Hoofdmenu

Bijeneters

Gestart door r.kerremans, juni 18, 2010, 20:13:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

r.kerremans

In het begin van dit jaar hoorde ik dat er vorig jaar veel bijenfamilies zijn uitgestorven, in de Benelux maar ook in Duitlsand en Polen.  De honingprijs is daarom flink gestegen volgens de imkers.
Bijen zijn samen met wespen en andere insecten het hoofdmaal voor Bijeneters.
Heeft dit al invloed op de aanwezigheid van de Bijeneters in Nederland?

mvg,

Ron
mvg,

Ron

Lonnie Bregman

Wacht even, dit snap ik niet. Er zijn minder Bijeneters, dus meer bijen, dus meer honing. dus dan wordt de honingprijs toch lager?  ???
Groeten, Lonnie Bregman

Rikstar

#2
neee :P

Vorig jaar zijn vele bijenvolken uitgestorven..... dus dit jaar minder honing......  hogere prijzen....... alleen minder bijeneters denk ik niet. ze kunnen altijd nog wespen eten.
En volgens mij eten bijeneters niet alleen bijen en wespen maar ook andere vliegjes/libellen?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Lonnie Bregman

Oooooooooohhhhhh...
Ik las 'bijenfamilies' als 'bijeneterfamilies'.  ::)
Dan denk ik net als Rik dat Bijeneters wel genoeg ander voedsel kunnen vinden en hier dus niet veel last van zullen hebben. Maar ik ben geen expert ofzo.
Groeten, Lonnie Bregman

HPM

Citaat van: Rikstar op juni 18, 2010, 20:45:28 PM
...
En volgens mij eten bijeneters niet alleen bijen en wespen maar ook andere vliegjes/libellen?

Ja, ze eten talloze soorten insecten (en spinnen en pissebeden), maar ze hebben een voorkeur voor vliesvleugeligen en in het bijzonder voor wespen en bijen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Maico Weites

Denk niet dat het echt invloed heeft.
Ander voedsel genoeg, ook andere bijensoorten (hommels bijv.).
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

snwja3

Over de aanwezigheid in NL in dit verband valt weinig te zeggen. Dit omdat de aantallen hier veel te klein zijn (zeldzame gast/broedvogel) en aanwezigheid hier meer afhankelijk is van andere invloeden.
In landen waar ze wel in grote(re) aantallen voorkomen, durf ik niets te zeggen.
Wietze Janse

Helen Commandeur

Hoi,

Sinds eind april zie ik bijna dagelijks 2 à 3 Bijeneters op m'n waslijntjes (elektriciteitsdraden in de spaanse Ebro Delta). Ze vangen bijna altijd bijen of andere vliesvleugeligen van gelijke grootte.

Eergisteren had er een voor het eerst 'n libel te pakken (en de libellen zijn nog vrij weinig te zien op dit moment); heb wel 'n foto hiervan maar de etterbakjes zitten altijd met hun achterwerk naar mij gericht, grrrrrrrrrrrrr.

Het is onwijs leuk om ze te observeren. Ze kijken naar boven om zich heen en na een korte, gerichte vlucht keren ze terug op de draad met 'n insect, verorberen het, maken hun snavel schoon aan de elektradraad en kijken weer naar boven voor het volgende slachtoffer. Na 'n minuut of 10 gaan ze naar de volgende lokatie.

Ik vermoed dat ze iedere dag hetzelfde rondje afleggen ..........

Groeten,
Helen.
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Matthias_Koster

#8
Momenteel ben ik bezig met een onderzoek naar de Bijeneters in Nederland en dan voornamelijk naar de broedgevallen (ga niks zeggen over deze broedgevallen;) ).

Een aspect zijn de prooiresten van deze nesten die ik onderzocht en gedetermineerd heb. Hieruit blijkt dat de grote vliesvleugeligen (hommels, bijen en wespen) bij alle onderzochte nesten tussen de 70-80% van het dieet zijn. Bulksoort zijn de hommelsoorten. Daarnaast worden ook kevers, libellen, vlinders, sprinkhanen, wantsen en andere kleinere vliesvleugeligen gepakt als prooi. Spinnen en pissenbedden worden niet zoals in dit topic wordt aangegeven als prooi gepakt, aangezien de vogels niet als bijvoorbeeld mezen op de grond foerageren of in de bomen, maar vanuit uitkijkpunten.
Vooral de weersomstandigheden bij de aankomst (mei-juni) en de broedperiode (juni-augustus) zijn cruciaal voor het verblijf van de Bijeneters in Nederland.

Groeten,

Matthias
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

HPM

#9
Citaat van: Matthias_Koster op augustus 06, 2011, 00:52:21 AM

[...] Spinnen en pissenbedden worden niet zoals in dit topic wordt aangegeven als prooi gepakt, aangezien de vogels niet als bijvoorbeeld mezen op de grond foerageren of in de bomen, maar vanuit uitkijkpunten.
[...]

"Hunts from perch (bare branch, wire, etc). rarely from lower down on (e.g.)
animal droppings (where no other perch available)..."

Birds of the Western Palearctic IV:751

"Few non-insects recorded: harvestmen and spiders, woodlouse, and snails."

Birds of the Western Palearctic IV:753
Herman van der Meer

Matthias_Koster

#10
Ben ik erg benieuwd waar ze dat op baseren, aangezien ik ook naar de prooiverdeling van buitenlandse broedsels heb gekeken waar precies dezelfde verdeling uit blijkt als die in Nederland.

Daarnaast komt erbij dat Bijeneters uitsluitend vliegende prooien pakken en dan voornamelijk grote vliegende prooien. Prooien van de grond zoals spinnen en  pissebedden worden naar mij inziens niet gepakt, aangezien de vogels zeer korte poten hebben en wanneer ze op de grond zitten nauwelijks weg kunnen vliegen door die korte poten. Ze rusten soms op de grond, echter dit doen ze alleen aan de rand van een steile wand zodat ze gelijk al hoogte hebben.
Kleine prooien hebben namelijk een te klein oppervlak en leveren per prooi- individu te weinig energie op.

Ik zeg niet dat deze bewering niet klopt. Toch lijkt me het wel onmogelijk dat de eerder genoemde soorten als prooien worden gebruikt. Dit omdat ik 7 nesten in Nederland heb onderzocht daarnaast literatuurstudie van onderzoeken naar de vogels van de populaties van Oekraïne, Duitsland, Spanje en Frankrijk. Geen van deze onderzoeken heeft het over deze soorten. Verder is er tijdens de broedperiode geprotocolleerd voor de prooiaanvoer, ook hier zijn deze soorten nooit waargenomen. Er staan namelijk meerdere artikelen op internet met foutieve beweringen (ze draaien bladeren om voor het vangen van prooien).
Ben nu wel benieuwd geworden dus zal de artikelen eens gaan opzoeken.

EDIT: Herman heb je dit gewoon uit de boeken er van gehaald of staat er ook een digitale versie op internet?
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

HPM

BWP heeft meer dan drie volle pagina's over voedsel van Bijeneters, met bronvermeldingen. Overigens wordt er ook plantaardig voedsel vermeld (bessen).
Voor jou is deze wel leuk: "Studies indicate important differences between nestling diet and that of parents at the same time (see, however, above for possiblity of bias in analysis)."

Ik heb dit gewoon overgetypt.  BWP bestaat wel op DVD, maar staat niet online. Dat zou wel heel mooi zijn.

Herman van der Meer

Matthias_Koster

#12
Citaat van: HPM op augustus 06, 2011, 09:51:31 AM
BWP heeft meer dan drie volle pagina's over voedsel van Bijeneters, met bronvermeldingen. Overigens wordt er ook plantaardig voedsel vermeld (bessen).
Voor jou is deze wel leuk: "Studies indicate important differences between nestling diet and that of parents at the same time (see, however, above for possiblity of bias in analysis)."

Ik heb dit gewoon overgetypt.  BWP bestaat wel op DVD, maar staat niet online. Dat zou wel heel mooi zijn.

Is het mogelijk dat je het deel van de Bijeneters naar mij toestuurd via mijn mail of de bronvermelding?
Edit: Een mogelijk verklaring voor dit grote verschil is dat er 26 soorten Bijeneters zijn in de wereld. Niet elke soort heeft hetzelfde dieet. Een aantal soorten pakken dus ook andere prooien dan alleen vliesvleugeligen. De Europese Bijeneter (Merops apiaster) die bij ons elk jaar gezien wordt en vaak hier broed eet alleen de eerder genoemde prooisoorten, maar de Kleine Groene Bijeneter (Merops oriental) die voorkomt in o.a. India pakt ook spinnen, doordat deze soort door de lage vegetatie heen vliegt. Dit kunnen de grotere Bijenetersoorten, waaronder de Europese Bijeneter niet. Ik denk dat hier het misverstand in zit, aangezien er vaak alle Bijenetersoorten bij elkaar worden gedaan.
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

HPM

Citaat van: Matthias_Koster op augustus 06, 2011, 10:03:11 AM
Citaat van: HPM op augustus 06, 2011, 09:51:31 AM
BWP heeft meer dan drie volle pagina's over voedsel van Bijeneters, met bronvermeldingen. Overigens wordt er ook plantaardig voedsel vermeld (bessen).
Voor jou is deze wel leuk: "Studies indicate important differences between nestling diet and that of parents at the same time (see, however, above for possiblity of bias in analysis)."

Ik heb dit gewoon overgetypt.  BWP bestaat wel op DVD, maar staat niet online. Dat zou wel heel mooi zijn.

Is het mogelijk dat je het deel van de Bijeneters naar mij toestuurd via mijn mail of de bronvermelding?
[...]

Op zichzelfzou ik daar geen bezwaar tegen hebben maar dan moet ik scannen en behapbaar maken en dan heb je nog niets aan de bronvermeldingen want dat is dan alleen maar iets als "Petrov 1954". De volledige titels staan achterin ergens op de dertig pagina's references en die kan ik er moeilijk bij gaan doen. BWP moet toch wel in een bibliotheek te raadplegen zijn?
Hierbij wel een klein stukje wat de variatie laat zien (en wat bronvermeldingen).


Herman van der Meer

Matthias_Koster

Bedankt voor dit. Wel leuk om te zien dat veel gevonden prooisoorten ook hier tussen staan. Gaat dit artikel alleen of de Europese Bijeneter of de Bijeneter in het algemeen dus de hele familie Meropidea? Want als het in het algemeen over Bijeneters gaat verklaard dat dus ook de prooien als oorwormen, spinnen e.d., aangezien deze wel door andere soorten Bijeneters worden gepakt.
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

HPM

Citaat van: Matthias_Koster op augustus 06, 2011, 10:55:47 AM
Bedankt voor dit. Wel leuk om te zien dat veel gevonden prooisoorten ook hier tussen staan. Gaat dit artikel alleen of de Europese Bijeneter of de Bijeneter in het algemeen dus de hele familie Meropidea? Want als het in het algemeen over Bijeneters gaat verklaard dat dus ook de prooien als oorwormen, spinnen e.d., aangezien deze wel door andere soorten Bijeneters worden gepakt.

Het gaat alleen over Meriops apiaster. Andere bijeneters hebben een eigen hoofdstuk.
Herman van der Meer

Matthias_Koster

Citaat van: HPM op augustus 06, 2011, 11:16:07 AM
Citaat van: Matthias_Koster op augustus 06, 2011, 10:55:47 AM
Bedankt voor dit. Wel leuk om te zien dat veel gevonden prooisoorten ook hier tussen staan. Gaat dit artikel alleen of de Europese Bijeneter of de Bijeneter in het algemeen dus de hele familie Meropidea? Want als het in het algemeen over Bijeneters gaat verklaard dat dus ook de prooien als oorwormen, spinnen e.d., aangezien deze wel door andere soorten Bijeneters worden gepakt.

Het gaat alleen over Meriops apiaster. Andere bijeneters hebben een eigen hoofdstuk.

OK het staat er dus er zal dan vast wel eens dat gevonden zijn, maar dan zijn het incidentele vangsten want normaliter worden dit soort prooien niet gepakt. Toch moet er sceptisch gekeken worden aangezien er vaak toch onwaarheden over het gedrag van vogels wordt geschreven.
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

HPM

Citaat van: Matthias_Koster op augustus 06, 2011, 11:27:28 AM
Citaat van: HPM op augustus 06, 2011, 11:16:07 AM
Citaat van: Matthias_Koster op augustus 06, 2011, 10:55:47 AM
Bedankt voor dit. Wel leuk om te zien dat veel gevonden prooisoorten ook hier tussen staan. Gaat dit artikel alleen of de Europese Bijeneter of de Bijeneter in het algemeen dus de hele familie Meropidea? Want als het in het algemeen over Bijeneters gaat verklaard dat dus ook de prooien als oorwormen, spinnen e.d., aangezien deze wel door andere soorten Bijeneters worden gepakt.

Het gaat alleen over Meriops apiaster. Andere bijeneters hebben een eigen hoofdstuk.

OK het staat er dus er zal dan vast wel eens dat gevonden zijn, maar dan zijn het incidentele vangsten want normaliter worden dit soort prooien niet gepakt. Toch moet er sceptisch gekeken worden aangezien er vaak toch onwaarheden over het gedrag van vogels wordt geschreven.

Uit de citaten die ik gaf blijk ook dat het niet algemeen is.
Herman van der Meer

MarcelHaas

Beste Matthias,

Naast het al door Herman genoemde deel 4 van de BWP (overigens lijkt mij dit het eerste boek dat je gebruikt bij wetenschappelijke literatuurstudie, ben verbaasd dat je het nog nooit hebt bekeken!), lijken me de boeken van C Hilary Fry ook verplichte kost: in 1984 het door Poyser uitgegeven boek met de titel "The Bee-eaters" (zeer veel informatie over alle bijenetersoorten) en Fry, Fry en Harris (1992) "Kingfishers, Bee-eaters and Rollers" door Helm uitgegeven (alhoewel daar beduidend minder informatie in staat). Aangezien je het BWP deel 'over het hoofd gezien' hebt, vraag ik me af of je deze boeken ook niet kent.

Overigens is de bibliotheek in Naturalis (Leiden) de moeite van het bezoeken waard: vrijwel alle vogelboeken ooit gepubliceerd, staan daar in de kast. Tevens heel veel tijdschrifttitels.

mdevries

Mark de Vries


Matthias_Koster

Citaat van: MarcelHaas op augustus 06, 2011, 14:04:04 PM
Beste Matthias,

Naast het al door Herman genoemde deel 4 van de BWP (overigens lijkt mij dit het eerste boek dat je gebruikt bij wetenschappelijke literatuurstudie, ben verbaasd dat je het nog nooit hebt bekeken!), lijken me de boeken van C Hilary Fry ook verplichte kost: in 1984 het door Poyser uitgegeven boek met de titel "The Bee-eaters" (zeer veel informatie over alle bijenetersoorten) en Fry, Fry en Harris (1992) "Kingfishers, Bee-eaters and Rollers" door Helm uitgegeven (alhoewel daar beduidend minder informatie in staat). Aangezien je het BWP deel 'over het hoofd gezien' hebt, vraag ik me af of je deze boeken ook niet kent.

Overigens is de bibliotheek in Naturalis (Leiden) de moeite van het bezoeken waard: vrijwel alle vogelboeken ooit gepubliceerd, staan daar in de kast. Tevens heel veel tijdschrifttitels.

Hallo Marcel,

Eerlijk gezegd had ik nog niet van het 1e boek gehoord. Echter om te zeggen dat het eerst genoemde boek gelijk als eerste gebruikt moet worden, vind ik erg kort door de bocht gaan. Er zijn namelijk tal van wetenschappelijke artikelen en boeken die ook zeer geschikt zijn. Zelf heb ik o.a. een Duits boek gebruikt waar alle algemene informatie instond (ook enkele prooiverdelingen van onderzochte nesten in Oekraïne en Duitsland). Daarnaast zijn er ook al tal van artikelen geschreven over broedgevallen in Nederland waarbij ook korte beschrijvingen tijdens het protocolleren van het foerageergedrag van de vogels is in opgenomen, ook hier worden deze prooien niet genoemd.
Blijkbaar heb ik te snel geconcludeerd dat spinnen en pissebedden niet tot prooien  doordat in de onderzochte nesten van mijn onderzoek, maar ook van de buitenlandse prooiverdelingen die ik gebruikt heb, geen van deze soorten in voorkwamen. Toch blijf ik er bij dat dit zeer incidentele vangsten zijn en dus in zeer kleine aantallen worden gevangen. (heb ook nagevraagd bij andere mensen die meegeholpen hebben aan het onderzoek en al langer in het veld werken en zij vinden deze soorten ook zeer opmerkelijk). Ik reageerde op Herman, omdat ik de indruk kreeg dat hij bedoelde dat er veel van die 2 soorten als prooi gebruikt werden.

Daarnaast was de literatuurstudie vooral gericht op een duidelijk beeld te krijgen over het broedgedrag. Mijn onderzoek is dan ook gebaseerd op de langzame kolonisatie van de Bijeneters in Nederland en de invloeden die habitat, weersomstandigheden en prooiverdeling hierbij hebben.
De prooiresten waren aanwezig en de gegevens wat ze als prooi in het algemeen pakten ook.
Daarnaast is dit het 1e onderzoek ooit in Nederland in deze vorm naar de Bijeneter in Nederland, dus zullen er altijd nog verbeterpunten in zitten.
Aan de informatie die ik kreeg door de literatuurstudie lag het niet, aangezien ik de SOVON bibliotheek ter beschikking had, omdat ik stage loop bij Stichting Bargerveen. Dan mag ik er toch ook wel vanuit gaan dat de artikelen daar van goede en hoge kwaliteit zijn...
Het onderzoek loopt gewoon door dus kan alsnog de artikelen erbij betrekken en zelf zo nog kennisuitbreiding over de soort doen.
Hopelijk is het zo duidelijker wat ik bedoelde.

Matthias
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

MarcelHaas

Citaat van: Matthias_Koster op augustus 06, 2011, 16:50:22 PM

Hopelijk is het zo duidelijker wat ik bedoelde.

Matthias

Ik snapte uiteraard wel wat je bedoelde, maar was enigszins verbaasd over het feit dat de BWP je niet bekend was. Ik weet overigens uit ervaring dat deze reeks ook in de SOVON-bibliotheek aanwezig is... Verder wens ik je uiteraard veel succes met je onderzoek, want het is inderdaad een interessant onderzoek.

Herman van der Klis

Citaat van: Matthias_Koster op augustus 06, 2011, 09:24:56 AM
Ben ik erg benieuwd waar ze dat op baseren, aangezien ik ook naar de prooiverdeling van buitenlandse broedsels heb gekeken waar precies dezelfde verdeling uit blijkt als die in Nederland.

Daarnaast komt erbij dat Bijeneters uitsluitend vliegende prooien pakken en dan voornamelijk grote vliegende prooien. Prooien van de grond zoals spinnen en  pissebedden worden naar mij inziens niet gepakt, aangezien de vogels zeer korte poten hebben en wanneer ze op de grond zitten nauwelijks weg kunnen vliegen door die korte poten. Ze rusten soms op de grond, echter dit doen ze alleen aan de rand van een steile wand zodat ze gelijk al hoogte hebben.........



Dit is allemaal niet geheel waar Matthias. Je zou eigenlijk zelf eerst flink wat tijd moeten investeren - waarnemen in de praktijk - naar de voedselkeuze van Bijeneters (Merops apiaster) . Echter word je natuurlijk vaak niet de tijd gegund om dit te doen.
Zelf heb ik vele uren in Centraal Spanje (Extremadura) deze vogels  geobserveerd o.a.op plaatsen waar Spaanse vechtstieren werden gefokt. Daar bevonden zich drinkplaatsen en modderpoelen - kunstmatig door de boeren in stand gehouden- waar zich veelvuldig Bijeneters ophielden op de grond. Zij pikten voortdurend om zich heen naar insekten die zich op de modder en op de ondiepe plaatsen met water bevonden. Zelfs zag ik ze ook wat uit de modder pikken , waarvan ik het idee had dat dit wellicht larven , poppen en ook wel eens invertebraten konden zijn.
Het werd er soms voorzichtig uitgepulkt. Houd er dus rekening mee dat ze geen expliciete luchtruimjagers zijn naar Hymenoptera's

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Matthias_Koster

Citaat van: Herman van der Klis op augustus 07, 2011, 20:45:41 PM
Citaat van: Matthias_Koster op augustus 06, 2011, 09:24:56 AM
Ben ik erg benieuwd waar ze dat op baseren, aangezien ik ook naar de prooiverdeling van buitenlandse broedsels heb gekeken waar precies dezelfde verdeling uit blijkt als die in Nederland.

Daarnaast komt erbij dat Bijeneters uitsluitend vliegende prooien pakken en dan voornamelijk grote vliegende prooien. Prooien van de grond zoals spinnen en  pissebedden worden naar mij inziens niet gepakt, aangezien de vogels zeer korte poten hebben en wanneer ze op de grond zitten nauwelijks weg kunnen vliegen door die korte poten. Ze rusten soms op de grond, echter dit doen ze alleen aan de rand van een steile wand zodat ze gelijk al hoogte hebben.........



Dit is allemaal niet geheel waar Matthias. Je zou eigenlijk zelf eerst flink wat tijd moeten investeren - waarnemen in de praktijk - naar de voedselkeuze van Bijeneters (Merops apiaster) . Echter word je natuurlijk vaak niet de tijd gegund om dit te doen.
Zelf heb ik vele uren in Centraal Spanje (Extremadura) deze vogels  geobserveerd o.a.op plaatsen waar Spaanse vechtstieren werden gefokt. Daar bevonden zich drinkplaatsen en modderpoelen - kunstmatig door de boeren in stand gehouden- waar zich veelvuldig Bijeneters ophielden op de grond. Zij pikten voortdurend om zich heen naar insekten die zich op de modder en op de ondiepe plaatsen met water bevonden. Zelfs zag ik ze ook wat uit de modder pikken , waarvan ik het idee had dat dit wellicht larven , poppen en ook wel eens invertebraten konden zijn.
Het werd er soms voorzichtig uitgepulkt. Houd er dus rekening mee dat ze geen expliciete luchtruimjagers zijn naar Hymenoptera's

mvg

Herman van der Klis

Hallo Herman,

Dit is erg leuk om te weten, aangezien er in de onderzoeken uit het buitenland en de Nederlandse broedgevallen die ik onderzocht heb deze prooien niet terug gevonden werden of geprotocolleerd werden. Dus dit is best onverwacht. Er is wel veldonderzoek gedaan door de mensen die de artikelen van de recente broedgevallen geschreven hebben, daarnaast heb ik zelf ook enkele uren bij een broedlocatie gekeken en hierbij heb ik 'vreemde' prooisoorten bij de aanvoer niet gezien. Zoals ik al eerder had aangegeven, baseer ik het op de resultaten van mijn onderzoek (voornamelijk de prooiresten). Mogelijk verteren deze prooien goed en worden dus dan niet teruggevonden. Daarom is vervolgonderzoek ook erg belangrijk.
Deels door mijn onderzoek is er dit jaar al beter geprotocolleerd, binnenkort ga ik met die gegevens bezig dus ben benieuwd wat daar uitkomt.
Ben toch wel verrast dat er dan toch nog een groot verschil er in zit, aangezien er (wat er tot nu toe vanaf 2001 is geprotocolleerd) niet van dit soort waarnemingen zijn waargenomen.

Matthias
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

Klaas van Dijk

hoi Mattias,

Leuk dat je aan de gang bent met dit onderzoek aan het voedsel van in Nederland broedende Bijeneters. En helemaal goed dat je de beschikking hebt over de bibliotheek van Sovon (en ook van die van de Radboud Universiteit).

Enerzijds is 'de Cramp' (= The Birds of the Western Palearctic) en in dit geval deel 4 (verschenen in 1985) in dergelijke gevallen een heel mooi uitgangspunt om een beeld te krijgen van al het eerdere onderzoek wat aan het voedsel etc. aan Bijeneters is uitgevoerd. In deze reeks wordt namelijk voor alle soorten in de WP een zo compleet mogelijk overzicht gegeven van de stand van zaken. Ergo een compilatie van al het onderzoek wat eerder is uitgevoerd. Niet alleen over voedsel, maar ook over voorkomen, broedbiologie, rui, trek, verenkleed en noem maar op.

Het kan dus ook best zijn dat jij ondertussen al beschikt over diverse artikelen die in de Cramp worden samengevat. En het is natuurlijk altijd beter om de originele artikelen te raadplegen. De Sovon bieb heeft nu enorm veel tijdschriften en flink wat van de artikelen die in de literatuurlijst van de Cramp staan (in dit geval dus over het voedsel van Bijeneter) staan wellicht dus gewoon ook in de bieb van Sovon.

Anderzijds kunnen er natuurlijk ondertussen best wel heel wat nieuwe artikelen zijn verschenen, want dit deel van de Cramp is alweer een tijdje geleden uitgekomen. Verder heb je het ook over een Duits boek. Wellicht bedoel je de Duitse 'evenknie' van de Cramp, namelijk het veeldelige 'Handbuch der Vögel Mitteleuropas'. Ook deze serie staat ongetwijfeld in de bieb van Sovon.

Beide boeken beschouw ik, net als anderen alhier, als zeer grondig, zeer gedegen & zeer weloverwogen. Met andere woorden: het zijn echte standaardwerken en praktisch alles klopt wat erin staat. Met name het Duitse handboek is vaak zeer grondig & zeer gedegen. Tuurlijk, wat op het moment van schrijven nog niet bekend was, staat dus ook niet in deze boeken.

Ik kan je dus echt aanraden om naar de bieb van Sovon te gaan (Stichting Bargerveen en Sovon zitten in hetzelfde gebouw) en voor Bijeneter de hoofdstukken over voedsel en gedrag gewoon eens goed door te lezen. Kopieën maken kan vast ook wel.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

wijnands

#25
Ik was recentelijk in Blijdorp. Heerlijk foto's staan maken in de grote vliegkooi waar o.a. karmijnrode bijeneters zitten. Ik wees m'n kinderen op een flinke sprinkhaan (grote bruine, zeker 5cm lang) die op een van de rietstengels zat, dat zinde de sprinkhaan niet die meteen opvloog. Kwam nog geen halve meter de lucht in voordat 'ie onderschept werd door een bijeneter. Vogel had er even moeite mee maar zat 'm vervolgens rap naar binnen te slokken. Heb in het kwartiertje wat ik daar in die kooi zat die vogels echt alles zien opeten wat groter was dan een kleine vlieg, wespen, hommels, alles wat vloog en zo dom was om daar naarbinnen te gaan was de pineut.
Groeten,
Jeroen Wijnands

Matthias_Koster

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 08, 2011, 11:30:24 AM
hoi Mattias,

Leuk dat je aan de gang bent met dit onderzoek aan het voedsel van in Nederland broedende Bijeneters. En helemaal goed dat je de beschikking hebt over de bibliotheek van Sovon (en ook van die van de Radboud Universiteit).

Enerzijds is 'de Cramp' (= The Birds of the Western Palearctic) en in dit geval deel 4 (verschenen in 1985) in dergelijke gevallen een heel mooi uitgangspunt om een beeld te krijgen van al het eerdere onderzoek wat aan het voedsel etc. aan Bijeneters is uitgevoerd. In deze reeks wordt namelijk voor alle soorten in de WP een zo compleet mogelijk overzicht gegeven van de stand van zaken. Ergo een compilatie van al het onderzoek wat eerder is uitgevoerd. Niet alleen over voedsel, maar ook over voorkomen, broedbiologie, rui, trek, verenkleed en noem maar op.

Het kan dus ook best zijn dat jij ondertussen al beschikt over diverse artikelen die in de Cramp worden samengevat. En het is natuurlijk altijd beter om de originele artikelen te raadplegen. De Sovon bieb heeft nu enorm veel tijdschriften en flink wat van de artikelen die in de literatuurlijst van de Cramp staan (in dit geval dus over het voedsel van Bijeneter) staan wellicht dus gewoon ook in de bieb van Sovon.

Anderzijds kunnen er natuurlijk ondertussen best wel heel wat nieuwe artikelen zijn verschenen, want dit deel van de Cramp is alweer een tijdje geleden uitgekomen. Verder heb je het ook over een Duits boek. Wellicht bedoel je de Duitse 'evenknie' van de Cramp, namelijk het veeldelige 'Handbuch der Vögel Mitteleuropas'. Ook deze serie staat ongetwijfeld in de bieb van Sovon.

Beide boeken beschouw ik, net als anderen alhier, als zeer grondig, zeer gedegen & zeer weloverwogen. Met andere woorden: het zijn echte standaardwerken en praktisch alles klopt wat erin staat. Met name het Duitse handboek is vaak zeer grondig & zeer gedegen. Tuurlijk, wat op het moment van schrijven nog niet bekend was, staat dus ook niet in deze boeken.

Ik kan je dus echt aanraden om naar de bieb van Sovon te gaan (Stichting Bargerveen en Sovon zitten in hetzelfde gebouw) en voor Bijeneter de hoofdstukken over voedsel en gedrag gewoon eens goed door te lezen. Kopieën maken kan vast ook wel.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Hallo Klaas,

Het onderzoek waar ik mee bezig ben, zit al in de afrondende fase. De Cramp heb ik niet gebruikt, echter wel heb ik o.a. de artikelen over de Bijeneters in Limosa gebruikt en daarnaast het Handbuch der Vögel Mitteleuropas. Verder ook zeer veel verschillende wetenschappelijke artikelen op internet over het gedrag van Bijeneters enzovoort.
De bibliotheek van Sovon heb ik dus al goed gebruikt. Toch wil ik nog beter gaan kijken of ik de Cramp er kan vinden (heb waarschijnlijk het boek over het hoofd gezien 6 maanden geleden bij het begin van het onderzoek), aangezien ik binnenkort bij Stichting Bargerveen langs ga.
Het onderzoek is vooral gebaseerd op de prooiverdeling van de onderzochte nesten die Stcihting Bargerveen ter beschikking heeft. Het literatuuronderzoek was meer als oriëntatie. Toch ben ik nu wel erg nieuwsgierig door de citaten uit boeken en veldwaarnemingen van andere gebruikers geworden of er ook spinnen e.d. door de 'Nederlandse' Bijeneters als prooi gepakt worden. De prooien zijn klein en mogelijk snel verteerbaar en dus niet terug te vinden in de prooiresten (zelfde geldt voor de vlinders, echter deze hebben anderen en ik tijdens veldbezoeken duidelijk in meerdere keren naar het nest zien brengen). 

Matthias
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

Justin Jansen

Zoals ik begrepen heb waren alle 4+ paartjes Bijeneters in Nederland niet succesvol met uitgevlogen jongen, vanwege het weer maar niet door voedselaanbod. Klopt dit?
Cramp  et al is de meest essentiële bron.... zou slordig zijn als je deze bron niet napluist.
M.v.g., Justin Jansen


Matthias_Koster

Citaat van: Justin Jansen op augustus 08, 2011, 12:16:00 PM
Zoals ik begrepen heb waren alle 4+ paartjes Bijeneters in Nederland niet succesvol met uitgevlogen jongen, vanwege het weer maar niet door voedselaanbod. Klopt dit?

Klopt half Justin. Dit jaar waren minimaal 4 paar bekend die gebroed hebben in Nederland. Jongen zijn niet uitgevlogen, maar hoogstwaarschijnlijk gestorven door voedseltekort. Twee nesten zijn bemonsterd met de daarbij horende prooiresten van de nestjongen. Hoogstwaarschijnlijk vanaf volgende week ga ik met de prooiresten bezig, maar als ik de gegevens die uitgekomen zijn van mijn onderzoek moet geloven en er van uitgaand dat deze kloppen, hebben de weersomstandigheden een doorslaggevende rol gespeeld. Die omstandigheden spelen in op het voedselaanbod. Langere perioden met regen zorgen voor een lagere activiteit van de prooien (alleen hommels vliegen nog bij relatief kleinere buien en lagere temperaturen door omdat zij hun eigen lichaamstemperatuur m.b.v. vliegspieren kunnen onderhouden; maar stoppen hun activiteit ook bij langere perioden met neerslag). Alleen deze zomer heeft het meerdere dagen achter elkaar geregend en wanneer er meerdere van deze perioden achter elkaar zijn, lijkt dit funest te zijn voor de Bijeneters. Dus het is een samenloop van omstandigheden die voornamelijk door de weersomstandigheden opgang worden gebracht. Bij de 2 verzamelde nesten waren 4 en 5 nestjongen.

Matthias
Groet, Matthias Koster
Districtscoördinator SOVON Grote Rivieren Gelderland & Veluwe

Justin Jansen

Citaat van: Matthias_Koster op augustus 08, 2011, 12:27:50 PM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 08, 2011, 12:16:00 PM
Zoals ik begrepen heb waren alle 4+ paartjes Bijeneters in Nederland niet succesvol met uitgevlogen jongen, vanwege het weer maar niet door voedselaanbod. Klopt dit?

Klopt half Justin. Dit jaar waren minimaal 4 paar bekend die gebroed hebben in Nederland. Jongen zijn niet uitgevlogen, maar hoogstwaarschijnlijk gestorven door voedseltekort. Twee nesten zijn bemonsterd met de daarbij horende prooiresten van de nestjongen. Hoogstwaarschijnlijk vanaf volgende week ga ik met de prooiresten bezig, maar als ik de gegevens die uitgekomen zijn van mijn onderzoek moet geloven en er van uitgaand dat deze kloppen, hebben de weersomstandigheden een doorslaggevende rol gespeeld. Die omstandigheden spelen in op het voedselaanbod. Langere perioden met regen zorgen voor een lagere activiteit van de prooien (alleen hommels vliegen nog bij relatief kleinere buien en lagere temperaturen door omdat zij hun eigen lichaamstemperatuur m.b.v. vliegspieren kunnen onderhouden; maar stoppen hun activiteit ook bij langere perioden met neerslag). Alleen deze zomer heeft het meerdere dagen achter elkaar geregend en wanneer er meerdere van deze perioden achter elkaar zijn, lijkt dit funest te zijn voor de Bijeneters. Dus het is een samenloop van omstandigheden die voornamelijk door de weersomstandigheden opgang worden gebracht. Bij de 2 verzamelde nesten waren 4 en 5 nestjongen.

Matthias
Dank, helder!
M.v.g., Justin Jansen