Bladluis?

Gestart door Theo Aaldijk, juni 12, 2010, 18:01:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo Aaldijk

Deze beestjes zitten met duizenden op de bladeren van een Esdoorn, als je het blad aanraakt springen ze gelijk weg.
Is dit een soort bladluis?
Groet, Theo Aaldijk

spinnenvrouw

Gezien de lengte van de vleugels inderdaad bladluis, er lomen twee genera in aanmerking.
Kun je een betere foto maken, liefst van een exemplaar onder de binoc? (gaat heel makkelijk met en compactcamera tegen het oculair, beest in spiritus leggen). Of kun je iets zeggen over de vorm van de siphonen?
Jacomijn Prinsen

Theo Aaldijk

Hoi Jacomijn,


Wat een vaktaal, ik schrik ervan.
Ik ben maar een leek met een eenvoudige digitale camera maar toch ga ik ontzettend mijn best doen om een goede foto van het beestje te krijgen.
Vanmiddag was ik weer in de tuin aan het werk en het is ongelooflijk hoeveel van deze luizen er zitten, op één blad tel ik er wel stuk of 60.
Er staan vier grote Esdoorn bomen in de tuin dus je kunt nagaan hoeveel het er zijn.
Een groot voordeel is dat het in die bomen heel de dag vol zit met kleine zangvogels die op de beestjes jagen, je ziet dan telkens hele zwermen luizen opvliegen, een mooi schouwspel.
Morgen ga ik een betere foto proberen te maken, en als het niet lukt gaat hij in de Chardonnay, vindt hij misschien lekkerder dan Spiritus. (Grapje)
Groet, Theo Aaldijk

Theo Aaldijk

#3
Hierbij de nieuwe foto's, ik hoop dat deze beter zijn.
Groet, Theo Aaldijk

spinnenvrouw

Op deze plaatjes is te zien dat de siphonen (buisjes op het achterlijf) lang zijn, en tamelijk dik. Dat maakt het Drepanosiphum. 
Geen zwarte banden op het achterlijf -> Drepanosiphum platanoides.