Hoofdmenu

Curculio ?

Gestart door Remco (en Violet), juni 19, 2010, 15:55:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remco (en Violet)

OP 6/5 in Utrecht, langs de Kromme Rijn, gezien.
Is dit een Curculio betulae ? Of niet en weet iemand dan welke soort het wel zou zijn.
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Arp

mijn 2ct: Mannetje nucum  B)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hoi saampies,

Het commentaar van Theodoor bij de waarneming telt onnoemelijk veel zwaarder dan mijn "2 cent".  Is er ergens een potje waarin ik die met schaamrood op de kaakjes af kan dragen?  :-[
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

vrij duidelijk getekend dus cf venosum daar nucum wat minder contrastrijk is. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Voor venosus vind ik het schildje veel te breed, toch?

Ik denk dat Theodoor in het commentaar bij de waarneming meer bedoelde dat hij glandium en misschien nog wel meer niet uit durft te sluiten - haarkam is bij nader inzien ook niet zo duidelijk. Er is weliswaar geen grootte opgegeven, maar de oorspronkelijke suggestie van betulae had ik laten vervallen omdat er duidelijk een doorn onder de linker achterfemur te zien is (1e foto) en het beest "oogt" ook groter.

Voor mij gaat de keuze dan dus tussen glandium en nucum en destijds kennelijk iets te enthousiast gedacht dat ik een kam herkende (en ik vind glandium meestal ook lichter/roder van kleur). Overigens zijn mijn "2 cent" meningen in het algemeen beter niet als zekere determinaties op te vatten ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Th.Heijerman

Klopt, het dier is wat viezig en/of versleten, dus C. glandium of nucum, dus Curculio spec.

Theodoor

Remco (en Violet)

Zie dat we op de een of andere manier de opmerking van Theodoor over het hoofd hebben gezien en dus niet hebben aangepast.
Nu dus wel gedaan.

Was ook een beestje wat ik tijdens mijn pauze gezien heb. Geen meetlatje of iets dergelijks bij me, en weet inmiddels dat de maten toch wel erg  belangrijk zijn. proberen we nu dus eigenlijk elke keer wel op te nemen.

Foto was ook met mijn oude fotocamera gemaakt, deze was niet echt geschikt voor dat soort dingen eigenlijk, kon er wel redelijke foto's mee maken zoals dit maar niet echt duidelijke. Mijn nieuwe (oude van Violet) moet dat een stuk beter doen.
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/