Phylus palliceps

Gestart door hedy2411, juni 08, 2010, 12:17:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

...een Phylus palliceps..?

GerardL

Hallo Hedy,

Er is ook nog een P. melanocephalus die er op lijkt.

Grtzzzz

Gerard

hedy2411

Hallo Gerard,

Een P. melanocephalus heeft een donkere kop, vandaar dat ik me afvraag of deze met een lichte kop een P. palliceps is...
Dank voor je reactie!

Groetjes,
Hedy

Mark Lammers

Het beest ziet er erg vers uit, net verveld dus. Dikke kans dat de kop later nog zwart geworden is.

Henk Soepenberg

Bij Britsh Bugs staat wel een Ph. palliceps die veel op deze van Hedy lijkt.
Benieuwd wat het wordt...
Vriendelijke groeten,
Henk

Berend Aukema

Phylus melanocephalus. Phylus palliceps is een synoniem van Ph. melanocephalus!

hedy2411

#6
Hallo Han,

De Britten zeggen dat het om twee soorten gaat. Dit staat bij British bugs:

P. palliceps is wijdverspreid maar de lokaal in het hele Verenigd Koninkrijk op eiken.
De voorvleugels variëren van rood naar geel-rood en het hoofd van geel tot lichtbruin.

P. melanocephalus is algemeen verspreid in het Verenigd Koninkrijk op eiken en vaker dan P. palliceps. De voorvleugels variëren van geel tot oranje-rood, maar het hoofd is altijd donker bruin of zwart.

De opmerking van Mark dat hij vers is klopt wel, maar ik heb toevallig ook een verse van de P. Palliceps, die ik onder de eerste zal uploaden.

Graag je reactie...

Groetjes,
Hedy

Berend Aukema

De informatie op British bugs is niet upto date. De soorten werden in 2005 formeel gesynoniemiseerd. De tekst op British bugs is afkomstig uit Southwood & Leston, 1959 ...
Helaas is veel informatie op het internet verouderd, achterhaald of onjuist!

GerardL

#8
Hallo Berend en Hedy,

In Wachmann, Melber en Deckert staan deze ook apart genoemd en hier verschilt de grootte nogal:
Dus ik mag een correctie in Wanzen 2 blz 249-251 zetten ?

Phylus melancephalus 4,6-6,0mm   Bijna heel Europa, zonder het Middellandse zeegebied en top Scandinavie
Phylus palliceps 4,5-5,3mm           Zeeklimaat Atlantisch zone van Engeland - Spanje

Zijn dit nog steeds "harde" kenmerken?
Ik bedoel: een wants met verschijningsvorm als P. Melancephalus/palliceps 5,8mm,
moet dan P. melancephalus zijn. Mits geen afwijkingen/groeibelemmeringen?

Grtzzzz

Gerard


Arp

Hoi Berend,

Citaat van: Berend Aukema op juni 11, 2010, 13:04:18 PMDe soorten werden in 2005 formeel gesynoniemiseerd.
Heb je daar (de titel van) een publicatie bij?

Dan kan ik het aan Joe en Tristan doorgeven zodat ze het kunnen bijwerken...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Uiteraard, anders zijn ze niet gesynoniemiseerd!
De referentie is:

Pagola-Carte, S., I. Zabalegui & J. Ribes, 2005. Miridae (Hemiptera: Heteroptera) del Parque Naturel de Aiako Harria (Gipuzkoa, País Vasco, norte de la Península Ibérica).- Heteropterus Revista de Entomologia 5: 37-51.

Arp

Ha Berend, toppie, bedankt weer!  :duim:
Citaat van: Berend Aukema op juni 11, 2010, 15:47:13 PMPagola-Carte, S., I. Zabalegui & J. Ribes, 2005. Miridae (Hemiptera: Heteroptera) del Parque Naturel de Aiako Harria (Gipuzkoa, País Vasco, norte de la Península Ibérica).- Heteropterus Revista de Entomologia 5: 37-51.
Ofwel: http://www.heteropterus.org/pdf/n5/Heteropterus_Rev_Entomol_5_37-51.pdf ;D
(zie pag.46)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

dag allen, ik heb een doorverwijzing gemaakt binnen Phylus. dank aan de deskundige inbreng van de aanwezigen hier  :duim:  en Arp, heel goed om dat aan betreffende site te melden  :duim:
ik kijk even op ned srt reg en tja http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr&view=nlsr&page_alias=conceptcard&cid=0AHCYSICPWEJ daar staan ook 3 soorten Phylus in, wv 2 inheems, welke inheems is weet ik niet; maar de drie soorten zijn coryli, palliceps en melanocephalus. Dat wordt als drie soorten geteld. En wat doet FE ? Altijd interessant. http://www.faunaeur.org/full_results.php?id=220501
Heeft iemand tijd over dat ook aan NSR en FE te melden ? Ga ik weer verder met onze eigen soortenlijsten  ;)
met vriendelijke groet,
David

Arp

Hoi David,

- Joe en Tristan (British Bugs) hebben (afzonderlijk) gereageerd dat ze het op gaan pakken
- Mail aan Roy (Kleukers) c.q. nlsrt is weg

Ik zou natuurlijk t.b.v. FE een mailtje aan Berend kunnen sturen, maar iets zegt mij dat hij al van de problematiek op de hoogte is  :angel:

Bedankt voor de aanpassing op wrn ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Zie NFM 31 (2009): pagina 80 en 87!