Hoofdmenu

Dwaalgastenquizz

Gestart door Folkert Jan, juni 16, 2010, 19:33:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

#1
Mooi quizz met mooie antwoorden :p . Ik had 80% goed  :angel: . Moest wel lachen bij dat melkpak e.d.  ;D   
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Sjoerd

hmm... lastig 20% :-[
wel leuke antwoorden inderdaad ;D

Tinok

Hele leuke kwis maar als nog niet een echte soortenjager zijnde wel heel moeilijk. Ben zeer tevreden met 50% goed (deels gegokt, deels logisch denken en sommige wist ik echt bv die van de grijze snip)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Stijn E.

Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Rickschonewille

Leuke Quiz. Bij eentje zo van - Hoe kan je het beste taiga/kleinste uit elkaar houden van een KLeine strandloper. ( De donkere pootjes van KLeine strandloper ) Ik vind dat zo moeilijk altijd die pootkleur, zelfs al zitten die kleintjes erg dichtbij ( Groene Jonker) die poten zitten altijd onder de modder, er is altijd wel ietjes fout licht, waardoor ze verkleuren. Dat zou ik niet een "makkelijk" kenmerk noemen :rolleye:  Laatste 2 fout.. helaas :)

Folkert Jan

Citaat van: Rickschonewille op juni 16, 2010, 21:02:28 PM
Leuke Quiz. Bij eentje zo van - Hoe kan je het beste taiga/kleinste uit elkaar houden van een KLeine strandloper. ( De donkere pootjes van KLeine strandloper ) Ik vind dat zo moeilijk altijd die pootkleur, zelfs al zitten die kleintjes erg dichtbij ( Groene Jonker) die poten zitten altijd onder de modder, er is altijd wel ietjes fout licht, waardoor ze verkleuren. Dat zou ik niet een "makkelijk" kenmerk noemen :rolleye:  Laatste 2 fout.. helaas :)

Het is ook zeker moeilijk ja. ik zie ook niet altijd de lichte pootjes bij een temminck, maar het is sowieso erg moeilijk en daarom ook echt hulde voor de eerste die de determinatie rond kreeg en natuurlijk voor martijn die wist dat er iets zat wat nader bekeken moest worden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Het idee van deze kwis is trouwens om ervoor te zorgen dat je naast de gebruikelijke broedvogels je ook de soorten gaat bestuderen die als dwaalgast hier kunnen komen, maar je nog niet gezien hebt gaat leren kennen en dus kan herkennen dat het mogelijk een dwaalgast is....dit kan mij dan weer een extra soortje opleveren  8)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Veel van de antwoorden zijn al eens langsgekomen op het forum, toch best handig! 9/10 was mijn score.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Timo Roeke

Wellicht handig om bij het andere 'quiz' topic te voegen?

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Certhia

90% want ik kon het niet laten om het melkpak antwoord te geven. :)

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ies Meulmeester

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 17, 2010, 10:24:16 AM
Citaat van: rnbflavour op juni 17, 2010, 10:10:43 AM
nieuwe:

http://www.quizyourfriends.com/take-quiz.php?id=1006170338317878&a=1

alleen klopt die pont niet, dat is maar bij een deel van de kleden.
En dan klopt het eigenlijk nog helemaal niet... Mag toch hopen dat onv. Pontische Meeuwen niet op "een smalle zwarte band op verder witte staart" in vlucht worden gedetermineerd!

Gr, Ies

steenl

CiteerMag toch hopen dat onv. Pontische Meeuwen niet op "een smalle zwarte band op verder witte staart" in vlucht worden gedetermineerd!

Mee eens.
Ik determineer alleen adulte vogels ter plaatse  :o  Verder kom ik niet.
Ik moet me er altijd nog eens in verdiepen, maar ik kan me er maar niet toe zetten.
Misschien eens al die juveniele beesten hier op de foto zetten. Langs de Ijssel hier word je compleet gek.  :P

Maar weer een leuk quiz, Folkert-Jan.
Alleen die wizz-kids van tegenwoordig moeten toch wel een online foto quiz in elkaar kunnen draaien.
Dat zijn de mooiste quizzen. Ja, ja ik blijf zeuren, om zo'n quiz.


Breedbek


De vogelquiz op de volgende site is ook erg leuk; met 2700!! foto's. Voor de startende vogelaar en de crack.

http://www.bavarianbirds.de/

vriendelijke groet,

Bart-Jan

Folkert Jan

Citaat van: Ies Meulmeester op juni 17, 2010, 10:30:54 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 17, 2010, 10:24:16 AM
Citaat van: rnbflavour op juni 17, 2010, 10:10:43 AM
nieuwe:

http://www.quizyourfriends.com/take-quiz.php?id=1006170338317878&a=1

alleen klopt die pont niet, dat is maar bij een deel van de kleden.
En dan klopt het eigenlijk nog helemaal niet... Mag toch hopen dat onv. Pontische Meeuwen niet op "een smalle zwarte band op verder witte staart" in vlucht worden gedetermineerd!

Gr, Ies

Ik zal nakijken hoe ik de vraag precies heb geformuleerd.

volgens mij had ik erbij staan dat het om 1e winter ging en dat het een aanwijzing was tot (geen sluitend kenmerk of iets dergelijk)

zoniet dan mijn excuses
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jan vH

Bij de eerste quiz nog een paar opmerkingen:
Vraag 2: Staart Witgat is ook niet helemaal wit.
Vraag 4: Zwarte snavel staat in de ANWB ook gewoon als belangrijk kenmerk genoemd.

Verder had ik de Kortbekzeekoet fout, ik heb Alk en Zeekoet alleen nog in zomerkleed, en dan hebben ze geen vlek achter het oog.  ::) In totaal 70 %

Wel een leuke, originele quiz.  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Folkert Jan

Citaat van: Jan vH op juni 17, 2010, 15:30:11 PM
Bij de eerste quiz nog een paar opmerkingen:
Vraag 2: Staart Witgat is ook niet helemaal wit.
Vraag 4: Zwarte snavel staat in de ANWB ook gewoon als belangrijk kenmerk genoemd.

Verder had ik de Kortbekzeekoet fout, ik heb Alk en Zeekoet alleen nog in zomerkleed, en dan hebben ze geen vlek achter het oog.  ::) In totaal 70 %

Wel een leuke, originele quiz.  :duim:

vraag 2: je hebt natuurlijk gelijk. ik had het beter moeten formuleren
vraag 4: welke vraag was dat? en niet alles wat in de anwb staat is waar overigens. er is op deze site meermaals gebleken dat er meer variatie is bij soorten dan waar de anwb gids rekening mee houd
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GijsB

Gijs

Jan vH

Citaat van: rnbflavour op juni 17, 2010, 17:06:48 PM
vraag 4: welke vraag was dat? en niet alles wat in de anwb staat is waar overigens. er is op deze site meermaals gebleken dat er meer variatie is bij soorten dan waar de anwb gids rekening mee houd
Het probleem was dat het boven de vraag niet helemaal duidelijk staat ("Wat is een belangrijks kenmerken om dougals stern en visdief uit elkaar te houden?"). Dat vatte ik op als 'belangrijk kenmerk'. Belangrijkste kenmerk is wel de staart, denk ik.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

firecrest

Citaat van: Jan vH op juni 17, 2010, 18:39:04 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 17, 2010, 17:06:48 PM
vraag 4: welke vraag was dat? en niet alles wat in de anwb staat is waar overigens. er is op deze site meermaals gebleken dat er meer variatie is bij soorten dan waar de anwb gids rekening mee houd
Het probleem was dat het boven de vraag niet helemaal duidelijk staat ("Wat is een belangrijks kenmerken om dougals stern en visdief uit elkaar te houden?"). Dat vatte ik op als 'belangrijk kenmerk'. Belangrijkste kenmerk is wel de staart, denk ik.
Ik blijf toch (eigenwijs) bij de zwarte snavel. De staart is misschien makkelijk om hem op afstand op te pikken, maar de zwarte snavel sluit voor mij dan Visdief of Noordse Stern uit.
Overigens is de staart van een visdief volgens het ANWB-boek 5-8 cm en die van Dougalls 8-11. Er zit dus zelfs overlap in!

Folkert Jan

Citaat van: firecrest op juni 17, 2010, 18:44:11 PM
Citaat van: Jan vH op juni 17, 2010, 18:39:04 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 17, 2010, 17:06:48 PM
vraag 4: welke vraag was dat? en niet alles wat in de anwb staat is waar overigens. er is op deze site meermaals gebleken dat er meer variatie is bij soorten dan waar de anwb gids rekening mee houd
Het probleem was dat het boven de vraag niet helemaal duidelijk staat ("Wat is een belangrijks kenmerken om dougals stern en visdief uit elkaar te houden?"). Dat vatte ik op als 'belangrijk kenmerk'. Belangrijkste kenmerk is wel de staart, denk ik.
Ik blijf toch (eigenwijs) bij de zwarte snavel. De staart is misschien makkelijk om hem op afstand op te pikken, maar de zwarte snavel sluit voor mij dan Visdief of Noordse Stern uit.
Overigens is de staart van een visdief volgens het ANWB-boek 5-8 cm en die van Dougalls 8-11. Er zit dus zelfs overlap in!

en waarom dan toch mensen die in de mist zijn gegaan in zeeland laatst?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

firecrest

Citaat van: rnbflavour op juni 17, 2010, 18:46:33 PM
Citaat van: firecrest op juni 17, 2010, 18:44:11 PM
Citaat van: Jan vH op juni 17, 2010, 18:39:04 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 17, 2010, 17:06:48 PM
vraag 4: welke vraag was dat? en niet alles wat in de anwb staat is waar overigens. er is op deze site meermaals gebleken dat er meer variatie is bij soorten dan waar de anwb gids rekening mee houd
Het probleem was dat het boven de vraag niet helemaal duidelijk staat ("Wat is een belangrijks kenmerken om dougals stern en visdief uit elkaar te houden?"). Dat vatte ik op als 'belangrijk kenmerk'. Belangrijkste kenmerk is wel de staart, denk ik.
Ik blijf toch (eigenwijs) bij de zwarte snavel. De staart is misschien makkelijk om hem op afstand op te pikken, maar de zwarte snavel sluit voor mij dan Visdief of Noordse Stern uit.
Overigens is de staart van een visdief volgens het ANWB-boek 5-8 cm en die van Dougalls 8-11. Er zit dus zelfs overlap in!

en waarom dan toch mensen die in de mist zijn gegaan in zeeland laatst?
Dat zegt meer over die mensen dan over de kenmerken denk ik. Als er een Dougalls is gemeld en er zit een Visdief met wat meer zwart op de snavel dan alleen een zwarte snavelpunt is het inderdaad makkelijk om de fout in te gaan. Daarom moet je bij reeds gemelde soorten altijd kritisch blijven en bedenken waarom het dan die soort is (en waarom niet een veel zeldzamere).

Jos Welbedacht

Het lijkt mij dat verlengde staartpennen die langer zijn dan bij Visdief in dit geval maar op één soort kunnen duiden. Dat is de Dougalls Stern, terwijl een zwart(achtige) snavel Visdief nog niet uitsluit, zoals laatst weer gebleken is. Maar aangezien er overlap blijkt te bestaan in de lengte van die buitenste staartpennen is dit kenmerk ook niet voldoende met de gebruikte vraagstelling.  :rolleye:
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rickschonewille

Citaat van: jw90_online op juni 17, 2010, 20:23:06 PM
Het lijkt mij dat verlengde staartpennen die langer zijn dan bij Visdief in dit geval maar op één soort kunnen duiden. Dat is de Dougalls Stern.

Noordse Stern zou ook nog kunnen, die hebben ook langere staartpennen dan Visdiefjes.

Guus Peterse

En dan hebben we het nog niet eens over de lichter grijze mantelkleur en de veel wittere, anders getekende ondervleugels. Clou is natuurlijk, zoals bijna altijd, dat het om een combinatie van kenmerken gaat. Dat maakt zulke quizzjes, hoewel leuk, altijd arbitrair.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

#28
nog een (gier)zwaluwquizzz

http://www.quizyourfriends.com/take-quiz.php?id=1006181436353456&a=1


deze kan vrij lastig zijn....ik raad aan
maak hem 1 keer zonder boek/inet
maak hem daarna nog eens met de anwb etc erbij. voer de tweede keer dezelfde naam in met een (2) erachter.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: guusp op juni 17, 2010, 23:31:50 PM
En dan hebben we het nog niet eens over de lichter grijze mantelkleur en de veel wittere, anders getekende ondervleugels. Clou is natuurlijk, zoals bijna altijd, dat het om een combinatie van kenmerken gaat. Dat maakt zulke quizzjes, hoewel leuk, altijd arbitrair.

Inderdaad....het valt nog niet mee om een quiz te maken, omdat er altijd wel weer foto's zijn die toch weer onbekende variatie binnen een soort tonen of dat kenmerken toch niet zo sluitend zijn etc. ik kom ook nog maar net in de vogelwereld kijken, maar je moet toch ergens beginnen. ik hoop dat jullie het mij vergeven dat niet alles 100% waterdicht is en dat de frisse blikkers er toch wat van leren.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013