nog steeds geen oostelijke witsnuiten in Friesland

Gestart door ronald, juni 07, 2010, 10:51:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

het begint een beetje zorgelijk te worden, gister is er weer gezocht naar larvenhuidjes van de oostelijke witsnuit, maar weer zonder resultaat. op zich best interessant natuurlijk, hoe wat en waarom? is het net als in 2008, en begint het sluipen pas half juni, of heeft de soort net als de venwitsnuit op dat ven een enorme draai om de oren gekregen van de natuur en zijn ze nu weg of nog maar zeer minimaal aanwezig?
in ieder geval wordt de excursie opgeschoven, en het is natuurlijk nu wel even de vraag of dat sowieso nog wel wat wordt (om het maar even spannend te houden;-).

groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr


ronald

sorry Bertus, dat wordt een dag geranium staren  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr


ronald

hmmm, met al die andere leuke soorten die nu vliegen vrij laag...
groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr

Is het al 100% zeker dat de excursie niet door gaat zondag?

ronald

ik weet in ieder geval zeker dat albifrons nog moet beginnen met uitsluipen, dus het lijkt me zeer sterk dat de excursie doorgaat. ik probeer vandaag nog wel even na te vragen over het hoe en wat.



groeten, Ronald van Seijen

ronald

het is nog niet helemaal zeker of de excursie wel of niet doorgaat. er wordt vandaag nog gekeken of het uitsluipen al op gang begint te komen, en mocht dat zo zijn en de soort ook in redelijk aantal sluipt dan is er ook kans op de eerste vliegende exemplaren. ik meld later wel wat de uitkomst is.
groeten, Ronald van Seijen

Jeroen Nagtegaal

De even jaren waren toch sowieso erg slecht voor Oostelijke?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

er is idd sprake van een dipjaar, maar het aantal huidjes die we twee jaar terug vonden wees erop dat ook het dipjaar best al redelijke aantallen oplevert. wel was ook toen albifrons erg laat, het was pas half juni dat het een beetje goed loskwam.
ik heb verder geen berichten meer gehoord of er vandaag gezocht is, maar als er wat was gevonden had ik het vast wel gehoord. ik kan over de excursie dus nog niks melden
groeten, Ronald van Seijen

ronald

nou ja, geen verassing, maar de excursie gaat niet door, er is nog steeds geen teken van leven van Albifrons. begint toch wel erg spannend te worden zo...
groeten, Ronald van Seijen

Anne Hueber †

Niet iedereen leest dit topic. Ik heb net een mailtje naar Peter gestuurd met de vraag, om de deelnemers te informeren over de stand van zaken.

ronald

ik had het hier ook alleen maar als extraatje neergezet hoor, Peter stuurt vandaag de mail rond met het nieuws.
groeten, Ronald van Seijen


RubenWinter

Misschien zijn er in 2008 gewoon niet genoeg eitjes gelegd, en hebben de weinige het niet gered. Dan zijn er dit jaar dan misschien (niet de moed opgeven) geen Oostelijke witsnuiten, maar zijn ze er volgend jaar gewoon weer. Oostelijke heeft toch een 2-jarige cyclus?
Groeten,

Ruben Winter

ewoudploeg

Ik zou me nog geen zorgen maken. In noordoostduitsland op een bekende plek vond ik maar 1 huidje en Christophe 1 volwassen beest. Het lijkt daar nu pas te beginnen. Ik hoop dat het hier ook nog gebeurt. Ik heb er alle vertrouwen in. Afgelopen zaterdag vond ik in noordoost Duistland ook op een tot dan toe voor deze soort onbekende locatie nog een huidje. Nu dus nog heel weinig, maar het worden er vast meer.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Folkert Jan

Opzich vind ik naast vogels libellen ook wel erg leuk.
heb er tot nog toe niet erg veel tijd ingestoken omdat ik in de vogelwereld ook nog zoveel moet leren.
mocht het met de libellen in de toekomst helemaal los komen bij mij dan alvast de volgende vraag.

waar kun je je opgeven/krijg je informatie over dergelijke excursies? wordt er trouwens voor elke donkerrode soort een excursie georganiseerd in de libellenwereld?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjenDrost †

Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2010, 18:30:52 PM
waar kun je je opgeven/krijg je informatie over dergelijke excursies? wordt er trouwens voor elke donkerrode soort een excursie georganiseerd in de libellenwereld?


Een overzicht van de excursies vind je hier. Van lang niet alle donkerrode soorten is een excursie. Een aantal is niet te voorspellen waar/wanneer ze te zien zijn, anderen zijn prima zelf te vinden en bij weer anderen is het beter (zou het beter zijn) om helemaal niet te gaan kijken.


Pas wel op, libellen kijken is verslavend en eigenlijk veel leuker dan vogels kijken ;)


Groeten, Arjen

Gert Veurink

#18
Citaat van: ArjenDrost op juni 15, 2010, 18:47:40 PM
Pas wel op, libellen kijken is verslavend en eigenlijk veel leuker dan vogels kijken ;)

Zeker! en ik denk dat stiekem alle vogelaars die hier ook actief zijn dat met je eens zijn. Maar ja je moet in de winter ook wat te doen hebben en de zomer is toch niet de beste vogeltijd... ;)

Ook nog even reclame maken voor de Nederlandse Vereniging voor Libellenstudie (NVL). Zie www.brachytron.nl daar kun je lid worden en raak je via nieuwsbrief, tijdschrift brachytron en excursies aardig snel ingewijd en op de hoogte denk ik
groet!
Gert Veurink



Jan vH

Citaat van: Gert Veurink op juni 15, 2010, 19:27:42 PM
Citaat van: ArjenDrost op juni 15, 2010, 18:47:40 PM
Pas wel op, libellen kijken is verslavend en eigenlijk veel leuker dan vogels kijken ;)

Zeker! en ik denk dat stiekem alle vogelaars die hier ook actief zijn dat met je eens zijn. Maar ja je moet in de winter ook wat te doen hebben en de zomer is toch niet de beste vogeltijd... ;)

Ook nog even reclamer worden voor de Nederlandse Vereniging voor Libellenstudie (NVL). Zie www.brachytron.nl daar kun je lid worden en raak je via nieuwsbrief, tijdschrift brachytron en excursies aardig snel ingewijd en op de hoogte denk ik
Allebei is het leuk!  ;D Ik vind vogels meestal net wat leuker, maar ik heb dan ook nog maar weinig ervaring met libellen. Als ze dan zich niet goed laten zien, waardoor je ze niet kunt herkennen, dan is dat wel frusterend. Momenteel combineer ik het gewoon, tijdens vogelen letten op libellen en andersom.  :)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

ArjenDrost †

Citaat van: Jan vH op juni 15, 2010, 19:41:14 PM
Als ze dan zich niet goed laten zien, waardoor je ze niet kunt herkennen, dan is dat wel frusterend.
Gelukkig laten vogels zich altijd enorm gemakkelijk zien en kun je die meteen herkennen.... ;)

Jan vH

Citaat van: ArjenDrost op juni 15, 2010, 19:42:31 PM
Citaat van: Jan vH op juni 15, 2010, 19:41:14 PM
Als ze dan zich niet goed laten zien, waardoor je ze niet kunt herkennen, dan is dat wel frusterend.
Gelukkig laten vogels zich altijd enorm gemakkelijk zien en kun je die meteen herkennen.... ;)
Wel een stuk makkelijker dan libellen. Nu tenminste, na de zomer hoop ik dat ik de libellen wel wat meer onder de knie heb.  ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Folkert Jan

Citaat van: ArjenDrost op juni 15, 2010, 18:47:40 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2010, 18:30:52 PM
waar kun je je opgeven/krijg je informatie over dergelijke excursies? wordt er trouwens voor elke donkerrode soort een excursie georganiseerd in de libellenwereld?


Een overzicht van de excursies vind je hier. Van lang niet alle donkerrode soorten is een excursie. Een aantal is niet te voorspellen waar/wanneer ze te zien zijn, anderen zijn prima zelf te vinden en bij weer anderen is het beter (zou het beter zijn) om helemaal niet te gaan kijken.


Pas wel op, libellen kijken is verslavend en eigenlijk veel leuker dan vogels kijken ;)


Groeten, Arjen

Over welke heb je het dan? en wat is dan het verschil met de soorten waar excursies voor gehouden worden?
Bij vogels weet ik dat je soorten flink kan verstoren, maar heb nog nooit de indruk gehad een libel te verstoren. die dingen blijven altijd heel rustig zitten. dat libellen geheim worden gehouden kan ik snappen ivm mogelijke vangst.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjenDrost †

Bij de libellen gaat het dan niet zozeer over verstoring van de libellen, maar veel meer van vertrapping van het habitat waar ze in voorkomen. Zie bijv. deze discussie.


Groeten, Arjen

Gert Veurink

Citaat van: Jan vH op juni 15, 2010, 19:41:14 PM
Citaat van: Gert Veurink op juni 15, 2010, 19:27:42 PM
Citaat van: ArjenDrost op juni 15, 2010, 18:47:40 PM
Pas wel op, libellen kijken is verslavend en eigenlijk veel leuker dan vogels kijken ;)
Momenteel combineer ik het gewoon, tijdens vogelen letten op libellen en andersom.  :)
Uiteraard, dat doe ik ook altijd, zoveel mogelijk tegelijk. Toch vind ik het een groot verschil tussen naar boven en naar beneden kijken. Ik mis steeds meer vogels. Het combineert beter met dagvlinders, ook bijzonder leuk trouwens, net als wantsen, sprinkhanen, zweefvliegen... etc. ;)  Ik vind alles leuk, maar libellen wel het leukst.

Het maakt het makkelijker als je veel vogelgeluiden  onder de knie hebt. Ook zijn de gebieden anders. Lauwersmeer, Oostvaardersplassen, Texel, Brouwersdam, Breskens, ik zou ze niet uitkiezen als ik een dag libellen wil kijken.
groet!
Gert Veurink



Folkert Jan

Citaat van: ArjenDrost op juni 15, 2010, 22:15:29 PM
Bij de libellen gaat het dan niet zozeer over verstoring van de libellen, maar veel meer van vertrapping van het habitat waar ze in voorkomen. Zie bijv. deze discussie.


Groeten, Arjen

Ok geheel duidelijk. kheb in het fochteloërveen ook al te vaak libellenliefhebbers het pad af zien gaan. helaas
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ronald

Citaat van: ewoudploeg op juni 15, 2010, 15:03:16 PM
Ik zou me nog geen zorgen maken. In noordoostduitsland op een bekende plek vond ik maar 1 huidje en Christophe 1 volwassen beest. Het lijkt daar nu pas te beginnen. Ik hoop dat het hier ook nog gebeurt. Ik heb er alle vertrouwen in. Afgelopen zaterdag vond ik in noordoost Duistland ook op een tot dan toe voor deze soort onbekende locatie nog een huidje. Nu dus nog heel weinig, maar het worden er vast meer.

und da gibt es wieder unsere ewoud, kon je jezelf wat uit de heimat losrukken? welkom terug in ieder geval!
ik heb ooit wel geprobeerd of zorgen maken ook hielp, maar dat viel erg tegen, dus dat doe ik maar niet meer, maar ik begin het toch wel heel spannend te vinden nu, zo lang liet albi nog nooit op zich wachten. en mocht het misgaan dan is er zoals Ruben ook al zei nog volgend jaar. en een beetje spanning is ook nooit weg natuurlijk, dat gekke witsnuitje houdt de lol er zo wel in ;-)
groeten, Ronald van Seijen

Peter Hoppenbrouwers

Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

Platbuik

---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Weia

Maar kijk, als je deutsch tegen die dieren gaat sprechen dan zijn ze zo weg, moatst Frysk praeten!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0