Vreemde eend.

Gestart door frankw, juni 01, 2010, 23:21:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Ik werd vanavond gebeld door Herrald Damen dat 'ie een vreemde eend had. Ik ben even gaan kijken en weet niet wat dit is, lijkt me een of andere hybride.
Wie kan mij/ons vertellen wat dit voor beest is?
Vandaag gezien aan de Lingewal bij Huissen. http://waarneming.nl/waarneming/view/48345659
Foto's ook van Herrald.
B.v.d.







ps. kan de foto's niet croppen want Photoshop doet raar.. edit: doet t weer.






Jeroen Nagtegaal

Een hybride van een taling x een duik/grondeleend
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Alcedo atthis

To me this seems to be a hybrid between two Anas species, but which ones??

certainly there is a superficial resemblance top baikal teal but that does not mean there must be baikal teal in it.

This head pattern is also shown by Eurasian Teal x Shoveler or by Eurasian Wigeon x Shoveler, can be shown by Wigeon x Pintail, and can also be shown by mallard x wigeon or mallard x gadwall (But with strong green gloss on the dark parts of the head for the latter two).
not that i am saying it has to be one of these!!! There may well be many other possibilities...

TO decide we need closer photos to show more details!

Best regards, Joern
greetings,
Jörn Lehmhus

frankw

Tnx. I'll ask the other observer if he can take more pictures. These are the only ones we've got.

josvandeL

Vanavond nog even een uur bij de  'vreemde eend '   wezen kijken.  Liet zich tot op ongeveer twintig meter afstand goed bekijken. Helaas, heb ik nog steeds geen telelens in bezit anders had ik goede detailfoto's kunnen maken. Wel wat gedrag kunnen waarnemen. Het is een grondeleend en geen duikeend. Verder werd hij een keer opgejaagd door een kluut waardoor hij even zigzaggend /kantelend omhoog vloog om later weer zigzaggend/kantelend  te landen. Opvallend detail in de vlucht was dat op de bovenzijde van de vleugel een brede witte rand met blauwe zoom zichtbaar was. Onderzijde , okselvlekken waren wit. De borst is rossig/bruinachtig gekleurd.Als ik het vliegbeeld van de Siberische taling (adult man )bekijk in de ANWB vogelgids komt dit overeen met mijn waarneming van vanavond, zowel de witte okselvlekken alsmede de witte rand met blauwe zoom waren een opvalllend detail. Weet alleen niet of de zigzaggende /kantelende vlucht een detailkenmerk is van een Siberische taling. Wellicht  een hybride van Siberische taling met  pijlstaart ????    Hopelijk blijft hij nog even zitten en word duidelijk wat deze 'vreemde  eend'  is. Gr. Jos vd Leijgraaf.


Alcedo atthis

Might also be a possibility-
but why then such a plain dark back without any pale markings on scapulars?

we really need better pictures...

greetings,
Jörn Lehmhus

gjcaspers

De staart lijkt nogal lang. Dat zal toch wel wijzen op een Pijlstaart of smientensoort als een van de ouders.
Groet,
Gert-Jan Caspers