Carpocoris spec...?

Gestart door belle, juni 16, 2010, 23:18:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Ik kom er met deze soort nog steeds niet uit....? Toch purpureipennis?

20 mei 2010, La Fontouret
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

harry60

Lijkt me inderdaad een Carpocoris purpureipennis, in frankrijk weet ik niet of er nog gelijkende rondlopen.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

In Frankrijk heb je ook nog pudicus en melanocerus die op deze lijken en zelfs fuscispinus kan in de buurt komen, voor zover het de vorm betreft die voorheen als mediterraneus mediterraneus bekend stond (maar niet in Frankrijk meen ik).

Zelf durf ik purpureipennis en pudicus nog steeds niet van foto uit elkaar te houden, c.q. moet elke keer weer door al m'n vergelijkingsmateriaal (fotoverzameling) heen om weer een idee te krijgen ... en die heb ik niet bij me. Gevoelsmatig zou ik van deze op habitus ook purpureipennis maken, maar het duidelijk concave knikje in de zijranden van het scutellum irriteert wel een beetje :rolleyes:

Voor verdere zelfstudie vind men hier een vrolijke verzameling links en als bonus onderaan dezelfde pagina een set links naar foto's van pudicus.

Kortom, Berend mag weer eens een machtswoord laten gelden ;)

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

Hartelijk dank allen!  :)

Ik zal weer verder studeren .....  :rolleye:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

thijsdegraaf

Toevallig staat twee wantsjes lager (op dit moment) ook een vraag hierover.
Daar heb ik ook een vraag van mij bijgezet, waar Berend geen uitspraak over heeft gedaan. Het is dus niet makkelijk vanaf een foto.

Hier staat ie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=122033.0.html

De mijne nog maar een keer: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=118168.0.html

belle

Dankjewel Thijs.

Het is mij in zoverre duidelijk, dat het waarschijnlijk erg lastig is vanaf foto te doen. Ik heb het nu dus opgegeven. Nog wel geprobeerd er via de info van Arp verder mee te komen, maar ... dat lukt me dus niet. Ik zal ze blijven fotograferen, maar noem ze gewoon allemaal spec. Misschien komt er ooit een moment dat het duidelijker wordt van foto.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Arp

#6
Hoi Tjitske,

Het is een beetje ambivalent, mijn gevoel hierover is inmiddels zo ongeveer het volgende: Ik neem aan dat echte experts, zegmaar "niveau Berend", in principe van foto een groot deel van de dieren goed zouden inschatten en maar bij een relatief klein percentage zou moeten passen (dieren die kwa kenmerken echt te erg in een soort "overlapgebied" liggen). Geef zulke mensen 100 foto's van dieren die op een andere manier geverifieerd zijn en ze geven er bij 90 een naam en hebben daarvan minstens 89 "per ongeluk" goed. Is het daarom te doen? Ze zullen stellig beweren van niet, want eigenlijk kan het niet echt - te variabel en dus altijd kans op een foutje.

Grappig genoeg gaan de "mindere goden" er vaak wat soepeler mee om. Als je bijvoorbeeld op het Franse forum van insecte.org kijkt worden veel van de Carpocoris wel op naam gebracht. Natuurlijk hebben de Fransen gemiddeld meer ervaring met Carpocoris (ze hebben er meer en ze zijn er algemener), maar lang niet altijd gebeurt de determinatie door mensen van "niveau Berend". Wensdenken? Vermoedelijk wel, maar er is moeilijk een vinger tussen te krijgen, want in de meeste gevallen zullen ze domweg nog gelijk hebben ook. Dat maakt de determinaties echter principieel niet "zekerder". De meeste Wantsenweters die ik echt hoog inschat passen daarvoor en reageren zelden op naamgevingsaanvragen van de probleemgevallen, ook als ik zeker weet dat ze deze wel gezien hebben. Eén van de redenen zal zijn dat formuleringen als "vermoedelijk" of "zeer waarschijnlijk" door de fotograaf graag over het hoofd worden gezien en even later staat het beest op één of andere webstek met "Carpocoris pudicus (det: Expert van Naam)"; Daar gaat je goede naam.

Soms is dat jammer, want als geïnteresseerde fotograaf wil je toch altijd graag een naam of een globale richting daarvoor - ook als die maar 95% zeker is. Als je daarnaar op zoek bent kun je de foto's prima op insecte.org navragen - grote kans dat je naam krijgt, wellicht zelfs één die als "zeker" wordt ingeschaald en waarschijnlijk klopt die dan ook nog. Wellicht en waarschijnlijk dus.

Let op: Dit is alleen mijn interpretatie/inschatting van wat ik onderhand ben tegengekomen rondom forumtopics in diverse landen over Carpocoris sp. en na email-uitwisseling met sommige experts - misschien zit ik er helemaal naast, maar dit is het gevoel wat ik erbij gekregen heb.

P.S. Voor alle duidelijkheid - bovenstaande tekst kan wellicht verkeerd worden opgevat: insecte.org is een fantastische site en er nemen zeer competente wantsenweters (met diverse wetenschappelijke publicaties achter hun naam) deel aan de discussie. Opvallend is alleen dat specifiek in het geval van Carpocoris dit bijkans het enige forum in Europa is dat poogt/pretendeert deze beesten op naam te brengen. Okay - ze hebben er ook gemiddeld meer ervaring mee, maar na het lezen (en deelnemen aan) enkele lange discussies hebben ze me niet 100% weten te overtuigen en heb ik bij sommige "determinaties" (en uitleg daarbij) voor mijn eigen gevoel duidelijke vraagtekens overgehouden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

belle

Ik zie dat ik nooit op de laatste uitgebreide toevoeging van Arp heb gereageerd, schandelijk! Nog mijn hartelijke dank Arp. Zoals gezegd, ik blijf ze fotograferen, omdat ze zo prachtig zijn. En voer ze in als spec.  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721