Bladluis?

Gestart door Theo Aaldijk, juni 12, 2010, 18:01:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo Aaldijk

Deze beestjes zitten met duizenden op de bladeren van een Esdoorn, als je het blad aanraakt springen ze gelijk weg.
Is dit een soort bladluis?
Groet, Theo Aaldijk

spinnenvrouw

Gezien de lengte van de vleugels inderdaad bladluis, er lomen twee genera in aanmerking.
Kun je een betere foto maken, liefst van een exemplaar onder de binoc? (gaat heel makkelijk met en compactcamera tegen het oculair, beest in spiritus leggen). Of kun je iets zeggen over de vorm van de siphonen?
Jacomijn Prinsen

Theo Aaldijk

Hoi Jacomijn,


Wat een vaktaal, ik schrik ervan.
Ik ben maar een leek met een eenvoudige digitale camera maar toch ga ik ontzettend mijn best doen om een goede foto van het beestje te krijgen.
Vanmiddag was ik weer in de tuin aan het werk en het is ongelooflijk hoeveel van deze luizen er zitten, op één blad tel ik er wel stuk of 60.
Er staan vier grote Esdoorn bomen in de tuin dus je kunt nagaan hoeveel het er zijn.
Een groot voordeel is dat het in die bomen heel de dag vol zit met kleine zangvogels die op de beestjes jagen, je ziet dan telkens hele zwermen luizen opvliegen, een mooi schouwspel.
Morgen ga ik een betere foto proberen te maken, en als het niet lukt gaat hij in de Chardonnay, vindt hij misschien lekkerder dan Spiritus. (Grapje)
Groet, Theo Aaldijk

Theo Aaldijk

#3
Hierbij de nieuwe foto's, ik hoop dat deze beter zijn.
Groet, Theo Aaldijk

spinnenvrouw

Op deze plaatjes is te zien dat de siphonen (buisjes op het achterlijf) lang zijn, en tamelijk dik. Dat maakt het Drepanosiphum. 
Geen zwarte banden op het achterlijf -> Drepanosiphum platanoides.

Gedurende de zomer zullen ze in relatieve rust gaan: de volwassen luizen blijven op de boom, maar produceren geen jonkies. Dat doen ze pas weer aan het eind van de zomer. Het is een aanpassing aan de kwaliteit van de sapstroom waar ze zich mee voeden. Als het blad volgroeid is bevat het floeemsap erg weinig aminozuren; bij blad in de groei of blad in aftakeling, zoals in de herfst, zijn er meer aminozuren aanwezig en kunnen de beestjes zich weer vermeerderen.
Floeemsap bevat wel suikers, dat overschot aan suikerwater wordt door bladluizen doorgespoeld en uitgepoept, en heet dan honingdauw.
Jacomijn Prinsen

harry60

Bij mij in de buurt staan ook veel esdoorns, de bladeren voelen heel plakkerig aan.
Heb nog niet gekeken of er ook luizen op zaten.

Zal dat ook eens nakijken.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Theo Aaldijk

Prachtige uitleg Jacomijn, nu snap ik het helemaal, jammer dat die mooie beestjes ieder jaar weer voor zo'n plakboel zorgen.


Nogmaals bedankt.
Groet, Theo Aaldijk

harry60

vandaag heb ik ook een luis van esdoorn kunnen fotograferen, zou dit dezelfde soort kunnen zijn ?
Deze belande op mijn jas.

BVD voor reactie
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning