Frankrijk, Klein vliegend hert?

Gestart door Violet (en Remco), juni 07, 2010, 21:58:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

op 24/5 in de Dordogne, Frankrijk
Klein vliegend hert - Dorcus parallelipipedus of zijn er nog meer gelijkende soorten?
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

Of ze te verwarren zijn is tamelijk afhankelijk van hoe goed je erop bent ingekeken. Vrouwtjes van de diverse Lucanus-soorten (zeg maar de Franse varianten van ons "Groot Vliegend Hert", o.a. L. cervus en L. tetraodon) zouden in aanmerking kunnen komen. Zie je de verschillen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Poging:

Kaken zijn te klein voor een L. cervus man en te groot voor L. cervus vrouw (?) en de cervus lijkt ook een oranje snuitje te hebben dat ik bij de onze niet zie. Afgezien daarvan lijkt de totale bouw anders, Dorcus parallelipipedus is op alle delen ongeveer even breed, de L. cervus lijkt meer taps toe te lopen.

L. tetraodon gaan we nog even op zoeken.

Dank je wel voor je tips!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

#3
Hoi allebei,

Vooraf: Ik ben zelf geen keverkenner en klets maar wat dingen na van wat ik elders gelezen heb en/of vertel wat ik zelf meen te herkennen. Allemaal niet bijster betrouwbaar (mede daarom heb ik de quotes van anderen hieronder voor de duidelijkheid intact gelaten).

Jullie beest zal (imho) inderdaad een kereltje Klein Vliegend Hert zijn, maar omdat je vroeg naar dubbelgangers dus de wedervraag ;)

Citaat van: violet en remco op juni 07, 2010, 23:10:51 PM
Kaken zijn te klein voor een L. cervus man en te groot voor L. cervus vrouw (?)
Misschien zit er wat in, maar ik heb zelf de indruk dat de grootte van de kaken bij allemaal aan nogal wat individuele variabiliteit onderhevig is en vind zelf ook de grootte van de kaken (relatief t.o.v. beest) tussen Lucanus (v) en Dorcus (m) niet heel erg duidelijk verschillen. Riskant kenmerk?

Citeerde cervus lijkt ook een oranje snuitje te hebben dat ik bij de onze niet zie.
Dat is een toefje haren voorop de snuit en dat heeft Dorcus normaal ook - misschien iets anders van vorm(?!), maar daar moet je het dan wel goed voor in beeld hebben.

CiteerAfgezien daarvan lijkt de totale bouw anders, Dorcus parallelipipedus is op alle delen ongeveer even breed, de L. cervus lijkt meer taps toe te lopen.
Bedoel je de voorkant (kop kleiner = vrouwtje, zowel bij L. als bij D.) of de achterkant? Habitus is wel iets verschillend, vooral  Dorcus-kereltjes lijken idd iets breder op de billen, maar tussen de vrouwtjes zou ik puur op basis van de billen niet durven kiezen? Habitus van het gehele beest zal zeker een hulpmiddel zijn, maar zoals gezegd, dan moet je er wel op zijn "ingekeken".

Hier nog wat aantekeningen uit mijn mapje Lucanidae, misschien heb je er wat aan:

Lucanus (V) vs. Dorcus (V/M)
Citaat van: Th.Heijerman op juli 17, 2007, 17:08:43 PM
Bij Dorcus hebben de voorschenen in de lengte lopende listjes of richels, bij Lucanus dus niet, maar er zijn ook verschillen in de behring van de tarsen  en de vorm van het labrum
Natuurlijk zijn dames L. cervus ook gemiddeld groter dan Dorcus en verder wordt vaak gesteld dat de Lucanus dames gladder en (dus) glanzender zijn (Dorcus heeft duidelijke punctering op dekschilden en halsschild en werkt daardoor ook op onscherpe foto's doffer). L. cervus-dames zijn bovendien vaak een beetje "two-tone" - de dekschilden wat roodbruiniger dan het halsschild, terwijl Dorcus effen zwart is. Maar daarom had ik min of meer expres voor Frankrijk ook L. tetraodon genoemd (al zou die in de Dordogne niet voorkomen meen ik), want die zou doorgaans weer minder roodbruinig, meer zwartig moeten zijn.   

Dorcus vrouw vs. man:
Citaat van: Th.Heijerman op juli 17, 2007, 22:46:43 PM
Wat het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes van Dorcus betreft: kop bij de mannetjes mat en gechagrineerd, bij het vrouwtje grof en verward bestippeld. En de punten op de dekschilden zijn bij de vrouwtjes gedeeltelijk in rijtjes geplaatst. Ook zijn er nog verschillen in de kaken ...
Maar ondanks dat vind ik het toch lastig om de dieren op de foto te sexen ...
Doorgaans wordt ook gesteld dat mannetjes een bredere kop hebben (vrijwel even breed als halsschild - vrouwtjes "duidelijk" smaller) en dat de kereltjes gevorkte kaken hebben, c.q. een dikke naar boven wijzende bobbel op de kaak. Maar allemaal nogal perspectief-afhankelijk goed/slecht te beoordelen.

edit; Ah, duh, zie ook hier natuurlijk  :rolleyes: :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

Toon Keukelaar