Brandnetelbladluis?

Gestart door Theo Aaldijk, juni 13, 2010, 23:52:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo Aaldijk

Is dit een Brandnetelbladluis, zat namelijk niet op een brandnetel maar op een andere struik.
Groet, Theo Aaldijk

spinnenvrouw

Waarom denk je dat dit een brandnetelbladluis is?
En heb je er ook een wetenschappelijke naam bij? Er zitten twee soorten op brandnetel.
Jacomijn Prinsen

Theo Aaldijk

Uroleucon jaceae. Onder deze struik staan namelijk wel veel brandnetels waar ook de zelfde luizen op zitten, maar de foto is geen brandnetel blad.
Ik ben op waarnemingen bij de plantenluizen gaan zoeken en vergelijken en in mijn ogen waren er overeenkomsten met de brandnetelbladluis.
Maar als leek kijk en vergelijk ik puur op wat ik zie op de foto's zonder wetenschappelijke interpretatie en dat is denk ik in jouw beleving erg kort door de bocht.
Gelukkig is er het forum om mij te helpen, maar ik vindt het te gemakkelijk om een foto te plaatsen en te vragen "wat is dit" ik ga eerst zelf zoeken en vraag dan om bevestiging.
Groet, Theo Aaldijk

spinnenvrouw

Theo, wat op waarneming onder Brandnetelbladluis staat is een zootje. Uroleucon jaceae zit op Centaurea, niet op brandnetel.  Als ik tijd heb kan ik daar wel wat aan doen, maar eigenlijk is Ad Sonnemans de bladluisadmin.

Het beest op je foto is geen Uroleucon, dan hadden de siphonen zwart moeten zijn. Het kan Microlophium carnosum zijn, die wel op brandnetel voorkomt, maar daarvoor is deze foto niet duidelijk genoeg.  Wat wel helpt is zekerheid over de waardplant: een volwassen exemplaar (een gevleugeld exemplaar is zeker volwassen) met een net gelegd jonkie bijvoorbeeld. Het lastige van gevleugelde luizen is dat ze overal kunnen landen, ook op planten waarop ze zich niet kunnen handhaven.
Jacomijn Prinsen