Boorvlieg - Euleia heraclei

Gestart door Auratus, juni 17, 2010, 22:37:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Auratus

Voor deze vlieg kom ik uit op Euleia heraclei. Klopt dat een beetje?

B.v.d.
Groet,

Jan

gko

#1
 Euleia heraclei als Acidia(Euleia) cognata zijn lastig
van elkaar te onderscheiden, w.s. kloppen deze determinatie en
die van het andere(cognata) item wel, maar persoonlijk zou ik ze nu nog op onzeker zetten,
misschien komt er een expert langs, hij kan je misschien de gewenste
zekerheid geven.
met vr gr gkoopman

Auratus

Hier lijkt het vleugelstigma duidelijker gekleurd dan bij de foto van A. cognata. Ook de overige tekening in de vleugel voldoet m.i. aan het E. heraclei patroon. Ik wacht nog wel even af. Ook hier bedankt voor je aandacht.
Groet,

Jan

nielsyese

Ik vraag me af: Kan Acidia cognata wel zo donker worden als deze? Ik weet dat Euleia heraclei in de zomer een veel lichter gekleurde generatie heeft dan deze (zoals ik A. cognata ken), maar kent A. cognata ook deze donkere exemplaren?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Auratus

Niels-Jan, in de literatuur die ik heb staat alleen dat A. cognata verward kan worden met de zomergeneratie van E. heraclei, dus inderdaad niet met de vorm die ik hier gefotografeerd heb. Dat pleit er dus inderdaad voor dat het dier uit dit topic inderdaad E. heraclei is. Goed punt van je.
Groet,

Jan

jeeweevz

Acidia cognata mag dan misschien op de zomergeneratie van Euleia heraclei lijken, er blijven toch ook echt duidelijke verschillen in de vleugeltekening te zien; je moet de twee soorten maar eens goed bekijken. Dit is zonder twijfel E. heraclei.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Auratus

Oke, dan wordt dit exemplaar definitief E. heraclei en als zodanig ingevoerd.

Iedereen bedankt voor het meekijken en denken.
Groet,

Jan

gko

#7
Citaat van: JeeWee op juni 19, 2010, 08:16:00 AM
Acidia cognata mag dan misschien op de zomergeneratie van Euleia heraclei lijken, er blijven toch ook echt duidelijke verschillen in de vleugeltekening te zien; je moet de twee soorten maar eens goed bekijken. Dit is zonder twijfel E. heraclei.

bedankt JeeWee en Auratus, Ik zou dit beestje tot een paar maanden geleden ook als heraclei gedetermineerd hebben, maar zag toen
berichtjes dat cognata op foto niet of nauwelijks van deze te onderscheiden was, samen met nog een soort.
Ik heb toen besloten de soorten dan maar even op onzeker te houden tot ik meer wist. Gelukkig wordt de soep
niet zo heet gegeten. dus is heraclei nog steeds determineerbaar van foto.(en cognata ook)
met vr gr gkoopman