Gouden tor, Frankrijk

Gestart door Violet (en Remco), juni 08, 2010, 22:26:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Half/eind mei in Dordogne, Frankrijk
Is het te zeggen welke torren dit zijn? Foto 2+3 betreffen het zelfde exemplaar, foto 1 is op een andere dag op een andere plaats genomen.

We hebben al heel wat boeken en sites afgezocht, maar vinden het toch te lastig om met deze foto's te beslissen tussen Gedeukte tor - Protaetia cuprea of Gouden tor - Cetonia aurata
Ook bv het topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=105271.msg715072.html#msg715072 hebben we uitvoerig bestudeerd, maar weten het echt niet  :-\

Is er iemand die het met deze foto's wel kan zeggen, of blijft het een groot  ???
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

Hoi saampies,

Ik weet er niks vanaf, maar lees wel eens dat het in Frankrijk, vooral zuidelijk, een riskante onderneming is om ze van foto op naam te brengen. Niet alleen heb je daar veel meer soorten, maar ze hobbelen daar ook nog eens in veel meer kleurvariatie per soort rond dan hier. Cetonia aurata bijvoorbeeld (waar deze erg op lijkt) komt daar ook voor in bijna paars etc. en de typische groene kleur die je hier enigszins als indicatie kunt gebruiken, tenminste t.o,v, Protaetia cuprea, zou daar ook regelmatiger op de diverse Protaetia voorkomen, dus je zit al snel vast aan duidelijke morfologische kenmerken zoals die veelbesproken knobbel op de buik (Mesosternale voortzetting), exacte kopvorm, beharing op de knietjes etc etc.

Kortom: In Nederland zou dit in mijn lekenogen vrijwel zeker Cetonia aurata zijn, maar in FR brand m'n handjes er al helemaal niet aan. Maar wellicht durven de keverkenners wel iets op basis van jullie foto's, of anders wellicht de Franse kenners op insecte.org.

Voor een eerste indruk zou je eens in dit lijstje kunnen gaan afstrepen wat je denkt uit te kunnen sluiten:

Cetonia aurata aurata (Linnaeus 1761)
Cetonia aurata pisana Heer 1841
Cetonia carthami Gory & Percheron 1833
Protaetia aeruginosa (Linnaeus 1767)
Protaetia affinis affinis (Andersch 1797)
Protaetia affinis tyrrenica (Miksic 1957)
Protaetia mirifica (Mulsant 1842)
Protaetia lugubris (Herbst 1786)
Protaetia cuprea bourgini (Ruter 1967)
Protaetia cuprea metallica (Herbst 1782)
Protaetia cuprea olivacea (Mulsant 1842)
Protaetia fieberi (Kraatz 1880)
Protaetia morio (Fabricius 1781)
Protaetia oblonga (Gory & Percheron 1833)
Protaetia opaca (Fabricius 1787)

let op: er doen hardnekkige geruchten de ronde dat een aantal van de hierboven genoemde ondersoorten van P. cuprea ondertussen als zelfstandige soort door het leven gaan, waaronder "onze" P. cuprea (P. c. metallica) die nu dus Protaetia metallica genoemd zou moeten worden. Ik weet alleen nog niet op basis van welke publicatie dat zou zijn.   

Hoe dan ook, het blijven sowieso leuke/mooie kevers om te zien (en fotograferen) ook als je er niet per se gemakkelijk een naam aan kunt hangen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Hoi Arp,

Je weet er misschien niets vanaf (vragen we ons toch af), maar dan ben je tenmiste beter in het zoeken  ;D

Voor ons in ieder geval een afschrikwekkende lijst die je plaatst, dus deze gaat voorlopig in ons uitzoekhoekje, voor een donkere winterdag ofzo...
Sowieso bedankt voor je lijstje, die zullen we zeker gebruiken  :duim:
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

beetlestitch

cetonia aurata of gouden tor groeten toon.
Toon Keukelaar

Violet (en Remco)

Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

#5
Ah, er is dus toch hoop  :rolleyes:

Eens kijken hoe ver ik kom in een verloren uurtje. Ik heb geen literatuur dus alle info van internet en ondanks dat ik de betrouwbaarheid probeer in te schatten geen garanties dus ... nu maar kort gezocht en vooral deze sleutel erbij gehouden (met dank aan "Piezo")

  • Cetonia aurata ssp. Link(s): insorg Zou ook mijn eerste keus zijn, maar ja ...
  • Cetonia carthami Volgens veel info endemisch op Corsica, maar o.a. FE geeft deze dus wel voor "French Mainland" ?? Halsschild zou ruw gepunktueerd moeten zijn, lijkt redelijk glad bij deze (maar ook niet allemaal even scherp in focus). Einde dekschilden (witte vlekjes) niet te zien. Links: insorg
  • Protaetia aeruginosa Kleur zou prima kunnen passen, maar deze kever is volgens info en vergelijkingskiekjes in het geheel gladder en langs de naad van de dekschilden minder gedeukt en minder gepunkteerd. Ik zie ook geen foto's met witte beharing op de dekschilden, maar dat zegt wellicht niet zoveel. Link(s): insorg
  • Protaetia affinis ssp. Kleur zou prima kunnen passen. Vrouwtjes zouden geen witte vlekken op dekschilden moeten hebben, voor de mannetjes kan ik dit niet letterlijk vinden, maar geen foto's van beesten met vlekken Link(s): insorg
  • Protaetia mirifica Zou diep donkerpaars moeten zijn. Link(s): insorg
  • Protaetia lugubris Punktering op de zijranden van het halsschild is niet te beoordelen: Zijrand vooraan, nabij hoofd, onderbroken door punktering (foto)? Het lijkt dat de kleur doorgaans veel donkerder zou moeten zijn, al komt deze toch in de buurt? Is deze op basis van kleur alleen uit te sluiten of is er meer? Link(s): insorg
  • Protaetia cuprea bourgini, P. c. metallica, P. c. olivacea. In het cuprea-complex zit een aantal soorten dat qua kleur verdomd dicht in de buurt komt, maar de meest gelijkende daarvan kennelijk niet op het Franse vasteland (P.c.cuprea Corsica; P.c.obscura omg.Griekenland?). Duitse keverkenners melden echter ook zulke "Cetonia-groene" P.c.metallica in hun verzameling te hebben. Zelf zou ik met dat in m'n achterhoofd op basis van habitus en wat er van de knietjes zichtbaar hier niet 100% voor Cetonia durven kiezen. Zijn er behalve habitus/deuken en de knietjes nog meer dingen zichtbaar die "handig"/kenmerkend zijn? Link(s): insorg
  • Protaetia fieberi Knietjes zwart. Kleur "bronsgroen" maar moet ook erg variabel zijn en deze komt in de buurt. Ik durf hem niet uit te sluiten. Mag dat toch op basis van kleur, of zijn er andere duidelijke kenmerken? Links: insorg
  • Protaetia morio De naam zegt het al ;)  insorg
  • Protaetia oblonga Lijkt erg op morio; Dof bruin of zwart: insorg
  • Protaetia opaca (Blauwig)zwart, niet (nooit?) zo groen. Link(s): insorg.
Okay, m'n tijd is weer op
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Hoi Arp,
Dank voor je uurtje tijd! Super interessant allemaal. Eigenlijk zouden al die topics, tips en vergelijkingen van jou een speciaal plekje moeten krijgen waar iedereen makkelijk gebruik kan maken van al je speurwerk. Een soort 'pinned topic Tips van Arp' ofzo  ;D

C. aurata blijft het beste lijken, maar wat leuk om te zien hoeveel 'neefjes' er rond lopen. We zijn het met je eens dat we sommige soorten (met onze lekenkennis) niet mogen uitsluiten.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

Als Toon zegt dat het Cetonia aurata is, dan zal dat wel kloppen hoor ;)

Bovenstaande was alleen een "vingeroefening" om voor mezelf te kijken hoe lastig het nou precies is. Snelle conclussie: voor mij inderdaad te lastig, want ik weet domweg te weinig over de precieze (variabiliteit van alle mogelijke) kenmerken dus ik ga het (voorlopig??) niet redden om zulke beesten van foto te doen  :-\

Des te meer respect dus voor mensen die dat wel kunnen  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Hi Arp,

Toon geloven we ook wel, soms het idee dat hij het met 3 vingers in z'n neus doet  ;D
Maar juist die 'vingeroefeningen' van jou zijn erg leuk, want ook voor ons geldt dat we willen weten of er broertjes, neefjes of verre ooms zijn die er op lijken. En dat speuren is nog leuk ook!
Omdat wij ook nog lang niet zo ver zijn om alles vanaf foto te determineren bestoken we dit forum dus met o.a. onze kevervragen, en dat zijn er nogal wat  ;)

Voor mensen als Toon hebben we zeker veel respect, maar ook voor mensen zoals jij, mensen die zoveel tijd steken in uitzoekwerk, zelfs als het voor anderen is! Jouw berichten laten ons weer verder kijken dan onze neus lang is, erg leuk en leerzaam. En dat Toon de antwoorden uit z'n mouw schudt (?) is natuurlijk super. Denk niet dat wij dat ooit gaan redden, maar je weet nooit  :)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

beetlestitch

ik schud ze niet uit mijn mouw maar heb al vele kevers in de vingers gehad van de wat grotere soorten en ook hier in een doos dus kan ze zo vergelijken en dat is dan makkelijk maar niet voor alle helaas. groeten toon.
Toon Keukelaar

Violet (en Remco)

Je schudt ze dus niet uit je mouw maar uit je doos  ;D
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl