grote vlieg uit Thailand

Gestart door elfje, december 12, 2009, 23:53:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

elfje

Gespot in Thailand, misschien is de foto te onduidelijk om te determineren. Het was een tamelijk slimme vlieg, al klinkt het een beetje raar. Ik denk dat de vlieg zo'n anderhalf centimeter groot was.


corzonneveld

Ik denk eerder dat het een bij/wesp is! De inkeping in de vleugelrand is de overgang tussen voor- en achtervleugel.

Grootste probleem bij determinatie zal zijn iemand te vinden die iets over Thaise wespen weet - ik helaas niet... Maar gezien de vleugelkleur denk ik richting een of andere Houtbij. Probeer hymis.de, daar zit meer kennis.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

gerardpennards

Inderdaad geen vlieg maar een hymenoptera (wesp/ bij). En inderdaad, zoals Cor zegt, waarschijnlijk een houtbij, Xylocopa sp. of nauwverwant genus!
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

elfje

Dankjewel hoor! Heeft het nog zin om de nu als houtbij bekend geworden vlieg in een andere topic te zetten op dit forum?

gerardpennards

Extra meningen zijn altijd goed! Ik zou hem zeker nog in het Hymenoptera forum zetten...
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

wilde

#5
CiteerEn inderdaad, zoals Cor zegt, waarschijnlijk een houtbij, Xylocopa sp. of nauwverwant genus!
Het is vreemd dat dit dier ogen heeft die tegen elkaar aan staan. In onze omgeving komen zover ik weet, geen mannetjesbijen voor met elkaar rakende ogen, behalve de honingbij. Van wespen ken ik het ook niet. Bij vliegen komt het veel voor. Voor een wesp of bij staan de antennen wel erg dicht bij elkaar ingeplant. Jammer dat de antennen niet duidelijker zijn (segmenten). Ik zie ook geen duidelijke kaken. Het dier lijkt wel dubbele vleugels te hebben en dan kan het geen vlieg zijn.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

elfje

Ik heb nog even gecropt: helaas is de foto wat onscherp, maar misschien kun je er wat mee?




corzonneveld

Ik ben het wel met ALbert eens dat dit dier er niet erg 'bijig' uitziet. Maar ja, Thailand is ver weg en in de tropen komen bizarre beesten voor.

Ik denk op de detailfoto wel kaken te zien, zoals je bij een bij/wesp mag verwachten.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

elfje

Interessant hoor! Dank voor de reacties.

terraincognita96

deze "grote vlieg" is een mannetje houtbij Xylocopa latipes :blink:
groet!

LakeSide

Citaat van: terraincognita96 op januari 03, 2010, 17:31:04 PM
deze "grote vlieg" is een mannetje houtbij Xylocopa latipes :)
groet!

Dank je dat je er even naar hebt gekeken Bernhard  :duim:

elfje

Late reactie van mij: dank!!!