nog steeds geen oostelijke witsnuiten in Friesland

Gestart door ronald, juni 07, 2010, 10:51:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

ArjenDrost †


ronald

jawol, der waldweissnaut ist nog da!!!
ik heb gister nog een (normaal) goed plekje afgezocht voor huidjes, maar dat leverde niks op.
vandaag is Peter wezen kijken of ze ook vlogen, en dat leverde één mannetje op! het is dus zoals het huidjeszoeken al uitwees: zeer minimaal, de populatie (of deze jaargang) is sterk uitgedund, maar nog wel aanwezig!

erg interessant weer dus, zeker na het filmpje over de duitse Albifrons met zijn sterk fluctuerende aantallen, dat lijkt hier dus ook aan de hand te zijn. ook Venwitsnuit is op dat ven dit jaar nog maar zeer minimaal aanwezig (in vorige jaren hadden we nu al zo'n 2000 huidjes gevonden, nu nog geen 100), dus ook deze populaties kunnen flink swingen.

maar het belangrijkste is natuurlijk: it's alive!
groeten, Ronald van Seijen

Platbuik

Gratuliere!! Congratulations!!
Weet je of het een vers of een blauw mannetje is?

Ben Benieuwd.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Mars Muusse

Citeererg interessant weer dus, zeker na het filmpje over de duitse Albifrons met zijn sterk fluctuerende aantallen, dat lijkt hier dus ook aan de hand te zijn. ook Venwitsnuit is op dat ven dit jaar nog maar zeer minimaal aanwezig (in vorige jaren hadden we nu al zo'n 2000 huidjes gevonden, nu nog geen 100), dus ook deze populaties kunnen flink swingen.

Ook in Duitsland zijn de aantallen dubia aanzienlijk lager (en later) dan in voorgaande jaren.

ronald

Citaat van: Platbuik op juni 23, 2010, 09:23:41 AM
Weet je of het een vers of een blauw mannetje is?

het mannetje was actief langs de waterkant, een blauwe dus (nou ja deels dan ...).
groeten, Ronald van Seijen

ronald

#38
Citaat van: Mars Muusse op juni 23, 2010, 23:58:43 PM
Ook in Duitsland zijn de aantallen dubia aanzienlijk lager (en later) dan in voorgaande jaren.

interessant! toch heb ik op een andere ven wel makkelijk huidjes gevonden van Venwitsnuit. helaas kon ik hier maar één keer zoeken, maar aan het gemak waarmee ik de huidjes er vond was wel duidelijk dat deze populatie een veel minder grote knauw had gehad.
we hebben ook een ven in Friesland waar de huidjes van venwitsnuit grote stekels hebben (lijkt erg zeldzaam te zijn, het lijken wel oostelijke witsnuithuidjes) en ook deze populatie leverde nog tientallen huidjes op. hier is nogal ongelukkig gekapt waardoor de populatie sterk uitgedund is, maar dit aantal lijkt wel wat op wat we vorig jaar ook vonden.
groeten, Ronald van Seijen

ArjenDrost †

Hoe is het beeld intussen? De excursie was verplaatst naar 4 juli, maar met slechts 1x 1 mannetje kan ik me voorstellen dat ie nog steeds niet doorgaat ;)

Bertusvr

Het is al weer even geleden. Maar hoe is het gesteld met de oostelijke witsnuit? Zijn er nog een aantal gezien dit jaar?

Gert Veurink

Citaat van: Bertusvr op oktober 02, 2010, 22:21:53 PM
Het is al weer even geleden. Maar hoe is het gesteld met de oostelijke witsnuit? Zijn er nog een aantal gezien dit jaar?

even wachten op Ronald, maar wat ik begreep zijn er enkele gezien dit jaar. Niet veel, maar ook geen reden tot (grote) zorg had ik begrepen.
groet!
Gert Veurink



ronald

#42
het was een echt dipjaar, dit hadden we niet verwacht. ik heb met heel veel moeite twee larvenhuidjes gevonden, tov ruim over de 100 in vorige jaren. en qua de verwachtte tweejarigecyclus (soms meer of minder?) was dit ook wel het dipjaar voorzover dat te berekenen valt. maar het vorige dipjaar twee jaar terug leverde ook nog rond de 100 huidjes op. wel minder dan de 'topjaren', maar toch nog heel goed. ik had zelf verwacht dat de dip er nu wel uit zou zijn omdat het verschil de laatste jaren minder duidelijk werd. hoewel het niet helpt, heb ik me toch wel een tijdje zorgen gemaakt, maar dus toch nog twee huidjes. de zoekintensiteit was redelijk, maar het meeste zoeken was voordat het sluipen eindelijk begon, want dat was ook later dan anders. in de topsluiptijd kon ik helaas niet zo vaak zoeken als ik wou, maar de indicatie was overduidelijk: heel dun.
ik heb zelf geen vliegende exemplaren gezien, ook niet om gezocht, maar van Peter hoorde ik dat ze wel vlogen, maar in zeer laag aantal.

interessant is ook dat de grote populatie venwitsnuiten ook enorm uitgedund was dit jaar. vorig jaar vonden we er rond de 2000 huidjes, nu maar iets rond de 100 (even uit mn hoofd hoor, maar een enorm verschil).
wie was het nou, Mars Muussen toch die in oost duitsland bij een plek geweest was waar de soort ook vloog, en de onderzoekers ter plaatse hadden hem ook verteld dat de witsnuiten soms enorm kunnen schommelen.
nou ja, ik zal zo eens kijken of ik dat topic kan vinden, dat vond ik zelf wel heel interessant.

ik heb in ieder geval wel goede hoop dat het allemaal weer rechttrekt, maar ja, of die libel daar wat aan heeft  ;)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

youtube wil even niet laden bij me, maar dit is de link nar het topic wat ik net bedoelde. ergens onder het midden staat het uitstapje wat mars gefilmd heeft
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=85694.msg751744.html#msg751744
groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr

Wie weet hoe het dit jaar gesteld is met de populatie oostelijke witsnuiten, na het afgelopen dipjaar. Zijn de aantallen dit jaar al weer hoger, of is er nog steeds (of meer) reden tot zorgen.

Gert Veurink

#45
gaat stuk beter, afgelopen zondag zijn er acht mannetjes gezien meen ik?
met heel matig weer kon ik er één vinden afgelopen week. Die steiger helpt natuurlijk ook, maar dit is zeker een beter jaar dan vorig jaar. Met mooi weer lijkt het dit jaar een inkoppertje vanaf de steiger. Dat is wel eens anders geweest.
Ik had m zelfs óp de steiger, baggerfoto, maar toch...
groet!
Gert Veurink



ronald

ow stom had ik daar nog niks over gezegd? ik zit ook veel te dik in de Sierlijke dit jaar, alles moet even wijken, excuses daarvoor!

ik heb ze zelf nog niet gezien maar ik hoor van Peter dat het weer een prima jaar is, geen zorgen dus!  :)

en weet iedereen wel dat daar nu een vlonder is aangelegd aan de zuidkant van het ven waar je de soort op eigen gelegenheid kunt bekijken? hou wel de wind in de gaten, bij noordenwind maak je er natuurlijk veel minder kans dan bij zuidelijke windrichtingen. in die hoek heb ik de soort regelmatig gezien, mijn mooiste foto van Albi maakte ik daar ook dus dat zit wel goed daar.

en ik kreeg vd week een melding van Albifrons in de ZW hoek van Friesland op een ven. de waarnemer kenden we niet, maar vandaag is een van onze hynstebiters erheen geweest en heeft er ook minutenlang met de oostelijke witsnuit oog in oog gestaan, een spectaculaire waarneming op flinke afstand van de catspoel dus!
groeten, Ronald van Seijen

ronald

joh Gert, dat vind ik toch wel een erg leuke baggerfoto! :duim: pure luxe toch, zo'n beestje zo op de reling
groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr

Dat is goed nieuws dus. Leuk die foto Gert, inderdaad pure luxe op deze manier.

Gert Veurink

#49
Citaat van: ronald op juni 14, 2011, 21:27:33 PM
joh Gert, dat vind ik toch wel een erg leuke baggerfoto! :duim: pure luxe toch, zo'n beestje zo op de reling

;D
dat geeft het precies weer! ik vind het ook een erg leuke baggerfoto van een erg leuk moment! Idd heel erg luxe, ik heb genoten. Super natuurlijk.
Briljant die steiger, net als bij de Meinweg. Erg goede manier om veel mensen te laten genieten van een zeldzaamheid zonder dat dat schade toebrengt.
groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Citaat van: Gert Veurink op juni 14, 2011, 21:23:41 PM
gaat stuk beter, afgelopen zondag zijn er acht mannetjes gezien meen ik?
Volgens mijn "telling" 7 mannetjes en 1 vrouwtje. Hij was afgelopen zondag vanaf de vlinder inderdaad prima te doen. Regelmatig een mannetje over het vennetje of zittend in de sprietjes naast het vlonder. Wel lastig om te fotograferen. Morgen hierover een stukje op m'n blog :)

ronald

erg leuk dat de vlonder wordt gewaardeerd, zal ik ook doorgeven aan het fryske Gea, vinden ze vast leuk  :)
groeten, Ronald van Seijen

ArjenDrost †

Citaat van: ronald op juni 14, 2011, 21:42:53 PM
erg leuk dat de vlonder wordt gewaardeerd, zal ik ook doorgeven aan het fryske Gea, vinden ze vast leuk  :)
Had ik ook al via twitter gedaan, vonden ze idd leuk :)

ArjanH

Citaat van: ArjenDrost op juni 15, 2010, 18:47:40 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2010, 18:30:52 PM
waar kun je je opgeven/krijg je informatie over dergelijke excursies? wordt er trouwens voor elke donkerrode soort een excursie georganiseerd in de libellenwereld?

Pas wel op, libellen kijken is verslavend en eigenlijk veel leuker dan vogels kijken ;)


Groeten, Arjen


Libellen en vogels kijken vind ik beiden zeer leuk. Met libellen ben ik pas recentelijk begonnen (verleden jaar) maar het is absoluut waar dat het erg verslavend is. Fantastische wezentjes en ik ben blij dat het libellen-seizoen weer op gang is. Ik was een aantal dagen geleden op de Hoge Veluwe maar heb geen moment overwogen om gericht naar de daar aanwezige Slangenarend te zoeken. Het zou uiteraard erg leuk zijn geweest wanneer ik de vogel gezien had maar mijn interesse ging toch vooral uit naar de libellen die in grote getale aanwezig waren bij diverse vennetjes. Erg leuk ook om te constateren dat er ouders met jonge kinderen rondfietsten en zich enthousiast uitlieten over de aantallen libellen ("He jongens, zien jullie dat ? Alweer libellen !").

theomuusse

Tsja, dit jaar nog geen soort gehoord die het wel slecht doet.
Ook flavipes eindelijk weer eens in een moooooi aantal, 14, zonder echt zoeken, op de vlonderloze Groesplaat.
Dat was al 5 jaar geleden dat we deze aantallen imago's zagen.

Theo

ronald

Citaat van: ArjenDrost op juni 14, 2011, 21:52:38 PM
Citaat van: ronald op juni 14, 2011, 21:42:53 PM
erg leuk dat de vlonder wordt gewaardeerd, zal ik ook doorgeven aan het fryske Gea, vinden ze vast leuk  :)
Had ik ook al via twitter gedaan, vonden ze idd leuk :)
:)
groeten, Ronald van Seijen

ArjenDrost †


manger

Citaat van: ArjenDrost op juni 15, 2011, 16:36:07 PM
Citaat van: ArjenDrost op juni 14, 2011, 21:36:17 PM
Morgen hierover een stukje op m'n blog :)
Intussen staat het er.


Groeten, Arjen

Leuk Arjen, mooi gedaan! Ik was gisteren daar ter plekke en kon het niet laten dit even vast te leggen voor www.brachytron.nl. Prachtig initiatief, niet alleen een mooie uitkijkplaats, maar tevens een sociaal meetingpoint.........!

Groet, Rene



http://www.dutchdragonflies.eu
http://www.video.dutchdragonflies.eu
http://www.brachytron.nl
http://www.mangereco.nl
Video's van de Nederlandse Libellenfauna www.video.dutchdragonflies.eu
Libellenfauna van Nederland www.dutchdragonflies.eu

ronald

leuk gedaan jongens, mooi die positieve aandacht!  :)
groeten, Ronald van Seijen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: manger op juni 15, 2011, 17:03:43 PM
Citaat van: ArjenDrost op juni 15, 2011, 16:36:07 PM
Citaat van: ArjenDrost op juni 14, 2011, 21:36:17 PM
Morgen hierover een stukje op m'n blog :)
Intussen staat het er.


Groeten, Arjen

Leuk Arjen, mooi gedaan! Ik was gisteren daar ter plekke en kon het niet laten dit even vast te leggen voor www.brachytron.nl. Prachtig initiatief, niet alleen een mooie uitkijkplaats, maar tevens een sociaal meetingpoint.........!

Groet, Rene



http://www.dutchdragonflies.eu
http://www.video.dutchdragonflies.eu
http://www.brachytron.nl
http://www.mangereco.nl

Hoor ook van andere soortgroepen lof voor de omgang met zeldzame soorten. Libellen zou een voorbeeld zijn voor de vlinders.

Wat betreft de website, die is erg traag bij mij door de diverse filmpjes die tegelijk starten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com