Hoofdmenu

Nijlgans

Gestart door GijsB, mei 20, 2010, 19:09:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

Ik heb vandaag op weg naar school een nijlgans gezien met een gele halsband om waar (volgens mij, had haast dus kan wat gemist hebben) 6C op staat.

Is er meer bekend over het ringen van nijlganzen?
Dacht dat exoten meestal niet geringd werden.
Gijs

Maarten Sluijter

Eén van deze twee denk ik, bron: http://www.cr-birding.be/

Yellow neckband with black code (1 letter and 2 numbers).
Thomas Heinicke, Chausseestr. 1, D-18581 Vilmnitz, Germany.
tel./fax: +49-(0)38301-889936
e-mail : thomas.heinicke@gmx.net
note 1 : 2 birds were ringed during Greylag Goose catching at lake Nonnensee/Rügen (NE Germany); codes H64 & H65
note 2: 12 birds were ringed in autumn 2008 south of Leipzig/Saxony (Eastern Germany). Used codes are: N08, N09, N98, O06, O08, O09, O86, O89, J94-J97.
-----
Yellow ring (on leg) with black code (letter/number/number or letter/letter/number).
Yellow neckband with black code, two alphanumerical digits.

Olaf Geiter & Susanne Homma, Johannesweg 21, D-26419 Schortens, Germany.

e-mail: ring@kanadagans.de

website : www.kanadagans.de/estart.htm

note 1: introduces species were ringed all over Germany since 1997. Actual numbers (2007): 7870 ringings, 114167 recoveries of swans, geese, goosehybrids and Flamingos.
.

frankmeer

Exoten worden soms ook geringd, naast Nijlgans bijv. ook Grote Canadese Gans en Indische Gans.
Je kunt de halsband als het goed is gewoon invoeren in www.geese.org. Mits je de hele code hebt afgelezen natuurlijk.
Frank van der Meer

GijsB

Zit in een vijver midden in de wijk, dus misschien zittie er morgen ook nog
Gijs

Jeroen Nagtegaal

Helaas werken de Duitser nog niet met Geese... Invoeren kan ook gewoon om ze een keer over te halen.
In Duitsland worden overigens heel veel exoten geringd, in NL is nu een project aan de gang waarbij Nijlganzen pootringen om krijgen. Juist exoten is weinig over bekend, en is het onderzoek dus waardevol!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: dralion13 op mei 20, 2010, 19:28:53 PMZit in een vijver midden in de wijk, dus misschien zittie er morgen ook nog
Hopen van wel! Ben je er vanavond niet weer even met een verrekijker / camera heengefietst? Zoiets doe ik in dergelijke gevallen vaak wel. Want je weet soms maar nooit hoe lang een bepaalde vogel ergens blijft zitten.

Frank Majoor is ook bezig met een kleurringproject bij Nijlganzen (Jeroen noemde dit al), zie http://frankmajoor.nl/indexnijlgans1-nl.shtml voor nadere informatie.

Groetjes, Klaas

GijsB

weer terug gevonden

Gele halsband met 6A
Gijs

Klaas van Dijk

hoi Gijs,

Leuk dat je -vermoedelijk(?)- deze vogel dus ook al eerder hebt gezien. Enig idee of er toen 1 of 2 Nijlganzen zaten? Zie http://www.avifaunagroningen.nl/index.php?option=com_jfusion&view=wrapper&jname=phpbb3&wrap=viewtopic.php?t=1375 voor meer informatie over de locatie en een recente foto van de vogel.

Groetjes, Klaas

GijsB

volgens mij zaten er nog 2 ongeringde nijlganzen bij de vijver
Gijs