Frankrijk, Cantharis...

Gestart door Violet (en Remco), juni 08, 2010, 23:00:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

17 mei, Dordogne, Frankrijk

Allemaal verschillende exemplaren.
Nr 1+2 (1517+1531) denken we aan Cantharis rustica
Nr 3+4 (1533+1735) denken we aan Cantharis livida
Nr 5 (1543) denken we aan Cantharis  ???

Graag doen we wederom een beroep op de keverkenners  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Remco (en Violet)

Even een schopje. Heeft iemand enig idee of deze soldaatjes op naam zijn te bevestigen ?

Groeten en bedankt,
Violet en Remco
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Arp

Hé Remco, alleen op pad?   ;D

Het zijn in NL al best lastige beesten - ik ben er dit jaar voor het eerst wat serieuzer (nou ja, een beetje "erbij") mee aan het puzzelen (vangen, goed bekijken) en raak er alleen maar meer van in de war. In FR vermoedelijk nog meer dubbelgangers voor vanallesennogwat dan in NL al het geval is. Eén ding is eigenlijk standaard: METEN. Of in elk geval een "nauwkeurige schatting" erbij.

Die rustica zou ik in NL ook zo noemen, maar heb nu geen tijd om FR uit te puzzelen.

De "livida" (2x zelfde beest??) durf ik niet. Habitus zit me niet lekker en ik mis het zwarte streepje op de kop. Dat laatste is er niet altijd, maar het maakt me wel wantrouwig. Was die ook niet kleiner? Meer rond de 10mm dan rond de 13mm?

pellucida zou zomaar kunnen, maar daar zou ik in elk geval voor NL voorlopig ook nog een afmeting bij willen weten voordat ik iets durf te bevestigen. Voor FR: ??

Kortom: aan mij heb je met deze, zeker in FR, voorlopig nog niet zoveel - eerst zelf leren.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Remco (en Violet)

Nee, zeker niet alleen op pad. Met zijn tweeen is veel leuker. ;D
Maar dit is gezien onze vele vakantie-waarnemingen makkelijker. Nu kunnen we met zijn tweeen het forum 'bestoken'.

Die soldaatjes zijn inderdaad irritante beestjes, met zoveel soorten die heel erg veel op elkaar lijken.
We worden er nu al gek van. Laat staan als je je er in gaat verdiepen, zoals jij doet.

We zullen ze in het vervolg eens gaan proberen op te meten.
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/