beste tijden nachtvogels

Gestart door Folkert Jan, juni 03, 2010, 18:44:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

van het weekend wil ik weer eens gaan avond/nachtvogelen.
om een planning te maken ben ik benieuwd of jullie kunnen vertellen tussen welke tijden ik de meeste kans heb op de volgende vogels (het gaat mij om de ecate uren: bijvoorbeeld kwartelkoning tussen 22.00 en 24.00)

porseleinhoen
kwartel
kwartelkoning
patrijs
houtsnip
ransuil
bosuil
kerkuil
steenuil


de plekken is geen probleem, maar wil even een route maken op welk tijdstip ik waar wil zijn, maar heb zelf niet echt een idee wat nu de beste tijden zijn

alvast bedankt
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jan vH

Steenuil is volgens mij altijd wel mogelijk. 's Nachts of in de schemer jagend/roepend, overdag rustend. Maar ik ben niet echt van het nachtvogelen.  ;) Steenuil heb ik dan ook vooral overdag.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

henkjanvdkolk

#2
Late avondschemering en vroege ochtendschemering zijn uiteraard sowieso de beste tijden.

porseleinhoen - niet veel ervaring, maar wat ik weet vooral avondschemering
kwartel - kan altijd, zowel snachts als overdag. Vooral op warme dagen als deze roepen ze smiddags ook goed (14:00-16:00)
kwartelkoning - heel de nacht door?
patrijs - Gewoon lekker overdag zien!
houtsnip - avondschemering - (22:00-23:00)
ransuil - heel de nacht, maar roept nu niet veel
bosuil - heel de nacht, makkelijk in gebieden waar er veel zitten
kerkuil - Makkelijkst is een plek te weten waar ze broeden, hier hebben ze momenteel jongen en deze zijn heel de nacht te horen. Als je de volwassen vogels ook wilt zien raad ik je de avondschemering aan (22:00-22:45). Nog net genoeg licht om wat schimmen op te vangen bij de kast.
steenuil - heel de nacht door, vooral avond/ochtendschemering (rond 22:30 en 4:00?). Ook bij deze soort zou ik echter gaan voor een ontmoeting overdag, als ze zitten te zonnen.


Ook is het altijd handig om 'plekken te kennen'.

Ik zou trouwens kiezen voor houtsnip, porseleinhoen en kerkuil in de schemering (dus als eerste), rest snachts. Iets in die richting
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Folkert Jan

De plekken ken ik wel. ik weet voor elke soort wel goede plekken in de buurt.
ik dacht trouwens dat porseleinhoen in ochtendschemering makkelijker was?

mijn idee was
kwartelkoning (00.00)
ransuil (00.00)
houtsnip (01.00)
kerkuil (01.00)
bosuil (01.00)
nachtzwaluw (01.00)
steenuil (03.30)
porseleinhoen (04.00)
patrijs (04.00)
kwartel (05.00)

De tijden zijn dan de eerst mogelijke tijdstip. tussen nachtzwaluw en steenuil zit dan wat speling.
iemand suggesties? is houtsnip op dat tijdstip te doen bij de ganzenpoel bij wateren?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Justin Jansen

Kwartelkoning en Kwartel is het actiefste net voor zonsopgang, bij windstil en warm weer
M.v.g., Justin Jansen


Mark Zevenbergen

Tijdens onze Big-day deden we Houtsnip altijd 's-ochtends vroeg (in de ochtendschemering). Als je op een goede plek staat moet het dan niet zo'n probleem zijn.

Succes, Mark

Folkert Jan

#6
Citaat van: Justin Jansen op juni 04, 2010, 10:25:08 AM
Kwartelkoning en Kwartel is het actiefste net voor zonsopgang, bij windstil en warm weer

dus voor kwartel zit ik wel goed? (kan eventueel iets eerder)
kwartelkoning wordt moeilijk op dit tijdstip? het probleem is dat kwartelkoning op 30 minuten rijden van nachtzwaluw zit en wij daarna verder vogelen in het gebied van de kwartel/porseleinhoen en het niet mogelijk is om tussendoor kwartelkoning te doen

houtsnip zou die dan lukken om 3.30?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Nachtzwaluw vanaf even na zonsondergang (momenteel ongeveer 22:00) als het
al aardig donker is. Ik noem dat stadium van de avondschemering het snippenuurtje.
Je kan ze dan tegen de nog rode lucht ook zien. Het moet liefst wel goed  weer zijn,
net als bij de kwartels warm en windstil.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op juni 04, 2010, 10:44:07 AM
Nachtzwaluw vanaf even na zonsondergang (momenteel ongeveer 22:00) als het
al aardig donker is. Ik noem dat stadium van de avondschemering het snippenuurtje.
Je kan ze dan tegen de nog rode lucht ook zien. Het moet liefst wel goed  weer zijn,
net als bij de kwartels warm en windstil.

--
Groeten, Herman van der Meer


Ons idee is om pas om 00.00 te beginnen zoals ook op een big day.
Tevens moet degene die mee gaat tot 22.30 werken dus dat gaat helaas niet lukken.
Wel jammer, maar ik kan nog zo vaak kijken  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GijsB

je kan wat eerder vertrekken, er is voor mij toch iets anders tussen gekomen...
Gijs

Folkert Jan

Citaat van: dralion13 op juni 04, 2010, 11:52:54 AM
je kan wat eerder vertrekken, er is voor mij toch iets anders tussen gekomen...

ik heb je al een sms gestuurd:P kan morgenavond ook niet
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Wouter

Ik hoorde vannacht rond kwart over 1 een luid zingende heggenmus in onze tuin. Het was echt pikkedonker, geen tuinlampen ofzo die aanstonden dus. Iemand die dit wel eens eerder heeft meegemaakt? Voor mij was het in ieder geval voor het eerst dat ik dit hoorde. Misschien had het te maken met het uitvliegen van jongen want vanochtend zat er een heel erg donzig heggenmus-jong bij ons op de schutting.

Groet Wouter

Ps: Ik post dit maar even in dit topic aangezien ik het niet echt nodig vond om er een nieuw topic voor aan te maken

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen