Anders dan Panorpa germanica?

Gestart door Auratus, juni 13, 2010, 20:28:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Auratus

Volgens mij heb ik nu voor het eerst een andere schorpioenvlieg dan Panorpa germanica gefotografeerd en nu begint het dus.... (of toch niet). Wie kan me verder helpen?

B.v.d.
Groet,

Jan

Arp

Ha Jan,

Ben je heel erg teleurgesteld als het toch een Duitse dame is? Sorry  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Auratus

Hmmmm......

Dat het een duitse dame is vind ik niet erg. Minder vind ik wel dat ik haar niet heb herkend, ik dacht dat ik dat wel een beetje onder de knie had ondertussen. Afijn... Keep on learning  8) .
Groet,

Jan

Arp

Hoi Jan,

Ze zijn beslist niet alttijd even duidelijk en vooral bij de dames blijft het erg oppassen omdat je behalve de vleugeltekening zo weinig andere houvast hebt en die vleugeltekening is nu eenmaal erg variabel  :-\

Dat gezegd hebbende is deze goed te doen:

  • Vlekje boven Pterostigmaalband (Ptb) "open"/"dubbel"
  • Ptb zelf loopt amper echt volcontinu door (dunne stukken op de plek waar germanica vaak open is)
  • Ptb erg "symetrisch" gevorkt
  • De "drie vlekken" aan vleugelachterrand allemaal even groot en 3e vlek los van vlekkencomplex in vleugeltip
  • Basaalvlek lijkt meer langwerpig in lengterichting dan dwars. zeker links.
Nogmaals; Dat zijn stuk voor stuk allemaal geen doorslaggevende kenmerken - die zijn er eigenlijk niet/nauwelijks - en je moet dus vooral het "hele plaatje" bekijken. Voorbeeld; Zo'n open/dubbel vlekje boven de Ptb komt bij communis misschien ook een keer voor, maar alleen bei extreem lichte/dunne tekening; is de rest van de vlekken zo dik als bij deze dan is het heeeeel onwaarschijnlijk dat het dubbelvlekje niet ook dicht zou zijn. etc etc

Citaat van: Auratus op juni 14, 2010, 07:19:17 AMAfijn... Keep on learning  8) .
Dat geldt beslist ook voor mij met deze beesten - ben net weer bezig om alle dames die ik hier zonder genitaalonderzoek als vulgaris heb weggezet nog eens goed na te lopen of er toch niet per ongeluk extreem donkere germanica's tussen zitten  :rolleyes:

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Auratus

Arp,

Wederom bedankt voor je uitgebreide toelichting, ik heb ondertussen weer wat andere exemplaren van andere locaties en die zal ik eens zo goed mogelijk beoordelen. Je hoort nog wel van me  ;) .
Groet,

Jan