goeie camera gezocht

Gestart door sjonnoh, mei 14, 2010, 11:00:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

hallo forum,
ben weer opzoek naar een camera maar dit keer voor een veel betere.
ik weet nog niet veel af van spiegelreflex camera's en de termen die erbij komen zeggen mij ook vrij weinig  :rolleye:
ik zoek dus een camera die niet duurder dan 4000 uiteindelijk zal kosten. ik zoek dus naar een fijnscherpe camera  ;D
nou heb ik 2 links van 2e hads cameras en zou graag weten in hoeverre deze goed zijn:
http://www.zeelandnet.nl/prikbord/advertentie-3091945-Pentax_MV_spiegelreflexcamera_met_2_lenzen.html

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fotografie-camera-s-l-analoog/345231527-zenith-sniper-ideaal-voor-de-vogelaar.html?return=eJwtjEEOgjAQRe9CAktKxS4saQxuTLxFAxUaSjvpDGo03t0xunvvzeRbLfXL66ZDLdVBF%2BhsHuZuJgItxJLAxXq1eSEI1hLWMYjfSw0zHB%2FByGpEQ6lse1m2p0AMTw%2BMeB3xX%2BFbG4aVD33cVpf9wLrcWW9pcryd2RN6DrvKTzwLsJmmgoQ0pNGZvVLyfCm69wdHsTjv&fta=eNotkstuGzEMRf9lFl6Lot4Drwt00V8wKEpyjTrxwOMkRoP8e0mluyPp8vIhU

als iemand mij er wat over kan informeren dan luister ik graag naar het antwoord.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

elbeling

Wil je dan geen digitale spiegelreflex ?

sjonnoh

wat mag het verschil wezen?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Platbuik

Ik denk dat als je niet bent geïnteresseerd in de terminologie, en zo'n 4000e denkt te moeten uitgeven, dat je je dan bij de eerste de beste fotozaak moet melden. Die bij je om de hoek. Die weet wel raad met een dergelijke klant. En je kan dan ook scherpe foto's maken. Gaaf toch?  >:D
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

sjonnoh

klopt, maar als je wellicht een goedkopere camera 2e hands kan vinden en wel wat van de termen wilt afweten...  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jeroen Nagtegaal

Klopt die €4000 echt? Vind het namelijk erg veel. Daar kan je toch heel wat leuks nieuws voor kopen. En zeker digitaal gaan. Fotorolletjes is ouderwets.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

sjonnoh

4000 is max, ik denk eigenlijk dat een camera die ik zoek toch wel eerder rond de 2000 zou zijn  ;D
fotorolletjes vind ik inderdaad niets, of is daar tegenwoordig ook niet zo'n aflees kaartje voor om ze op de computer te zetten?

hier even een mooi voorbeeldje, eigen foto vergeleken met dat van Marcel. beide foto's zullen waarschijnlijk even ver zijn geschoten. zo'n verbetering zoek ik dus  :)

http://waarneming.nl/waarneming/view/47936126

het enigste waar ik altijd in de problemen ga is als er bij staat hoeveel mm de lens is, ik weet niet precies hoe je kan weten wanneer de lens dat beter of slechter is  ???


met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jarinka

Als je digitaal fotografeert, slaan de meeste camera's de foto's op op een SD-kaart. Die kun je dan in je computer of een SD card reader doen en zo je foto's op de computer zetten.
Hoe hoger het aantal mm, hoe meer zoom een camera heeft. Dat hoeft niet altijd te betekenen dat hij ook beter is, dat hangt ook van de lenskwaliteit af.
Groeten, Jarinka Heijink

rrrrr

Investeer in goed glaswerk. Dat is duur, maar zeker zijn geld waard. Zeker als je vogels wilt platen kom je snel mm's tekort en "lange lenzen" zijn ronduit prijzig. (en komt er b.v. een stevig statief bij die 3x het gewicht van de combinatie van lens en camera kan dragen)
Vaste lenzen (prime lenzen), dus met een vast brandpunt zijn (vrijwel) altijd de betere. Zoomlenzen kunnen in de grensgebieden afwijkinkjes gaan vertonen.
Wil je er mee gaan lopen of kies je voor een vaste opstelling en laat je de vogels op je af komen?
Een 600mm is best wel zwaar, 300mm vast te weining mm's (hoeft niet overigens).
Als je daar uit bent, kijk dan eens uit naar een camera. (waarschijnlijk zit je al snel op €10.000.....totaal)
Dus oriënteer je eerst HEEEEEL goed voor wat betreft het glaswerk voordat je iets koopt is mijn advies.

Nikon en Canon zijn de marktleiders, maar er zijn veel meer toppers.
Kijk ook eens op het forum van www.birdpix.nl
Heel leerzaam en kijk eens naar de exif info van de gemaakte foto's.

Succes.

Rob

sjonnoh

@Jarinka: de lenskwaliteit staat er zeker dan nooit bij? ik lees overal namelijk alleen de hoeveelheid mm.

en van een zin uit de 1ste site: Pentax MV met originele 1:2 50 mm lens met skylicht filter. Daarbij een 1:45 80 mm - 200 mm lens

wat word er dan bedoeld met 1:2 en 1:45?

@rob: 10.000 is voor mij net iets te veel! ik zoek dus een camera met een lens die je erop kunt zetten (volgens mij is dat dus geen prime lens?) die dus een scherpe kwaliteit oplevert, de afstand die het kan bereiken is voor mij nog niet zeer zo belangrijk.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Maico Weites

Is het je bedoelen om alleen vogels te fotograferen of ook kleinere beesten, zoals libellen en vlinders?

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

sjonnoh

de camera die ik op het moment heb kan redelijk foto's maken van dichtbij, maar als zo'n betere camera het beter kan en ook voor vogels die op een redelijke verte zitten, dan zou ik zeggen ja  :)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

rrrrr

Citaat van: sjonnoh op mei 14, 2010, 21:49:24 PM
de camera die ik op het moment heb kan redelijk foto's maken van dichtbij, maar als zo'n betere camera het beter kan en ook voor vogels die op een redelijke verte zitten, dan zou ik zeggen ja  :)

Volgens mij krijg je het nog moeilijk met al je wensen (allemaal losse lenzen: macro, tele......)
Instap spiegelreflex en een telezoom met macrostand voor zo'n €1000 komt aardig in de buurt bij al je wensen.
De rest komt daarna wel. :duim:

Rob

sjonnoh

dus de tele en macro zijn dan aparte lenzen?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

gko

Pas op: beide camera's in de advertenties zijn analoog,
Ik zou eerst een boekje gaan lezen over fotografie, je kunt het geld maar een keer uitgeven.
gr gko
met vr gr gkoopman

rrrrr

Citaat van: gko op mei 14, 2010, 22:09:09 PM
Pas op: beide camera's in de advertenties zijn analoog,
Ik zou eerst een boekje gaan lezen over fotografie, je kunt het geld maar een keer uitgeven.
gr gko

Helemaal mee eens!

Rob

sjonnoh

klopt, daarom zoek ik ook de juiste info. Ik denk dat ik toch maar 1st even naar een foto winkel ga om nog verdere info na te vragen. in ieder geval allemaal hartelijk dank voor deze info, ben er nu wel wat wijzer op geworden  :)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~


sjonnoh

bedankt voor de link! staan echt handige tips in
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

stefanhageman

Ik heb ook pas een nieuwe camera gekocht. De Nikon D5000 met de AF-S Nikkor 70-300mm(teleobjectief)+ 1.4 Converter en een AF-S Nikkor 18-105mm erbij voor tussen afstanden erbij en ik ben er zeer tevreden over. Denk er wel aan dat je ook nog een draagtas en een UV-Filter zal moeten kopen. Eventueel kun je er ook nog een 1.4 converter tussen zetten zodat je het nog dichterbij kunt halen.
Stefan Hageman


rrrrr

Hoi Stefan,

Past die 1.4 convertor wel op die 70-300 en 18-105?
Ik dacht altijd dat een convertor nooit op DX lenzen paste vanwege het feit dat het achterste lenselement tegen het voorste element van de convertor komt.
Ik ben wel nieuwsgierig geworden.

Rob

stefanhageman

Bij mij past hij in ieder geval wel en werkt naar behoren. :duim:
Stefan Hageman


rrrrr

Oké!
Een kennis van mij komt mm's tekort.
Zou zo relatief eenvoudig opgelost kunnen worden.
Bedankt voor de tip.

Rob

rrrrr

getest en niet gelukt.......1.4 conv. aan de 70-300.
Er blijft een opening van ca 3mm over voordat de vattingen tegen elkaar moeten komen.
Ik durfde niet verder te duwen.
Bij mijn lenzen en convertors (2x, 1.7x en 1.4x) die geschikt zijn om te combineren past alles moeiteloos.
Als ik moet forceren klopt het niet dus: gestopt met dit experiment.
(ps.: ik werk met alleen nikon onderdelen)

Rob

stefanhageman

Ik heb een sigma converter ertussen zitten en die werkt wel gewoon naar behoren.....
Ik had van te voren ook gevraagd bij de fotografiewinkel of er een converter tussen kon en toen adviseerde hij de Sigma en heeft hem er zelf opgezet en uitgelegd dat die van Nikon er inderdaad niet op konden. Sorry dat ik dat niet had vermeldt.
Stefan Hageman


Lampe

Besef wel dat zomaar overal tc's op schroeven ten koste kan gaan aan je kwaliteit van foto's ( let op het F geta) en meestal vervalt de autofocus als je boven de F5.6 gaat.

Vriendelijke groet,

Nico

rrrrr

Kwaliteitsverlies zal er zijn, maar hangt wel af van je uitgangspunt. Als je een "goedkope" lens van een paar honderd euro gaat vergelijken met die van een paar duizend euro.......
Alle waar is naar zijn geld.
Als je een F4 lens koopt en daar een 1.4TC aan knoopt zit je op F5.6 en dat is (bij Nikon) de grens die men garandeerd. Mijn ervaring is dat 500mm F4 met 1.7TC ook nog werkt. Als het licht minder wordt heb je wel meer last van een "huntende lens".
Bij iedere TC verlies je ook snelheid in het autofocus gebeuren.
Keuzes, keuzes.....

En nogmaals: Nikon DX lenzen kunnen niet gecombineerd worden met Nikon convertors.

Rob