Grijze Dwergspanner? (of toch een Gewone)

Gestart door koen.van.dijken, juni 06, 2010, 21:34:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

koen.van.dijken

Deze ving ik gisteren in een moerassig stukje net ten zuiden van Groningen.
Ik denk zelf dat het een Grijze Dwergspanner is, maar wat m.i. niet helemaal klopt is dat de zwarte vleugelvlek aan de bovenkant van de donkere middenband ligt, en niet onderaan (naar de vleugeltip) zoals op veel foto's te zien is. Ook de voorrand van de vleugel lijkt aan de basis een beetje bochtig, en dat vind ik op andere foto's niet terug.

Wat mij betreft is een andere kandidaat de Gewone Dwergspanner, maar die heeft volgens mij niet zo'n hoekige golflijn.

Lengte voorvleugel 10-11 mm.

Groeten, Koen
Groeten, Koen

Ben Kruijsen

nou Koen,
niet eenvoudig deze want is volgens mij aardig afgevlogen. Naar mijn mening is die opvallende witte zigzaglijn één van de belangrijke kenmerken. Hierdoor valt vulgata af. Welke soorten hebben zo'n soort witte lijn: abietaria bijv. maar het verloop van de witte buitenste band klopt niet. Door de wat brede zwarte (gesleten) band valt m.i. subfuscata af. Ik houd het op E. pulchellata. In de gids staat een wat bleek ex naast een meer getekende. Die bleke doet erg sterk aan die van jou denken. Ik houd het vooralsnog op een vage pulchellata. Ben benieuwd of er nog andere meningen of bevestigingen komen .....

Marijn_Verbeek

Kleine blokspanner (Pterapherapteryx sexalata)

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

Ben Kruijsen

ik zat dus op een verkeerd spoor. Goed gezien Marijn. De vleugelstand had me natuurlijk aan het denken moeten zetten.

koen.van.dijken

Helemaal duidelijk, Kleine Blokspanner  :)
Bedankt allemaal !
Groeten, Koen