Sierlijke Witsnuit: partieel uitgekleurd mannetje!

Gestart door RonJMBerkhout, juni 14, 2010, 20:48:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

RonJMBerkhout

Afgelopen weekend kwam ik deze Sierlijke witsnuit tegen. Het is een jong mannetje dat slechts deels uitgekleurd is. De pterostigma's zijn nog donker bijv. Opvallend is de manier hoe/waar de blauwkleuring op het achterlijf begint en dat deze blauwe berijping meteen al zo opvallend helder qua kleur is! Ik had nog nooit zo'n foto gezien: dus het leek me een unieke opname en erg leerzaam voor de libellenliefhebber (zoals de lezers van dit forum). Weet iemand trouwens hoe snel deze verkleuring/blauwe berijping verloopt en wanneer na het uitsluipen deze fase begint en volledig is?
Aangezien dat het nu de tijd is om op zoek te gaan naar deze soort: een tip om deze soort op te sporen: loop veel langs bospaden en velden met molshopen in de buurt van mogelijke voortplantingswateren. Vooral als het beschaduwd is en rond de 20 graden, maar wel na enkele uren zonschijn in de ochtend. Ze zijn dan wel uitgevlogen vanuit hun overnachtingsplek en vliegen dan ook op genoemde plekken en landen ook weer vrij snel, waardoor kansen ontstaan om foto's te maken. Zo heb ik ook Oostelijke en Gevlekte witsnuiten kunnen opspeuren... En je verstoort hun leefgebied NIET!

ArjenDrost †

Gaaf beest!

Even uit interesse: in Nederland gemaakt?

Groeten, Arjen

RonJMBerkhout

Citaat van: ArjenDrost op juni 14, 2010, 20:57:27 PM
Gaaf beest!

Even uit interesse: in Nederland gemaakt?

Groeten, Arjen

Nee, Arjen. Ongeveer 500 km ten oosten van NL in noord Duitsland. Maar qua timing vergelijkbaar met het (mogelijke) voorkomen in NL, denk ik...

ArjenDrost †

Citaat van: RonJMBerkhout op juni 14, 2010, 21:02:41 PM
Nee, Arjen. Ongeveer 500 km ten oosten van NL in noord Duitsland. Maar qua timing vergelijkbaar met het (mogelijke) voorkomen in NL, denk ik...
In Nederland is half mei al een net uitgeslopen Sierlijke Witsnuit gevonden. Dus wat dat betreft lopen ze daar achter ;)
Maar blijven zoeken in geschikte biotopen kan natuurlijk nooit kwaad.

Groeten, Arjen

Anne Hueber †

De achterlijfaanhangselen wijzen op een vrouwtje. Ook heeft een uitgekleurd vrouwtje op de zijkant en onderzijde van S4-6 blauwe berijping.

JohanvantBosch

Inderdaad een vrouwtje, maar erg leuk!

Leuk dat de aanpak voor Noordse en Venwitsnuiten (luwe en opwarmplekjes) ook voor deze soort werkt.

RonJMBerkhout

Citaat van: Anne Hueber op juni 14, 2010, 21:24:32 PM
De achterlijfaanhangselen wijzen op een vrouwtje. Ook heeft een uitgekleurd vrouwtje op de zijkant en onderzijde van S4-6 blauwe berijping.
Ik had inderdaad twijfels vanwege de vorm van de witte achterlijfaanhangsels. Maar vanwege de berijping was ik toch uitgegaan van een mannetje. Ik wist niet dat vrouwtjes ook berijping tonen. Toch weer erg leerzaam!

RonJMBerkhout

Maar Anne: hoe denk jij dat die berijping nog gaat verlopen? Is dit het eindstadium of wordt het achterlijf nog blauwer???

Anne Hueber †

Het lijkt me, dat dit zo ongeveer wel het eindstadium is.

ronald

groeten, Ronald van Seijen

Weia

Ik heb geen idee of het blauwer kan worden, ik zie dit voor het eerst.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

zou wel mooi zijn om deze foto en tekst in het topic over het opsporen van sierlijke en oostelijke te plaatsen
groeten, Ronald van Seijen

RonJMBerkhout

Citaat van: ronald op juni 15, 2010, 09:53:35 AM
zou wel mooi zijn om deze foto en tekst in het topic over het opsporen van sierlijke en oostelijke te plaatsen
"Het topic over het opsporen van sierlijke en oostelijke ..." Huh? Ik heb geloof ik wat  gemist! Waar vind ik dat in dit forum?? Of is dat nog in de planning?

Maar Ronald, je staat vrij om dat te doen hoor!

ArjenDrost †

Citaat van: RonJMBerkhout op juni 16, 2010, 23:02:54 PM
"Het topic over het opsporen van sierlijke en oostelijke ..." Huh? Ik heb geloof ik wat  gemist! Waar vind ik dat in dit forum?? Of is dat nog in de planning?
Dit topic, neem ik aan.

Groeten, Arjen