Beste vogelgids voor Australië?

Gestart door peterlindenburg, juni 16, 2010, 12:13:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterlindenburg

Beste allen,


ik ben een reis aan het plannen naar Australië, en vraag me af wat de beste vogelgids is. Ik heb er een paar gevonden op het www die vaak genoemd worden. Wie heeft er ervaring mee en kan me iets aanraden?




1) Field Guide to the Birds of Australia by Simpson & Day

2) The Field Guide to the Birds of Australia by Pizzey & Knight

3) The Slater Field Guide to Australian Birds by Peter, Pat & Raoul Slater

4) Field Guide to Australian Birds by Michael Morcombe


Alvast bedankt,

Peter

RonJMBerkhout

Hoi Peter,

Ik gebruik altijd no. 3. Lekker compact! Maar als je een auto huurt neem je toch gewoon meerdere gidsen mee...

Justin Jansen

Ron, heeft gelijk de Slater is prima!
M.v.g., Justin Jansen


peterlindenburg

Bedankt voor de reacties! Ik ga maar snel in ieder geval de Slater aanschaffen.


groet Peter

Ringneck

Ik gebruik nummer 1, eenvoudig en makkelijk in het gebruik, kon alle vogels in terug vinden die ik daar zag
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


peterlindenburg

Nog geen idee, ik sta open voor suggesties! De reis staat gepland voor rond de jaarwisseling, minimaal 3 weken, hopelijk een maand. Ik heb geen zin in gigantische afstanden dwars door heel Australië heen, maar kies liever een regio uit om wat langer rond te hangen.
Ik ga morgen bij Naturalis kijken of ze 'Where to Watch Birds in Australia and Oceania' hebben en de Slater.


groet Peter

peterlindenburg

Uiteindelijk is het een zakformaatje Morcombe geworden en een flinke pil van Pizzey & Knight. De Slater was er niet en ik had geen geduld om te wachten op bestellingen :) .
De Morcombe heeft net als de Svensson et al kleine aanwijzingen in de platen en veel kleden afgebeeld en duidelijke vergelijkingen tussen soorten. De tekeningen vind ik een beetje grof, maar aan de hand van mij bekende soorten kon ik beoordelen dat het behoorlijk waarheidsgetrouw is. De Pizzey & Knight is meer als de Lars Johnsson, met mooie sfeervollere platen, die wel wat vlak getekend zijn.
Maar goed, we zijn in de WP natuurlijk enorm verwend!
Ik ga er met deze 2 gidsen waarschijnlijk wel uitkomen!


groet Peter

maartenwielstra

#8
Citaat van: peterlindenburg op juni 22, 2010, 09:38:01 AM
Uiteindelijk is het een zakformaatje Morcombe geworden en een flinke pil van Pizzey & Knight. De Slater was er niet en ik had geen geduld om te wachten op bestellingen :) .
De Morcombe heeft net als de Svensson et al kleine aanwijzingen in de platen en veel kleden afgebeeld en duidelijke vergelijkingen tussen soorten. De tekeningen vind ik een beetje grof, maar aan de hand van mij bekende soorten kon ik beoordelen dat het behoorlijk waarheidsgetrouw is. De Pizzey & Knight is meer als de Lars Johnsson, met mooie sfeervollere platen, die wel wat vlak getekend zijn.
Maar goed, we zijn in de WP natuurlijk enorm verwend!
Ik ga er met deze 2 gidsen waarschijnlijk wel uitkomen!


groet Peter

Dan heb ik jou in Naturalis gezien Peter! En was jij ook niet op 4 mei op weg naar Lesbos?

peterlindenburg


CiteerDan heb ik jou in Naturalis gezien Peter! En was jij ook niet op 4 mei op weg naar Lesbos?

Ik heb uit mijn ooghoek nog iemand bij de vogelboeken gezien, dat moet jij dan geweest zijn. Ik was inderdaad op 4 mei ook weg naar Lesbos! Was een mooie tocht, een kleine Turkije-lijst kunnen opbouwen ;D . Lesbos zelf was voor mij voor het eerst en ik vond het super. Ik moet nog een keer terug, want balkanbergfluiter is mislukt en ik had ook wel graag een sporenkievit gezien. En los daarvan vond ik het eten, de zon, de omgeving en de mensen geweldig.

maartenwielstra

Citaat van: peterlindenburg op juni 22, 2010, 12:10:47 PM

CiteerDan heb ik jou in Naturalis gezien Peter! En was jij ook niet op 4 mei op weg naar Lesbos?

Ik heb uit mijn ooghoek nog iemand bij de vogelboeken gezien, dat moet jij dan geweest zijn. Ik was inderdaad op 4 mei ook weg naar Lesbos! Was een mooie tocht, een kleine Turkije-lijst kunnen opbouwen ;D . Lesbos zelf was voor mij voor het eerst en ik vond het super. Ik moet nog een keer terug, want balkanbergfluiter is mislukt en ik had ook wel graag een sporenkievit gezien. En los daarvan vond ik het eten, de zon, de omgeving en de mensen geweldig.

Het was inderdaad prachtig! Voor mij ook de eerste, en zeker niet de laatste keer Lesbos. Balkanberg heb ik wel één gehoord vanuit de auto, veelvuldig tjippend tussen het zingen door. En Sporenkievit is in andere landen veel makkelijker! Doe hem maar voor je Turkijelijst! Ik ga sowieso nog terug voor de roofvogeltrek (Eleonora's valk en balkansperwer; beide alleen met onzekerheid gezien), want dat viel een beetje tegen, voor de rest waren alle wenssoorten goed te doen!

Ennuh...
voortaan zeg ik 'Hallo'!

redmar_woudstra

groet,
Redmar

peterlindenburg

Op Lesbos 2 dag voor aankomst bij Sigri een sporenkievit op een mesthoop, had ik wel willen zien ;D  En Maarten, we wonen dichtbij elkaar geloof ik (ik in Leiden), dus we lopen elkaar nog wel eens tegen het lijf!

Denro

Citaat van: redmar_woudstra op juni 22, 2010, 18:02:51 PM
Citaat van: maartenwielstra op juni 22, 2010, 17:34:18 PM
En Sporenkievit is in andere landen veel makkelijker!

Doe dan Tanzania! ;)

Tanzania rules  ;D ;D

Ik heb daar trouwens alleen de witkruinkievit  :( gespot
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HJDT

Citaat van: peterlindenburg op juni 22, 2010, 09:38:01 AM
Uiteindelijk is het een zakformaatje Morcombe geworden en een flinke pil van Pizzey & Knight. De Slater was er niet en ik had geen geduld om te wachten op bestellingen :) .
De Morcombe heeft net als de Svensson et al kleine aanwijzingen in de platen en veel kleden afgebeeld en duidelijke vergelijkingen tussen soorten. De tekeningen vind ik een beetje grof, maar aan de hand van mij bekende soorten kon ik beoordelen dat het behoorlijk waarheidsgetrouw is. De Pizzey & Knight is meer als de Lars Johnsson, met mooie sfeervollere platen, die wel wat vlak getekend zijn.
Maar goed, we zijn in de WP natuurlijk enorm verwend!
Ik ga er met deze 2 gidsen waarschijnlijk wel uitkomen!


groet Peter

Ik heb vorig jaar nog een andere Where to watch birds gebruikt waar meer gebieden in staan beschreven dan in de gids die jij nu hebt gekocht (met de Regent Bowerbird op de voorkant). Ik kan alleen zo snel die gids niet vinden op internet en ik heb mijn kopie uitgeleend aan iemand die 8 maanden de hort op is. Het is in ieder geval een boek met zachte omslag, groen en een foto van een Austr. Steltkluut op de voorkant. Je zou nog kunnen overwegen die ook aan te schaffen, bij Naturalis zouden ze die moeten hebben want ik heb hem daar volgens mij ook gekocht. Mocht je naar het oosten en/of Tasmanië gaan kan ik je nog wel helpen met plekken en soorten.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

peterlindenburg

Michel, dankjewel! Justin had Tasmanië ook al aangeraden, dus ik word steeds nieuwsgieriger. Ik zal eens navragen bij Naturalis.


groet Peter

Justin Jansen

#16
Citaat van: HJDT op juli 02, 2010, 12:29:55 PM
Citaat van: peterlindenburg op juni 22, 2010, 09:38:01 AM
Uiteindelijk is het een zakformaatje Morcombe geworden en een flinke pil van Pizzey & Knight. De Slater was er niet en ik had geen geduld om te wachten op bestellingen :) .
De Morcombe heeft net als de Svensson et al kleine aanwijzingen in de platen en veel kleden afgebeeld en duidelijke vergelijkingen tussen soorten. De tekeningen vind ik een beetje grof, maar aan de hand van mij bekende soorten kon ik beoordelen dat het behoorlijk waarheidsgetrouw is. De Pizzey & Knight is meer als de Lars Johnsson, met mooie sfeervollere platen, die wel wat vlak getekend zijn.
Maar goed, we zijn in de WP natuurlijk enorm verwend!
Ik ga er met deze 2 gidsen waarschijnlijk wel uitkomen!


groet Peter

Ik heb vorig jaar nog een andere Where to watch birds gebruikt waar meer gebieden in staan beschreven dan in de gids die jij nu hebt gekocht (met de Regent Bowerbird op de voorkant). Ik kan alleen zo snel die gids niet vinden op internet en ik heb mijn kopie uitgeleend aan iemand die 8 maanden de hort op is. Het is in ieder geval een boek met zachte omslag, groen en een foto van een Austr. Steltkluut op de voorkant. Je zou nog kunnen overwegen die ook aan te schaffen, bij Naturalis zouden ze die moeten hebben want ik heb hem daar volgens mij ook gekocht. Mocht je naar het oosten en/of Tasmanië gaan kan ik je nog wel helpen met plekken en soorten.

Groet Michel
Met die Bowerbird is Wheatley
Met die Steltkluut is Bransburry.

Vond ik beide niet geschikt (heb beide wel overigens), Thomas & Thomas is het meest geschikt, en recente triprapporten. T&T is nog voor veel dingen actueel, en hier alle soorten nagenoeg mee gevonden, behalve (deels) de nomaden.

O ja, wil je een Australië (en Tasmanië) idee krijgen, heb deels het spul opgeladen van mijn laatste trip in 2006
M.v.g., Justin Jansen


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

peterlindenburg

#18
Hoi Justin,


had al een stuk gelezen op je site! Ik ga Thomas and Thomas proberen te scoren. De eerste editie is uitverkocht en de tweede onderweg sinds aug 2008....


groet Peter

HJDT

#19
Check ook mijn waarnemingen op observado. Met dank aan Hisko staan er ruim 8000 op (vogels en zoogdieren) van mijn 5-weekse reis van vorig jaar. En bekijk natuurlijk ook even mijn (nou ja: onze) foto's op onze site om er alvast een beetje zin in te krijgen!!

Edit: van onze Oz reis staan er ruim 2000 waarnemingen, de overige zijn vanandere reizen.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

peterlindenburg

Hoi Michel,
ik heb je foto's en verslag op de DB site al gelezen (watertandend!).


groet Peter

falco

Bij deze wil ik Tasmanie ook sterk aanraden, landschappelijk en qua vogels erg leuk. Als je genoeg tijd hebt zou ik de boot nemen.


Groet,

Ies
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

peterlindenburg

Hoi Ies,


bedankt voor de tip. Justin had het me ook al aangeraden, het staat zeker in de planning. Ik wil ook graag de boot nemen, toch een soort pelagic!


groet Peter

falco

Hoi Peter,

Ik ben ook de persoon waar de 'where to watch birds in Australia' (exacte naam even vergeten) ligt waar Michel het over had. Ik ben weer terug, dus misschien kunnen we met toestemming van Michel regelen dat hij bij jou komt.

Groet,

Ies
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

peterlindenburg

#24
Hoi Ies,


bedankt, maar ik heb het boek gekocht! Hoe is het boek je bevallen down under?


groet Peter

HJDT

Haha, daar had ik ook helemaal geen toestemming voor gegeven Ies (lees dit natuurlijk met een vette knipoog)!! Maar goed dat je terug bent. Het was leuk jullie verhalen te lezen. Helaas voor jullie is het normale leven weer begonnen. . .

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

peterlindenburg


Hallo allemaal,

Ik schrijf dit maar even op het forum, zodat het teruggevonden kan worden in de toekomst: ik heb een prachtige gids gekocht van Lloyd Nielsen: Birding Australia - A Directory for International Birders. Zie http://www.birdingaustralia.com.au/bird_aust.html.


Het is een soort Lonely Planet voor de vogelaar, die hij in eigen beheer uitgeeft en elk jaar van een update voorziet. Hij is wat prijzig (49 Australische dollars), maar zeer bruikbaar zo te zien. Natuurlijk moet ik hem nog wel testen in het veld...
Logischerwijs worden de beste vogelplekken omschreven en waar je de endemen kan scoren (zowel soorten als ondersoorten). Maar: er staat ook van elke regio in welke website je moet hebben, welke trip operators er actief zijn en waar de op vogelaars gerichte overnachtingsplaatsen zijn, inclusief telefoonnummers, websites, mailadressen etc. Ook doet hij suggesties voor routes. In feite scheelt dit een heleboel internet research en heb je alle info in het veld bij je! Nog even het tripreport van Michel Veldt op de DB site lezen, wat trip reports lezen op travelingbirder.com en als finishing touch Justin om tips vragen en de voorbereiding van een vogelreis in Australië zit helemaal snor:)


groet Peter






peterlindenburg

Beste allemaal,


ook dit schrijf ik hier even op, zodat het later gevonden kan worden. Ik heb de Aus Bird app op mijn iPhone gezet. Het is de veldgids van Morcombe als app. Het is erg leuk, je kun een provincie selecteren bijvoorbeeld, zodat je niet allerlei onmogelijke soorten in overweging neemt bij een determinatie. Van elke soort zijn er plaatjes, beschrijving en verspreidingskaarten. En... van heel veel soorten zit het geluid erbij! Ik kan nu al uitgebreid oefenen op elk moment van de dag. Punt van kritiek is het feit dat de illustraties niet al te best zijn.
Dit soort apps heeft echt de toekomst.


groet Peter