Libellen in Syrië

Gestart door JohanvantBosch, juni 13, 2010, 16:49:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Citaat van: Weia op juni 20, 2010, 18:17:26 PM
Wat een krankzinnig kleine ptero's in de ene vleugel.

Ja.... duidelijk een neefje van pumilio  ;D
Bij evansi kun je trouwens zien dat het pterostigma niet half zwart/half wit is, maar meer egaal. Het staat in de tabel als zwart met een wit randje, maar meestal leek het gewoon egaal grijs.

Als je weet wat er zit aan soorten, denk ik dat je er uiteindelijk zonder vangen uit moet zien te komen. Pumilio en intermedia is duidelijk. Dan blijven evansi, fountaineae en elegans ebneri over.
- evansi en fountaineae hebben beide hele korte onderste aanhangsels. Vaak kun je de lange van elegans (ebneri) al wel in het veld zien.
- fountaineae en elegans hebben beide duidelijk zwart/witte pterostigma's.
- vrouwtjes van evansi en elegans hebben een lantaarntje, vrouwtjes van fountaineae niet.
Fountaineae heeft een opvallende aurantiaca vorm. Ik ben er nog niet uit of evansi die ook heeft.
Maar om het zeker te weten hebben we op diverse (niet alle) plekken toch maar even wat gevangen. En... je kunt niet uitsluiten dat ergens I. senegalensis voorkomt.... Wij zijn ze uiteindelijk niet tegengekomen.

Wat ook grappig is: ze zitten door elkaar. Op diverse plekken ebneri en evansi, maar ook pleken met ebneri en fountaineae.

JohanvantBosch

Ik ben eindelijk weer eens wat aan het bewerken. Hierbij een Orthetrum trinacria:


nick w


JohanvantBosch

Citaat van: nick w op augustus 29, 2010, 17:06:03 PM
Mooi Johan!

Groet,
Nick W

Dankje!
Bijgaande soort is een van mijn favorieten, Lindenia tetraphylla


nick w


Goyatlah

Weet je zeker dat dat trinacria is? Vind hem erg blauwig.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Kleur zelfde als in de KD toch? Ik heb het beest nog nooit gezien, lijkt me een spetter.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Heb tientallen van deze beestjes gezien, en gefotografeerd. Staan op mn website (onder Sardinie).
En mijn vraag is dus nog steeds dat ik hem erg blauwig vind.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citaat van: Goyatlah op augustus 30, 2010, 01:52:38 AM
Heb tientallen van deze beestjes gezien, en gefotografeerd. Staan op mn website (onder Sardinie).
En mijn vraag is dus nog steeds dat ik hem erg blauwig vind.
Ik weet zeker dat het trinacria is, blijkbaar is de kleur van de berijping wat variabel. Ik heb ze ook wel donkerder blauw gezien. Wat misschien scheelt is dat het in de felle zon was.




Goyatlah

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 30, 2010, 09:31:53 AM
Citaat van: Goyatlah op augustus 30, 2010, 01:52:38 AM
Heb tientallen van deze beestjes gezien, en gefotografeerd. Staan op mn website (onder Sardinie).
En mijn vraag is dus nog steeds dat ik hem erg blauwig vind.
Ik weet zeker dat het trinacria is, blijkbaar is de kleur van de berijping wat variabel. Ik heb ze ook wel donkerder blauw gezien. Wat misschien scheelt is dat het in de felle zon was.

Ok, jij hebt het beest gezien, en dan is ie onmiskenbaar (denk ik).

Mooie foto's verder.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

hele mooie foto's  :rolleye:  en hele mooie beesten  :rolleye: :rolleye:

Groet,
Nick W