advies gevraagd rondom zoom telelens 70-300mm

Gestart door lommert, april 08, 2010, 15:41:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

lommert

Beste mensen,

Onlangs hebben we een Nikon D90 met 16-85mm DX/f3.5-5.6 VR lens gekocht.

We willen langzamerhand een telelens gaan aanschaffen, voor een enigzins acceptabel bedrag als beginnende hobbyfotograven zijnde (niet veel meer dan 500 tot max. 1000 euro) die ook past bij de kwaliteit van de body (DX). De lens die we op het oog hebben, maar waarvan nog afgeweken kan worden, vandaar deze post, is Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G IF VR.

Het doel (naast portret fotografie e.d.) is om leuke plaatsje te schieten van vogels. Vogels op grote afstanden gaat denk ik lastig worden met een dergelijke bereik aan mm. Is een bepaalde tele converter nog een optie, of leveren we dan veel kwaliteit in, en wat zou dan een goede optie zijn? Zijn er nog andere lenzen die voor dit doel in aanmerking komen voor een bedrag tot max. 1000 euro?

Ik ben me ervan bewust dat er vele betere lenzen zijn, maar het is meer bedoeld om mee te beginnen. Alhoewel is de lens belangrijker dan de camera en vandaar dat de lens die we nu op het oog hebben misschien kwalitatief niet voldoet. Er is ook niet enorm veel keus qua nikon lenzen op dit gebied, of heb ik het mis?

Bedankt alvast.




Vriendelijke groet,

Joost Lommen


Rene de Ruijter

Een teleconverter in combinatie met een zoomlens is niet echt een succes.

Denk dat bovengenoemde lens qua budget en mogelijkheden inderdaad de beste keus is.
http://www.foka.nl/site/sigma-150500-mm-f563-os-apo-nikon-p-5939.html
Een iets goedkoper alternatief zou nog kunnen zijn,maar dan als 2e keus: de Sigma 120-400.
http://www.foka.nl/site/sigma-120400-mm-f4556os-apo-hsm-nikon-p-5691.html
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

rrrrr

Citaat van: Rene de Ruijter op april 10, 2010, 22:01:44 PM
Een teleconverter in combinatie met een zoomlens is niet echt een succes.
Ik gebruik een Nikkor 70-200 VRII met 1.7 convertor op de D300 (zelfde sensor als de D90) en kijk dan eens bij topic: roofvogels: sperwer vraagje: foto sperwer met prooi, op dit moment te zien op blz.2 (op 340mm genomen, oftewel 200x1.7) Lijkt mij niets mis mee.

Bij Birdpix.nl zijn in het forum ontzettend veel van dit soort vragen gesteld en ik zou zeggen kijk daar ook eens. Voor ieder standpunt is wel een argument bedacht. Uiteindelijk moet je zelf beslissen wat je koopt. De camera is goed, het glaswerk bepaald de kwaliteit van de foto.

Voor het overige: Een convertor  past NIET op een DX type lens van Nikon omdat het achterste lenselement van de DX lens IN de body van de camera steekt (en dus op de plaats van een convertor zit.....) Hou daar wel rekening mee. Als je meer mm's wil hebben op een DX lens moet je dan ook direct een compleet nieuwe lens kopen en kun je niet volstaan met een convertor. (die situatie heb je dus niet met een NIET DX objektief, daar kan wel een convertor op).
Als je voor Nikkor gaat (=vaak goed en duur) zou ik een AF-S versie kiezen i.v.m. de scherpstelsnelheid. B.v. de 80-400 is berucht om zijn trage autofocus (kan overigens ook geen convertor op...). Wel scherp, maar voor snelle vogeltjes niet snel genoeg, hoewel je soms mazzel kunt hebben.......
Uiteraard zijn er van andere merken ook prima lenzen te koop, maar daar heb ik weinig of geen ervaring mee.

Een FX lens past natuurlijk op een D90 en dan hoef je niet nieuw glaswerk te kopen als je besluit over te stappen naar een Full Frame camera (D700, D3(s)....) Daar hangt natuurlijk wel een heel ander prijskaartje aan helaas.

VR zou ik zeker aanraden.

Succes.

Rob

Rene de Ruijter

@ Rob,
ik heb ff gegoogled:de  Nikkor 70-200 VRII  is een zeer lichtsterke lens ,die
bijna 2000 euro kost.
Met name die goede lichtsterkte en de lenskwaliteit zal er voor zorgen dat het
jou wel lukt om met converter goede fotoos te maken.
Ben zelf in het bezit van een Canon 100-400mm lens en een Kenko Pro 300 1.4 converter en
kies toch liever voor croppen dan voor de converter.
Had met de converter wel iets kwaliteitsverlies ingecalculeerd,maar in praktijk is het toch
teveel.




Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

lommert

Bedankt mensen voor jullie reacties en tips.
Na het schrijven van mijn post ben ik naar Birdpix forum gegaan en daar is inderdaad erg veel info te vinden omtrent allerlei mogelijkheden.
Als ik weer wat meer tijd heb ga ik mij goed in de opties verdiepen. Telezoom 150-500 vs vaste telelens met converter.


Vriendelijke groet,

Joost Lommen

wijnands

Ik schiet ook vogels met die 70-300 VR. Puike lens maar 300mm is heel weinig voor vogels. Kijk 's om je heen en je zult heel veel vogelaars met een sigma 50-500 of 150-500 zien omdat het een hoop tele is voor relatief weinig geld.

Andere optie is een 300mm f4 + 1.4 TC
Groeten,
Jeroen Wijnands

Timo Roeke

Nuttig topic voor mij. Bedankt voor jullie informatie.

thijsbroekkamp

Voor vogels is 70-300 echt te weinig. De genoemde sigma 150-500 heeft een prachtig zoombereik en levert zeer mooie plaatjes. Je hebt ook een sigma 100-300 met een vast diafragma van 4, die schijnt het ook goed te doen met teleconverters. Een nog wat duurdere optie (of 2edhands kijken) is inderdaad de nikon 300mm met 1,4 of 1,7 tc of de nikon 80-400.
Mijn natuur foto website: www.wildnature.nl