Welk korstmos is dit?

Gestart door Niko Buiten, augustus 07, 2006, 22:42:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

Dag korstmossenliefhebber,

Weet jij welk korstmos dit is? Ik toon hem omdat-ie zo mooi en bijzonder is. Hij is heel bekend, maar wordt maar weinig gezien. Weet jij welk korstmos het is?

Als je denkt dat je weet welke het is lees ik dat graag in je antwoord in dit topic.

Over een paar dagen zal ik vertellen welke het is en waarom ik er zo trots op ben dat ik er een foto van heb. :wub:

Is dat goed?
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

#1
Klimaatverandering.

Groot boerenkoolmos (Platismatia glauca) dat is de naam van het korstmos dat op de foto te zien is. Groot boerenkoolmos is één van de noordelijke soorten waarvan de zuidgrens van het verspreidingsgebied door Nederland loopt. Tot zo'n tien jaar geleden kwam de soort onder meer in de duinen plaatselijk nog talrijk op eiken en andere bomen voor. Dat is tegenwoordig wel anders. Als gevolg van klimaatverandering gaat de soort hard achteruit: de populaties zijn in tien jaar tijd meer dan gedecimeerd. Samen met deskundigen heb ik enige jaren naar Groot boerenkoolmos moeten zoeken voordat ik het uiteindelijk afgelopen voorjaar met de Mossen- en korstmossenwerkgroep Kennemerland e.o. in de duinen bij Haarlem vond. Nu maakt mijn foto van Groot boerenkoolmos deel uit van een fraaie tentoonstelling over klimaatverandering en de gevolgen daarvan voor de natuur in het Nationaal Park Zuid-Kennemerland. De tentoonstelling is de komende twee weken nog in het bezoekerscentrum De Zandwaaier van het NPZK in Overveen te bezichtigen.  :)  
Groet,

Niko Buiten.