Meerdere losse (onzekere!) zoogdier waarnemingen Thijsse's hof

Gestart door Floppie, juni 06, 2010, 20:39:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppie

Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien hebben gelezen, had ik eerder berichten geplaatst over de bunzing en over een marter achtige.
Ik was opzoek naar sporen ervan op het internet, maar bedacht me dat ze hier op waarneming gewoon zouden kunnen staan.

Ik ben inmiddels de draad kwijt.
1) Bunzing  :right: 17-04-2010 (dier) (Filmpje, waarneming, topic)
2) Bunzing? 25-04-2010 (ontlasting voor houtstapel waar waarneming 1 is gezien. ) (Waarneming + foto)
3) Bunzing? 01-06-2010 (Ontlasting 3-5m van houtstapel 1 + 2) (waarneming + foto)
4)  16-05-2010 Marter of hermelijn? (voetsporen op het informatie-bord) (Waarneming + foto's, topic)
5) Vogel of zoogdier? 20-05-2010 (ontlasting 5-10m van houtstapel zie 1,2,3) (Waarneming + foto's, topic)

Documentatie
- Bunzing sporen waarneming.nl
- Bunzing waarnemingen afgelopen 5 jaar.
- Boommarter sporen waarneming.nl
- Boommarter waarnemingen afgelopen 5 jaar.
- Hermelijn sporen waarneming.nl
- Hermelijn waarnemingen afgelopen 5 jaar.
- Hermelijn, interessante waarneming 31 mei 2010 Bloemendaal
- Zoogdier waarnemingen gemeente Bloemendaal

Willen jullie mij alsjeblieft helpen, te kijken van welk dier (of dieren!) deze sporen zijn?


Hartelijk dank.

Groetjes, Floppie

Lampe

Vriendelijke groet,

Nico

Floppie

Ja en nee.

De eerste is een bunzing. Denken we.

Maar de rest is eigenlijk niet duidelijk. Zoals van de boommarter of steenmarter.
En nu ik weet dat er vlak bij een hermelijn is gevonden, twijfel ik al helemaal daarover.

Sorry.

Floppie

Theo Linders

Citaat van: Floppie op juni 07, 2010, 08:45:33 AM


De eerste is een bunzing. Denken we.


De eerste IS een bunzing, zoals ook al in zijn eigen topic stond.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Floppie

Citaat van: blaat op juni 07, 2010, 09:09:49 AM
Citaat van: Floppie op juni 07, 2010, 08:45:33 AM


De eerste is een bunzing. Denken we.


De eerste IS een bunzing, zoals ook al in zijn eigen topic stond.

Oke  :duim: dank je wel.
Heb het in het eerste bericht aangepast

En de anderen?

Lampe

Nummer 2 en 3:
Kan bunzing zijn. Een bunzing poept vaak voor of bij zijn "hol".
Nummer 4:
Hoe hoog was het informatiebord? Nogmaals blijf ik bij marterachtige. Boom/steenmarter
5:
Zoogdier. Kan ook kat zijn.

Hermelijn zou ik bij alle waarnemingen uitsluiten.
Vriendelijke groet,

Nico

Rene Janssen

En aangezien boommarter daar een stuk algemener is dan steenmarter, zou ik voor de eerste optie gaan!




René
René Janssen

BartNoort

Maar in alle gevallen "onzeker" en zo stonden ze er ook al in toch, prima..
Boommarter In Thijsses hof kan, maar "een stuk algemener" klinkt alsof het er zou barsten van de boommarters, dat is verre van het geval.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

Floppie


Lampe

Citaat van: Floppie op juni 08, 2010, 07:20:00 AM
Dus 1 is bunzing en 4 is boommarter.

En de rest?

Hoe vaak wil je antwoord hebben op je vragen??

4 is helemaal niet zeker dat het een boommarter is.
Vriendelijke groet,

Nico

Floppie

#10
Gewoon 1 keer maar dat schijnt erg moeilijk te zijn.

Wil jij lijstje voor me maken?

1 =
2 =
3 =
4 =
5 =

dus 1 is zekere bunzing
en 4 is onzekere boommarter (staat hij op hoor.......)

Je schrijft 2 en 3 "kan bunzing zijn" klinkt alsof het net zo goed iets heel anders kan zijn.

Weet je, laat anders ook maar. Als het zo'n enorm probleem is. Ik laat de rest wel op zoogdier onbekend.

Lampe

#11
Kan bunzing zijn. Het spijt met als dat onduidelijk was maar je moet ook kunnen begrijpen dat het lastig inschatten is vanaf hier.

Je zei zelf..

Lag bij/voor houtstapel/hol waar bunzing gezien is. Weet je zeker dat de bunzing daar in de houtstapel leeft? Dat de bunzing gebruikt maakt van de ingangen?

Bunzing poept veelal voor zijn ingang maar dat kan een marterachtige ook doen.

1 was al zeker.
2 onzeker (je zou een close up moeten hebben van de uitwerpselen in goede staat. Zo zijn ze nauwelijks te zien)
3 uitwerpsel is te vergaan, onzeker
4 Marterachtige. Steen en boommarter klimmen beide zeer goed. Waarom staat er onzekere boommarter voor?
5 Zoogdier

Ik wil geen uitspraken doen van iets voor ik niet 100% zeker van ben, snap je?
Een ieder wil je dolgraag helpen. Dat is het probleem niet. Het is lastig als alles niet 100% duidelijk is.

Voor een goede determinatie:

- Close up van uitwerpselen liefst met lineaal oid om de grootte te bepalen.
- Kijk naar sporen, afdrukken in het zand/modder, close up, liefst met lineaal om de grootte te bepalen. Niet alleen de afdrukken zijn belangerijk maar ook de gang van het spoor.
- Zekerheid van de bewoner van houtstapel/burcht oid. Anders kun je in sommige gevallen ook geen zekere determinatie verwachten. Waar mogelijk ondersteund door foto's of film.

Iets anders maar qua gevoel miss soortgelijk: Ik heb zelf eens een slangenarend gezien. Dichtbij. Deze waarneming werd niet voor zeker aangenomen terwijl ik 200% zeker was wat het was. Ik weet hoe frustrerend zoiets kan zijn maar de bedoelingen zijn allemaal goed.



Vriendelijke groet,

Nico

Floppie

Beste lampe,

Het gaat mij niet om de 100% zekerheid. En ik zou zelfs bijna zeggen dat het me niet kan schelen wat het is.
Soms denken mensen dat waarnemers graag willen dat het iets is. Al waren het konijnen, het maakt me niet uit wat het is.

Alleen werden er muv eerste bunzing-topic eigenlijk voor mij niet dusdanig heldere reacties gegeven, dat ik daardoor wist wat ik in moest voeren. Ja er was wel een discussie ergens over boom- en steenmarter, maar ik wist daarmee niet, wat ik nou moest invoeren. Kan je "marterachtige" ook zo invoeren? Ik zal eens kijken....

Wanneer je zegt "het kan een bunzing zijn" klinkt voor mij alsof .... jemig hoe leg ik dat uit... alsof je zegt er zijn nog 500 keuzes maar deze kán ook. Wanneer ik je zegt "ik denk onzekere bunzing" ofzo. Dan komt dat voor mij "zekerder" over. In het eerste geval (van dit voorbeeld) zou ik het niet als bunzing invoeren, omdat het kán en dus net zo goed één van die honderden andere dingen kán zijn... Alsof je er mee aangeeft dat je voor 20% denkt dat het een bunzing is. Voor mijn gevoel ben je dan eigenlijk onzin aan het invoeren. En moet een invoering toch (ondanks onzeker) toch wel minstens 60% (liefst hoger) zeker zijn dat het dat dier is.

Begrijp je wat ik bedoel?

Wat mij opvalt is dat je van 2 en 3 aangeeft dat ze té vergaan zijn. Maar als ze te vergaan zijn vind ik het lastig bunzing in te voeren, als dat "maar een wilde gok is" en je aangeeft dat het ook wat anders kan zijn. 

Misschien ligt het aan mij en is dat niet wat je ermee bedoelde te zeggen.
Mijn excuus voor alle verwarring in dat geval. Bedankt voor je reactie en het lijstje.

Ik wil alleen graag dingen zo goed mogelijk invoeren en wel dat mijn invoeringen enige waarde hebben!
Als over die ontlasting eigenlijk niets te zeggen valt, haal ik ze misschien liever weg (of zoogdier onbekend).

Groetjes, Floppie