welke stropharia?

Gestart door Marian en Bert, augustus 08, 2006, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Gisteren vond ik op een hoop met snippers een grote groep paddestoelen in diverse stadia. Volgens mij stropharia maar ik weet niet welke.
Diverse kleuren van creme wit naar roodbruin. Hoedmaat geschat tot wel 13 cm en lengte steel toch ook wel tot 12 cm, bij oudere exemplaren hol. Rokje glad in tegenstelling tot de Blauwplaatstropharia.
Sporen met kiempore maat 11,8 bij 6,7 micrometer.

Wie weet wat het zijn?

Alvast bedankt,
Marian

Marian en Bert


Marian en Bert

derde foto

a.houter

ALS het al Stropharia is, zijn er voorlopig 2 kandidaten:

P. percevallii - Houtsnipperstropharia

P. inuncta - Witsteelstropharia

Ik zal het verder nog nakijken vanavond.

Maar waarom is de ene steel zo geschubd en de andere glad? :huh:
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

Nederlandse naam:
Houtsnipperstropharia

Beschrijving
Hoed gewelfd tot uitgespreid, vaak met een puntig bultje, Ø 2-6 cm, wat kleverig, met (geel)bruine schubjes op een bleek geelbruine tot geligbruine ondergrond, met een lichtere rand met draderige velumresten.
Lamellen grijzig-lila tot zwartbruin met een bleke lamelsnede.
Steel 5-12 cm x 4-8 mm, berijpt boven de ring en vlokkig onder de afstaande of afhangende, aan de bovenzijde gestreepte ring. Vlees geligbruin. Smaak geen. Geur zwak.

Voorkomen
In humus en op houtsnippers in parken en plantsoenen.
Saprofiet.

Status
Zeldzaam.

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

Nederlandse naam:
Witsteelstropharia

Beschrijving
Hoed halfbolvormig tot vlak uitgespreid met een stomp bultje, Ø 2-4 cm, vochtig slijmerig-kleverig, purper- of violetbruin tot grijsbeige of grauwgeel, met een violette waas, met enkele vluchtige, wittige vlokjes aan de rand.
Lamellen beige tot lichtbruin of grijsbruin met een zwakke purperen zweem en een witvlokkige lamelsnede.
Steel 2-5 cm x 2-4 mm, elastisch, steeltop fijnvlokkig wit, onder de witte vlokkige en blijvende ring wittig lengtevezelig-vlokkig op een witte ondergrond. Vlees wit tot bruin. Smaak mild. Geur zwak.

Voorkomen
In strooisel en op houtresten in houtwallen en loofbos en tussen gras in schrale en voedselrijke bemeste graslanden.
Saprofiet.

Status
Vrij algemeen.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Marian en Bert

#6
Hoi André,

Dat van die steel is een goede vraag.
Zoals je ook op de tweede foto kunt zien groeien er kennelijk paddestoelen met twee verschillende stelen. De voorste steel is rafelig en de achterste glad! Zouden er twee soorten door elkaar groeien? Ik zal nog eens terug gaan kijken hoe de vork nu echt aan de steel zit.
Ik heb er diverse geplukt om ze naast elkaar op een rijtje te leggen en het is me niet opgevallen dat de hoed plakkerig aanvoelde. Overigens waren de hoeden tot wel 13 cm dia.

Ik had met de computercamera een foto van de sporen gemaakt van een paddestoel met een gladde steel. Ik kon vanmorgen de foto niet terugvinden maar nu inmiddels wel. Sporen met kiempore maat 11,8 bij 6,7 micrometer

Groeten van Marian

Marian en Bert

Microscoop foto

a.houter

De stelen waren ook de aanleding om twee soorten te noemen.


P.S. kijk ook even naar 'waar doet me dit aan denken?'
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Dinant Wanningen

#9
hoi,

Hier wordt steeds gepraat over Stropharia's maar volgens mij zijn het Leemhoeden-Agrocybe alleen weet ik niet welke.
Groet ,Dinant


Arno van Stipdonk

CiteerHier wordt steeds gepraat over Stropharia's maar volgens mij zijn het Leemhoeden-Agrocybe alleen weet ik niet welke.
Tja Dinant, daar moet ik je weer helemaal gelijk in geven.
Nu je het zegt had ik het ook moeten weten. De sporenvorm is in mijn ervaring inderdaad precies zoals van een Agrocybe.

Ik denk vooralsnog aan een Geaderde leemhoed - Agrocybe rivulosa

http://marken.hef.kun.nl/paddos/extra/Agrocybe-rivulosa.html


Marian en Bert

Het is gaat zo als altijd, zodra het bruin of wit is, in dit geval zelfs bruin en wit, dan bak ik er niets van.

Gisteren heb ik nog eens extra naar de stelen gekeken. Naar mijn idee zijn het toch allemaal paddestoelen van één en dezelfde soort ook al is de ene steel gladder dan de andere. Van de tweede foto heb ik van beide exemplaren de sporen bekeken en die waren identiek en wat maat betreft kwamen ze overeen met mij eerdere metingen, 11 , 83 bij 6,76 mu.

Ik ga zo maar eens bij de leemhoeden kijken, ik wist niet dat die ook een rokje hadden. Maar als die 'aders" van de geaderde leemhoed slaan op de aders op de hoerand, Arno? dan zal ik nog een keer op de fiets terug moeten, volgens mij hadden ze die niet.

Groeten van Marian  

Arno van Stipdonk

#12
Nou Marian, je bakt er echt wel wat van. Het is gewoon erg lastig, er zijn vele soorten die hierop lijken. Ik vond de Geaderde leemhoed het meeste lijken, dus gaf ik deze als suggestie. Maar of ie het zeker is durf ik ook niet te zeggen. Op de meeste foto's op het net zie ik wel wat meer rimpels op de hoed.

a.houter

#13
A. rivulosa staat niet in de Standaardlijst. Volgens de site is die voor het eerst gemeld in 2003, maar hij komt volgens mij ook nog niet voor in de aanvullingen op de Standaardlijst. Dat zou betekenen dat de vondst nog niet erkend zou zijn.
D.w.z. dat als je deze waarneming als zodanig wilt aanvoeren dat je behoorlijk sterke argumenten moet aanvoeren om aan te tonen dat het die is (onder meer is een exsicaat en een nadeterminatie nodig).
Waarom niet eerst kijken bij A. praecox? Zoals ik het al eerder zei: Als het al een Agrocybe is (en ik denk dat Dinand gelijk heeft!) dan lijkt A. praecox logischer.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Marian en Bert

Vandaag hebben we bezoek gehad van Wim Ligterink, coördinator van het NMV voor Overijssel. Ik heb hem een heleboel paddenstoelen laten zien (lekker makkelijk determineren!) waaronder de paddenstoelen van deze topic.
Volgens Wim was het toch de "Geaderde leemhoed".
Bravo Arno, je had het goed gezien.

Bedankt voor de hulp,
groeten van Marian

Arno van Stipdonk

Dat doet me goed!
Trouwens toch ook weer een leuke vondst. :duim:

fungi_nl

#16
002Z10 - Agrocybe rivulosa - Geaderde leemhoed

http://marken.hef.kun.nl/paddos/dyna/nown.php (website van Peter Klok)
Staat er wel degelijk in. (alleen niet op de NMV website, ik weet ook niet of deze daadwerkelijk erkend is. Geen idee wat de procedure daarvoor is.)

De paddestoelenkartering.nl site gebruikt deze lijst ook en het is de bedoeling dat de NMV site deze ook gaat gebruiken.

Als het goed is heeft Marijke Nauta een tijd geleden alweer in Coolia een stuk geschreven over deze soort.

Als ik er zo naar kijk zou ik ook zeggen geaderde leemhoed, maar wel in een ver stadium al.