1000 damherten worden doodgeschoten om plaats te maken voor edelherten

Gestart door diertjesvriend, mei 18, 2010, 20:19:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

diertjesvriend

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6730761/__Herten_gedood_voor_soortgenoten__.html

DEN HAAG -  Zo'n duizend damherten worden afgeschoten om plaats te maken voor het edelhertenproject van Staatsbosbeheer in het Limburgse Meinweggebied.

Afschot van de damhertenpopulatie in de Nederduitse grensstreek is noodzakelijk omdat damherten en edelherten daar volgens natuurambtenaren niet naast elkaar kunnen bestaan. De boswachtersclub wil een herintroductie van het edelhert omdat het dier daar van oorsprong thuis zou horen. "Het damhert niet", zegt een woordvoerster van Staatsbosbeheer.

"Voor de terugkeer van het edelhert is het vanuit vaktechnisch oogpunt gezien juist de huidige damwildpopulatie te verwijderen", schrijven onderzoekers in een voorbereidend rapport.

De Dierenbescherming noemt de massale slachting desgevraagd bizar. "Als edelherten al horen in het Meinweggebied, laat ze er dan uit zichzelf naartoe lopen", zegt woordvoerder Niels Dorland. "En als die damherten er niet bij horen, laat de natuur dat zelf regelen. Maar zeker niet met het geweer."

CDA-Kamerlid Koopmans staat perplex. "Het uitroeien van Bambi's voor de edelherten is natuurlijk onvoorstelbaar. Wat dit met natuurontwikkeling te maken heeft, gaat mijn boerenverstand te boven. Wat we moeten reduceren, is het budget van Staatsbosbeheer."

Staatsbosbeheer benadrukt dat over het plan het laatste woord nog niet is gesproken. "Ecologisch gezien hoort alleen het edelhert thuis in het Meinweggebied", stelt de woordvoerster. "Maar wij snappen ook dat het gemiddelde publiek die damherten misschien net zo leuk vindt. Het pad is nog niet gestort. Het is nog lang niet zeker dat het allemaal zo gaat gebeuren."

Vorige week eiste de Tweede Kamer al dat minister Verburg pas definitieve besluiten neemt, nadat zij met het parlement heeft gesproken.


twanteunissen

Zie reactie van Staatsbosbeheer.gr. TwanStaatsbosbeheer schiet geen damherten dood in Duitsland 18-05-2010



Er is wat verwarring ontstaan over het plan van verschillende partijen, waaronder Staatsbosbeheer, om edelherten uit te zetten in het Limburgse natuurgebied De Meinweg. De berichtgeving over het afschieten van damherten ten behoeve van de edelherten is volstrekt onjuist. Staatsbosbeheer gaat geen damherten in Duitsland afschieten om edelherten te kunnen loslaten in De Meinweg.



Vergunning

In 2008 is een verkenning gemaakt in opdracht van het ministerie van LNV, het Ministerium für Umwelt und Naturschutz, Landwirtschaft und Verbraucherschutz des Landes NRW, Provincie Limburg, Staatsbosbeheer en Stichting het Limburgs Landschap. De voorzitter van het Grenspark Maas-Swalm-Nette stelt dat edelherten in de Nederlandse natuur thuishoren. Staatsbosbeheer is het daar mee eens en ondersteunt een plan voor herintroductie van 25 edelherten in De Meinweg. Daarvoor is een vergunning aangevraagd bij het ministerie van LNV. De aanvraag voor de vergunning is gepubliceerd in de Staatscourant, en daar komen momenteel reacties op binnen. Staatsbosbeheer en de andere betrokken partijen gaan de reacties en verzoeken naar aanleiding van de vergunningsaanvraag nauwkeurig inventariseren.



Damherten

In het rapport staat ook dat er damherten in het Duitse natuurgebied Brachter Wald leven, ze leven daar binnen een uitgerasterd gebied. Het gaat om enkele honderden dieren in een terrein dat slechts een klein deel van het mogelijke leefgebied van edelherten beslaat. Wanneer dit gebied op termijn onderdeel wordt van het leefgebied van de edelherten, moet er een visie komen of het Brachter Wald onderdeel uit zal maken van het grotere geheel en over hoe daar in de toekomst met de damherten wordt omgegaan. De dieren leven dus gewoon binnen de rasters in dat gebied. Het afschieten van de damherten door Staatsbosbeheer is totaal niet aan de orde.

HPM

Goed om dat even duidelijk te maken, Twan.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Als ik het goed begrijp gaat het ook niet om uitzetten in de Meinweg, maar in de grensstreek
waarvan de Meinweg een onderdeel is. In feite praat je dus over het openstellen/-houden
van de Meinweg voor Edelherten. Het alternatief is dat je er een hek omheen zet.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Het gaat inderdaad om een grensoverschreidend project (tot aan Nijmegen). Zover ik begrijp worden er ook Edelherten uitgezet op de Meinweg, en krijgen ze de mogelijkheid om te verplaatsen naar Duitsland en terug.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

#6
In het Reichwald bij Kleve, (bij Nijmegen vlak over de grens met Duitsland) zit een kleine populatie edelherten. Het grensgebied zou op natuurlijke wijze van daaruit bevolkt kunnen worden. Waarom dat nog niet gebeurd is weet ik niet maar ik neem aan dat het aantal dieren gewoon door de jacht op een laag niveau gehouden wordt.


Daar zullen ook wel redenen voor zijn zoals schade door deze dieren. Als er goede regelingen zijn om de schade te vergoeden kan heel limburg tot het leefgebied van de edelherten gepromoveerd worden. Overigens neem ik aan dat ook damherten wel schade veroorzaken, net als het ree. Overigens kosten hekwerken ook geld.


En waarom damherten en edelherten niet samen kunnen leven begrijp ik niet. Probeer het eens zou ik zeggen, om te beginnen in de OVP en de Amsterdamse waterleidingduinen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

belle

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

diertjesvriend

Belle, aangezien ik het topic heb neergezet, in wat zou ik de titel moeten wijzigen?
het was een bericht dat ik binnenkreeg, en hier heb neergezet.
niet zelfbedacht dus, maar uiteraard wel vrij klakkeloos overgenomen, zo gaat dat met internet iedereen kan van alles op internet zetten en je zou 100 levens nodig hebben om alles te gaan veriviëren.
dus als het bericht onjuist is of de topic titel misleidend, tell me, dan kan ik het eventueel best wijzingen.

tekenaar

Tussen het Reichswald en Nederland staat, langs de grens, een 2 meter hoog raster ... mischien dat herten daarom niet naar Nederland komen?

Bovendien, het Reichswald bevat een populatie zwijnen terwijl in de aangrenzende Nijmeegse stuwwal een nulstand-beleid geld voor zwijnen. Haal je dat raster weg, dan zal het (landelijke) beleid t.a.v. de verspreiding van zwijnen ook moeten worden aangepast.

Tussen het Reichswald en de Meinweg liggen overigens behoorlijk wat kilometertjes, een rivier en een aantal grotere wegen ...

Damhert is een rode lijstsoort, edelhert niet ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/