schorpioenvlieg

Gestart door Lientje, juni 07, 2010, 08:58:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lientje

Hoi,

Weet iemand welke schorpioenvlieg-mannetje dit is?
Hij is gefotografeerd op 06-06-2010.
Alvast heel hartelijk bedankt.

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Arp

Wow Jaqueline,

Dit is een fantastische "instinker" die prachtig duidelijk maakt hoe moeilijk het kan zijn en hoe ontzettend goed je moet blijven opletten, ook (vooral?) als je denkt dat je ze wel zo'n beetje doorhebt.

Vanaf de postzegel en zelfs in eerste instantie vanaf je grotere plaat had ik bijna (te snel) "vulgaris" geroepen, maar gelukkig maakte de vorm van de pterostigmaal band (vrijwel symetrisch Y-vormig) me achterdochtig en heb ik je foto even wat verder uitvergroot.

Het moet toch P. germanica zijn, de hypovalven op de staart en de suggestie van een enorm notaalorgaan op S3 zijn beide niks te duidelijk/scherp, maar laten ook weinig ruimte voor iets anders. Ook in de extreme, vrijwel niet te herkennen vleugeltekening zitten genoeg germanica-typische elementen (en/of voor andere soorten "on"typische).

Ik moet zo weg en heb nu geen tijd om het in detail uit te leggen (wat er raar/moeilijk aan is), dus dat bewaar ik liever voor een soort determinatiehulpkladje waar ik nog steeds mee aan het ploeteren ben maar die er beslist een keer komt - al maken dit soort beesten het niet gemakkelijker  :rolleyes:

Twee vraagjes:

Heb je nog meer foto's van deze die "het bewijs" wat duidelijker maken: Grote/scherpe uitsnede van de staartstekel en een iets ander perspectief op het midden van de rug misschien?

Zou je me heel misschien toe kunnen staan jouw foto('s) van dit beest te gebruiken in stukjes met uitleg die ik aan het schrijven ben en die tzt hier op wrn (vermoedelijk bij de soortinfo) en op insektenfotos.de terecht zullen komen. Uiteraard met je naam erbij. Als je het liever hebt ook goed natuurlijk, maar dit is wel een mooie illustratie van een "probleemgeval".
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Lientje

Hoi Arp,

Ik heb helaas maar twee foto's kunnen nemen, want toen was ie alweer weg.
De tweede foto is helaas vrijwel identiek met de eerste.
Ik heb een uitsnede gemaakt van de staartstekel, maar waarschijnlijk heb je daar niks aan in dit geval. Ik fotografeer met een vrij eenvoudige compacte camera en helaas kon ik niet dichter bij het insect komen. Ik zet 'm er evengoed effe bij.
Je mag mijn foto's gerust gebruiken (eventueel met naam).
Ik vind het geweldig dat jij je zo verdiept in deze lastige soort!!!
Veel succes ermee!

Groetjes, Jacqueline

Jacqueline Meeuwis, Limburg

Arp

Hoi Jaqueline,

Citaat van: Lientje op juni 07, 2010, 14:04:27 PM
Ik fotografeer met een vrij eenvoudige compacte camera ...
I hear you!  :rolleyes:

Bedankt voor de toestemming - het is echt een fraai voorbeeld  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)