Welke wesp?

Gestart door Hajo, augustus 06, 2006, 14:14:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hajo

Grote wesp.

Groetjes,
Harrie

Imperator

vwg de naar beneden gekromde antennes zou het een Spieswesp kunnen zijn (Oxybelus) Maar het achterschildje moet dan een scherpe uitstulping hebben. Ik kan dat niet zo goed zien op jouw foto.

Het kan ook zijn dat ik er helemaal naast zit hoor, wespen zijn hartstikke moeilijk en ben er nog niet zo heel lang mee bezig.
vriendelijke groet,

Trees

markenleij

#2
Is het geen plooivleugelwesp (lichte beharing misschien saksische ? )

Robert Heemskerk

#3
Het is misschien een Saxische Wesp - Dolichovespula saxonica (naar mijn idee is dit geen plooivleugelwesp)
Toch mis je het gezicht van de wesp(het Clypeus). Dat heb je eigenlijk nodig om deze te kunnen determineren.

zie ook topic:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...t=0&#entry90308

groet, robert

gardensafari

Zonder dat je het gezichtje kunt zien kom je met deze sociale wespen niet ver. Alleen de rode wesp, de middelste wesp (als 'ie donker genoeg is) en de hoornaar zijn zo wel de identificeren. De anderen blijven giswerk.... Zo is D. adulterina, de koekoek van de saksische wesp, ook behoorlijk behaard.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Hajo

Hallo allemaal,

Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat ik hem gevonden heb op de site van Hans Arentsen.
De Saksische wesp, mannetje (Dolichovespula saxonica).
Ik heb hier nog wel een foto van het vooraanzicht, maar die is niet zo duidelijk.
Misschien kun je er toch nog wat uit halen.

Groetjes,
Harrie


wilde

#6
CiteerHet is misschien een Saxische Wesp - Dolichovespula saxonica (naar mijn idee is dit geen plooivleugelwesp)
Robert, de Saksische wesp is een plooivleugelwesp. De foto laat een wesp zien die de vleugels duidelijk geplooid houdt.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Robert Heemskerk

Dan denk ik dat het een Boswesp is.

Ik zie een klein zwart puntje op zijn 'neusschild', dat verder helemaal geel is.

Ben ik nog wel benieuwd naar de mening van anderen hoor  :)

groet, robert

Jelle

Hmmm, een moeilijke, zeker een plooivleugelwesp. Ik denk dat het een mannelijke wesp is. In augustus zie je die meer en meer. Ze kunnen sterk misleidend zijn, want ze hebben een andere koptekening.

gardensafari

CiteerHmmm, een moeilijke, zeker een plooivleugelwesp. Ik denk dat het een mannelijke wesp is. In augustus zie je die meer en meer. Ze kunnen sterk misleidend zijn, want ze hebben een andere koptekening.
Amen!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Hajo

CiteerZonder dat je het gezichtje kunt zien kom je met deze sociale wespen niet ver.
Ik ben vandaag nog terug gegaan en het is me gelukt om een foto te maken van het gezicht.

Groetjes,
Harrie