Hoofdmenu

Bijeneters

Gestart door r.kerremans, juni 18, 2010, 20:13:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Herman van der Klis

Nog even een vraag Matthias over de determinatie van de prooien/prooiresten .
De analyse van de prooiresten .
Hoe moet ik me dat voorstellen ? Zijn dat nog niet aan de jongen gevoerde en verzamelde prooien , die nog bij het nest lagen ;  chitinedelen , vlinder- libellenvleugels e.d.die door de ouders eerst verwijderd worden voordat de rest van de prooi aan de jongen gegeven wordt ?
Of heb je ook aan fecaliƫnonderzoek (m.b.v.(gas)chromatografie) gedaan en evt. braakballen (voorzover die natuurlijk geproduceerd worden) ?

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Vincent Hart

Overigens interessant dat het dit jaar (i.t.t. 2010) gelukt is alle broedgevallen in zoverre geheim te houden dat er geen waarnemingen zijn ingevoerd op waarneming.nl. Althans, geen waarnemingen die zijn terug te leiden naar een broedlocatie.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Matthias_Koster

#32
Citaat van: Herman van der Klis op augustus 08, 2011, 14:23:47 PM
Nog even een vraag Matthias over de determinatie van de prooien/prooiresten .
De analyse van de prooiresten .
Hoe moet ik me dat voorstellen ? Zijn dat nog niet aan de jongen gevoerde en verzamelde prooien , die nog bij het nest lagen ;  chitinedelen , vlinder- libellenvleugels e.d.die door de ouders eerst verwijderd worden voordat de rest van de prooi aan de jongen gegeven wordt ?
Of heb je ook aan fecaliƫnonderzoek (m.b.v.(gas)chromatografie) gedaan en evt. braakballen (voorzover die natuurlijk geproduceerd worden) ?

mvg

Herman van der Klis

Bij de analyse van de prooiresten moet men denken aan de prooiresten van zowel prooien die niet opgegeten zijn door de nestjongen, maar ook om de prooiresten uit de braakballen die geproduceerd worden door de nestjongen en die in de nestholte blijven liggen, dus alle braakballen van de nestjongen voordat ze uitvliegen.  Het gaat om kaken van libellen, koppen van wespen, hommels en andere vliesvleugeligen (worden gedetermineerd op de ocelli op de kop). Alleen de kevers zijn tot op soort gedetermineerd d.m.v. dekschilden, poten en koppen. Voor de wespen, hommels en de andere vliesvleugeligen is dat niet gedaan (is erg tijdrovend werk en dus te weinig tijd er voor gehad). Met de tergieten van de vliesvleugeligen is met dezelfde reden ook niks meegedaan. Bij de vlinders is er vooral gekeken op de aanwezigheid van roltongen. Deze zijn wat steviger en verteren wat minder snel dan de fragile vleugels.
Vleugels van libellen en de vliesvleugeligen zijn ook wel verzameld, maar de koppen en kaken geven een beter beeld. Alles wordt gedetermineerd m.b.v. een binoculair.  Prooiresten worden verzameld door het gebruik van verschillende zeven om ze zo op grootte te sorteren. Vervolgens worden ze met alcohol enkele uren bewaard en geschut om ze schoon te krijgen.

Citaat van: Vincent Hart op augustus 08, 2011, 14:34:21 PM
Overigens interessant dat het dit jaar (i.t.t. 2010) gelukt is alle broedgevallen in zoverre geheim te houden dat er geen waarnemingen zijn ingevoerd op waarneming.nl. Althans, geen waarnemingen die zijn terug te leiden naar een broedlocatie.

Zo hoort het ook Vincent ;). Veel te vaak jammer genoeg worden vogels verstoord door fotografen en soortenjagers die niet in het belang van de vogels denken, maar dat is weer een andere discussie. Dit jaar ook weer te vaak meegemaakt dat er niet in het belang van de (broedende) vogels wordt gedacht maar in het eigen belang tot grote ergernis bij mij.

Matthias
Groet, Matthias Koster
Districtscoƶrdinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe