Naaktslakken (een grappige zwart/paarsig, en een kleine bruine)

Gestart door Floppie, juni 10, 2010, 16:38:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppie

Hallo allemaal,

Ik weet niets van slakken, maar kwam deze vandaag tegen en wil ze wel graag invoeren.
Ik heb zelf even gekeken via de determinatie-links en via waarnemingen overzichtpagina van slakken.
Ik kon geen pagina met alleen naaktslakken vinden. En kwam er met die algemene niet uit.

Willen jullie mij helpen?

- http://waarneming.nl/waarneming/view/48484833 (Bloemendaal)
- http://waarneming.nl/waarneming/view/48484857 (Haarlem)

Als ik vragen mag, willen jullie mij dan ook aangeven wat ik bij "kleed" bij deze slakken moet invullen?
Want dat weet ik eigenlijk niet.

Groetjes, Floppie

Margreet Kwh

Hallo Floppie,

de eerste naaktslak lijkt me een Gewone wegslak, Arion rufus,  vanwege de zoolrand, bruin met zwarte streepjes. Leuke foto, zo klimmend in de begroeiing.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Floppie

Hallo Margreet,

Hartelijk dank.

Ja ik vind de foto ook erg leuk. En zo'n grappige slak.
Die rand met bruine streepjes ziet eruit of die "genaaid" is  ;D
Probeerde al een leuke woordspeling te verzinnen "genaaide slak" ofzo, maar is ook weer zo flauw.

Benieuwd wat die tweede is. Beetje een vreemd ding, heb nog nooit zo een gezien.
De locatie is wat mij betreft ook wat vreemd. In mijn plantenbak op het balkon....
(teiltje, aarde, zaadjes -> dus zelf gemaakt, niet uit de winkel ofzo)

Gr. Floppie

Floppie

Ik denk dat ik die ander daar ook maar op zet.

Want deze waarneming lijkt erg op die van mij: http://waarneming.nl/waarneming/view/44790388?_popup=1

Gr. Floppie

Margreet Kwh

Die tweede zou ook een Arion fuscus, Bruine wegslak, kunnen zijn. Maar dan moet het slijm op de rug oranje zijn, dat kun je controleren met een zakdoekje...

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Floppie

bbbbrrrrrrr, oke, dan zal ik straks even kijken.
Had het beest vanmiddag aangeraakt, bah wat kleeft die.

(en ik heb net spinnenfoto's gekeken)

Nog een ander vraagje, welk kleed voer ik in bij deze 2 slakken?

Floppie

Ik ben even gaan kijken.

Ik zag nu weer zo'n slak.
Maar ik heb de indruk dat dit een andere is dan die ik vanmiddag vond.

Die ik nu zag had in elk geval doorzichtig slijm (kleurloos).

Ik zal morgen nog eens kijken. Want volgens mij was dit niet die die ik vanmiddag had.
Deze was langer/smaller dan die brede/dikke vanmiddag.

Gr. Floppie

Margreet Kwh

Wat betreft het kleed, laat het maar op onbekend staan. Je kunt hier eventueel invullen of het een volwassen of onvolwassen individu is. De term "kleed" slaat meer op een vogel. Waarneming.nl is begonnen als vogeldatabase, en dat is aan zoiets nog te merken.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Floppie

O oke.

Ja bij andere dieren passen ze die invulling wel aan, maar van slakken dan misschien niet.

Dank je wel voor je hulp, uitleg en antwoorden! Leuk om erover te leren, dank je wel!

Groetjes, Floppie