Hoofdmenu

geringde reuzenstern

Gestart door nlzorg01, juni 07, 2010, 22:15:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

nlzorg01

Vanmiddag een reuzenstern gezien met en metalen ring aan de rechter tarsus. Helaas veel te ver om af te kunnen lezen. Ik heb echter hoop dat het aantal ringprojecten in het noorden van Europa zeer beperkt is en het daardoor mogelijk is deze vogel tot 1 project terug te brengen. Iemand enig idee over ringprojecten van reuzensterns in Zweden of Finland?

Groeten,

JanZ

Edit: via VT-ringen (http://www.vogeltrekstation.nl/telescoping_rings.htm) kom ik op 4 projecten , 1 Zweedse, 1 Finse en 2 Estse.

Jeroen Nagtegaal

Het hoeft helemaal geen project vogel te zijn, het zou ook een vogel kunnen zijn die in Nederland is gevangen. Zonder meer detail van de ring is een land absoluut niet te achterhalen helaas.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Cygnus

#2
Ikzelf heb in Nederland vele honderden ringen van Reuzensterns afgelezen, dit betroffen merendeels vogels uit Zweden en Finland en enkele uit Estland. Dit zijn allemaal vogels die door verschillende ringers zijn geringd als nestjong. Je kunt in dit verband niet spreken van projecten. In Nederland is overigens nog nooit een Reuzenstern geringd. Op basis van mijn ervaring met aflezen van ringen van Reuzensterns durf ik te beweren dat de vogel op de foto waarschijnlijk uit Finland komt. Ongeveer 60% van de Reuzensterns draagt een ring, er zijn weinig vogelsoorten in Europa met zo'n hoge ringdichtheid.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

nlzorg01

Hoi Trinus,

Bedankt voor je reaktie. Ineteressant om te horen dat zo'n 60% van de reuzensterns geringd is. Mijn vraag is hoe je er in slaagt om honderden ringen van reuzensterns in ons land af te lezen. Ik heb soms al moeite met de kleurringen van meeuwen en daarnaast zijn reuzensterns in Nederland toch schaars. Zijn het vaak kleurringen of lees je ook metalen ringen af? Graag wat tips; kan ik vast ook gebruiken voor het aflezen van andere ringen.

Groeten,

JanZ

Cygnus

Hoi Jan,

Sterns zijn goed te benaderen met een verplaatsbare schuilhut. Ik doe dit met een drijvende schuilhut. De vogels zijn tot op zo'n 10 meter te benaderen zonder ze te verstoren. Voorwaarde is natuurlijk dat je een plaats hebt waar regelmatig concentraties zijn. Ik heb de Reuzenstern-ringen steeds afgelezen op de pleisterplaatsen langs de Friese IJsselmeerkust (met vergunning van de terreinbeheerder uiteraard). Ik heb zo wel eens 30 verschillende ringen van Reuzensterns afgelezen op 1 dag. Het betreft voor 99% metalen ringen, kleurringen worden bij Reuzensterns (nog) nauwelijks gebruikt.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema