op een rijtje te zetten op basis van kweekmateriaal (in de hierboven bedoelde zin). Zelf heb ik wel aardig wat materiaal, maar te weinig van de mannetjes.

80% lijkt me overigens voor determinaties van individuele exemplaren te weinig zekerheid bieden. Een serie van dergelijke 80%-determinaties uit eenzelfde gebied heeft natuurlijk wel betekenis, vooral wanneer je steeds op één van beiden soorten uitkomt. Lastiger wordt het wanneer beide soorten in hetzelfde gebied voorkomen.

Zelf heb ik niet de ervaring dat hirsuta-zakken moeilijker te vinden zijn.

Op grond van buitenlandse ervaringen denk ik dat er vrij grote verschillen zijn in biotoopvoorkeur, waarbij villosella kritischer is en meer beperkt tot warmere, drogere plekken (heide). In Nederland heb ik dat verschil nog niet kunnen waarnemen. Ik ken hirsuta van twee of drie plekken die me ook heel geschikt lijken voor villosella.

Henk