3 onbekende slakken

Gestart door wouterbosgra, juni 13, 2010, 11:55:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Op vakantie in Zuid-Frankrijk me maar eens voorzichtig aan wat slakken gewaagd. Deze 3 units kon ik echter niet thuisbrengen. Iemand enig idee? Alvast bedankt!

Slak 1:

wouterbosgra

Slak 2:

wouterbosgra

En 3, deze is vast heel simpel...

nielsyese

1 ?
2 Komt bekend voor, maar ik kan hem zo gauw niet plaatsen. Hygromia cinctella is zo gauw het beste wat ik kan bedenken, maar ik zou even verder zoeken.
3 Zo simpel zijn naaktslakken niet, vaak alleen met behulp van anatomisch onderzoek op naam te brengen. Ik ga voor Arion cf. rufus, de cf omdat hij in Z-Frankrijk is gevonden.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Tello Neckheim

De geelgekleurde naaktslak is lastig te determineren. De huisjesslakken zijn geen H. cinctella, zijn juveniel en kan van alles zijn. De oranje gekleurde naaktslak is inderdaad hoogstwaarschijnlijk Arion ater of rufus. In zuid-Frankrijk komen veel meer soorten voor dan in midden of noord Frankrijk. Hoe meer je naar het zuiden gaat hoe meer soorten. Toch is het niet moeilijk om de wat algemenere soorten op naam te brengen maar dan heb je foto's nodig waar kenmerken op staan en die moet je weten, lastig dus voor een beginner maar wel leuk om soorten uit andere landen op het forum te plaatsen.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

wouterbosgra

Gaan we er dan bij alle drie niet uitkomen? Dat geeft een beginner moed  :rolleye:
Bedankt allen, het valt nog niet mee die slakkenbusiness.

Margreet Kwh

CiteerGaan we er dan bij alle drie niet uitkomen? Dat geeft een beginner moed  :rolleye:
Bedankt allen, het valt nog niet mee die slakkenbusiness.

Hoi Wouter, geef de moed niet op,
Citeergewoon doorgaan
om met een bekende tv-persoonlijkheid te spreken. ;)
Slakken leren kennen vereist veel geduld, maar dat geldt waarschijnlijk ook voor vogels, insekten, planten, en zo meer.
Je kunt het forum ook gebruiken om te leren. :angel:

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven