tips gevraagd voor bewaren en fotograferen

Gestart door Marina, juni 10, 2010, 19:30:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marina

Hoe kan ik het beste veren conserveren? Klinkt raar, maar ik heb er een paar die beginnen een soort van "doorzichtig" te worden. Kan dat een veer-etend beestje zijn ofzo?

Hoe kan ik ze het beste bewaren? Ik zou ze graag inplakken en voorzien van naam/plaats/datum maar plakband vind ik niet mooi en ik heb ook grote (buik)veren die nogal bol staan.

Hoe maak ik mooie foto's van veren ? Op 1 of andere manier zien ze er allemaal fletserig uit en details zie je helemaal niet.
Ok, ik heb een goedkoop toestel maar meestal komen de details toch aardig uit.
Wel of geen flits? Wat voor ondergrond of maakt dat niet uit?

Alle tips welkom!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

keesschreven

Veren bewaren: klein puntje lijm onder de spoel. Met lijmpistool erg handig: de veer kort in de goede houding houden en als de lijm hard/koud/dof is, kun je hem al loslaten. Vloeibare lijm kan ook, maar dan moet je opletten dat de lijm niet opdroogt als de veer niet meer in de goede houding zit. Plakband idd niet handig, papier kronkelt mee, en weinig contactoppervlak met veer.

Doorzichtige veren: waren ze dat altijd al? Dan zijn het misschien afgesleten vlekken op de veer (weinig pigment(=licht) slijt sneller dan veel pigment(=donker)). Maar eenmaal in de verzameling slijten ze niet meer. Er zijn wel wat kevers die veren lusten: Spektorren (Dermestidae) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Spektor, en bepaalde beestjes <1mm die vooral de spoelen opknagen (weet niet wat dit zijn). De veren worden dan niet doorzichtig, maar de baarden worden tegen de schacht afgebeten, zodat de veer uit elkaar valt.
Een bolle buikveer kun je met een beetje oefening platdrukken zonder dat hij scheefglijdt, of evt. met de nagel kleine knikjes op de schacht maken zodat hij recht wordt.

Fotografeer veren ten aller tijden bij daglicht. Dan heb je de beste kleuren, maar afh. van het toestel komen die tot hun recht (ik had eerst erg blauwe foto's). Dan is flits niet nodig.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jarinka

En als je een scanner hebt werkt dat ook erg goed. De veren plat neerleggen op een (wit) stuk papier, laten scannen en je hebt er hele mooie foto's van :).
Groeten, Jarinka Heijink

Marina

#3
Goeie tips, mensen  :duim:
Bedankt!

Nee de veren waren prachtig vol toen ik ze kreeg (verse ravenveren aan een dromenvanger) en als spinster van schapenwol ben ik extra alert op smikkelende beestjes binnenshuis.
Zou het helpen als ik ze inspuit met insecticide?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Alleen werkt scannen van lichte veren tegen een donkere achtergrond meestal beter.
Ik heb topic eens het verschil laten zien
Je hoeft daarvoor geen zwart papier te gebruiken. Als je de klep open laat staan
wordt de achtergrond ook donker.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Marina

Citaat van: HPM op juni 14, 2010, 19:20:12 PM
Ik heb topic eens het verschil laten zien
Heb je de link naar dat topic?  :D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

keesschreven

Citaat van: Marina op juni 14, 2010, 19:13:48 PM
Zou het helpen als ik ze inspuit met insecticide?

Insectenverzamelaars zetten in hun dozen vaak een potje naftaline, dat kun je eens proberen in een doos met veren die nog opgeplakt moeten worden ofzo. Ik weet alleen niet hoe veren erop reageren.
Eenmaal opgeplakt steek ik de A4-tjes in een hoes en dan in een klapper, dan zijn veren ook vrijwel veilig. Je kunt ze evt. aan bovenkant dichtplakken.
Verzameling een tijdje in de diepvries is ook een goeie.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

HPM

Herman van der Meer

joostheeremans

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die weten hoe je veren het beste kan behandelen om ze voor sieraden of kleding te gebruiken. Ik zat te denken om wat te experimenteren met haarlak, of lijmspray, maar wellicht hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden. Het gaat me erom dat ze wat steviger worden, wat meer in vorm blijven en dat de kleur zo goed mogelijk behouden blijft.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

keesschreven

Een of andere lak of emaille erover?
De veren in sieraden e.d. lijken idd steviger dan normale veren. Soms zijn ze ook geverfd.
Ze zijn dan denk ik ook beter schoon te houden van stof.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

joostheeremans

Ik ga van het weekend wat experimenteren met duivenveren, eens zien hoe dat uitpakt. Ik zal mijn bevindingen hier wel melden. Ik zal ook eens kijken of ik nog wat lak heb staan thuis, kan ik eens zien wat het beste werkt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

In de hobbywinkel is een spray te koop om houtskooltekeningen te fixeren.
Handwerkzaken verkopen stijfsel om bv kantkloskleedjes te verstevigen.
Er is een textielspray te koop om teer textiel (onzichtbaar) te beschermen.

Veel sprays, vooral haarlak, zijn vreselijk brandbaar, misschien minder geschikt voor sieraden/kleding dus.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joostheeremans

Ik heb net een twee veren uit wilde eendenspiegel met fixatiespray ingespoten, eentje aan weerszijde, eentje slechts aan een kant. Ook een staartveer fazantvrouw aan beide zijden ingespoten. Na 10 minuten zijn de veren al aanzienlijk harder en blijven bij aanraking gewoon in model. Even afwachten of de kleur aangetast wordt door de spray voordat de pareltjes uit mijn collectie een laagje fixatie krijgen, ik hou jullie op de hoogte.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Ben benieuwd naar je bevindingen, Joost!
Mijn ravenveren zijn inmiddels hard aan vervanging toe en ik ga dit keer beslist iets doen aan protectie.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682