Waar zijn/blijven de Grote keizers?

Gestart door frankneijts, juni 03, 2010, 00:12:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Nu viel het mij de laatste weken al op dat ik bijna geen Grote keizers zag maar weet dat in eerste instantie aan mezelf (zoals dat hoort... 8) ). Vanavond echter besloot ik toch 's in de database te kijken en dat zag er, voor Noord-Brabant althans, bedroevend uit! Heb even als uiterste data 3 mei en vandaag genomen en dan is het aantal waarnemingen een heel stuk minder dan de 3 voorgaande jaren in dezelfde tijd. Vooral vergeleken met vorig jaar spreken we over echt grote verschillen.... Iemand een idee of e.e.a. een gevolg is van de koude meimaand (hoge sterfte van uitsluipers) of van de koude winter (hoge sterft oudere larven)??
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Had vorige week bij Winterswijk 6 huidjes, maar ik moet de eerste libel nog zien.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Taka

Een vergelijkbaar beeld bij de Bruine Korenbout in provincie Utrecht:
2009
2010
(Sybe)

marinissen

Hier in Dordrecht zagen we de 1e van dit jaar op bijna dezelfde datum als in 2009.
Verder heb ik ze al op uiteenlopende plekken gezien: 29 mei 2x Voornes duin, West Brabant, Escharen.
groet,
Leo


theomuusse

Ja, Frank.
Door de bank genomen zijn ze echt zeldzaam...
Hier en daar zijn ze er wel, maar echt niet zoals enkele jaren terug.
De plaatsen waar ze veel zitten (ondiepe putjes ed) zijn wellicht lang bevroren geweest.
Theo

Goyatlah

En ik heb ook nog geen Oever gezien, vreemd toch?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Vandaag de hele dag buiten geweest en precies 3 hele Grote keizers: 2 mannen en 1 vrouw (m'n 1e pas dit jaar). Bruine korenbouten zie ik hier (Kempen) echter volop, vandaag zelfs 10-tallen op 2 geheel nieuwe plekken! Gewone oever lijkt inderdaad ook hier een soort die (nog?) maar erg mondjesmaat vliegt. Daarentgen waren Vroege glazenmakers erg 'los': bij het Ringselven e.o. bijv. was het vandaag de talrijkste grote libel (100+).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Gisteren rondje in de provincie Utrecht gefietst. Aantallen van dezelfde plekken in andere jaren weet ik niet, wel flink wat oevers en een territoriaal mannetje grote keizer.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

keizer begint op sommige plekken net goed te sluipen, op de albifrons locatie vond ik bij huidjesonderzoek vrij makkelijk een stuk of 40 huidjes. zelfs op een petgat in de weerribben vond ik 6 huidjes, das best aardig voor in het laagveen. op beide plekken is het water niet al te ondiep, mogelijk dat op ondiepe wateren het de soort minder goed is vergaan? wel interessant om in de gaten te houden, al is er dit jaar (weer) erg veel om in de gaten te houden.
op de albifrons locatie is bv het aantal venwitsnuithuidjes nog maar een fractie van voorgaande jaren. toen vonden we er vele honderden, nu met moeite enkele tientallen, op andere vennen doet de soort het wel goed net als in vorige jaren.
albifrons zelf laat zich trouwens ook nog maar niet zien, we hebben al enkele keren goed gezocht om huidjes (door steekproeven op de beste plekken kunnen we dat heel goed in de gaten houden), je zou je haast zorgen gaan maken of het dit jaar nog wel wat wordt.
gister in de weerribben zagen we langs het vaarwater ongelooflijke aantallen bruine korenbouten, dat was echt niet meer normaal, vele honderden, de ene copula na de andere, en soms zaten ze met zijn vieren op een rietstengel.
al met al kan ik er geen touw meer aan vast knopen, het is een vreemd jaar.
en voor wie zich afvraagt of de sierlijke witsnuit al rondvliegt, na de vondst van het tweede huidje is dat onderzoek nou niet meteen het meest enerverend gebleken, we hebben nog geen teken van leven weer vernomen, wat dat nog moet worden?
groeten, Ronald van Seijen

j.steenbergen

Hier rond Houten/Utrecht beginnen de Grote Keizers nu meer te komen: vanochtend 3 exx. (2 bij Lunetten, 1 bij Houten). Bruine Korenbouten zie ik nu ook opeens veel meer dan een week geleden: vanochtend minimaal 15, maar ik heb lang niet alle rietkanten in Lunetten bekeken/kunnen overzien.
Jeroen Steenbergen

Jeroen Nagtegaal

Vandaag tijdens Grauwe Ganzen vangen diverse Keizers en Oeverlibellen. Verder Vroege Glazenmaker, Smaragd, Viervlek, Platbuik ed.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

theomuusse

Citaat van: frankneijts op juni 04, 2010, 22:48:58 PM
Vandaag de hele dag buiten geweest en precies 3 hele Grote keizers: 2 mannen en 1 vrouw (m'n 1e pas dit jaar). Bruine korenbouten zie ik hier (Kempen) echter volop, vandaag zelfs 10-tallen op 2 geheel nieuwe plekken! Gewone oever lijkt inderdaad ook hier een soort die (nog?) maar erg mondjesmaat vliegt. Daarentgen waren Vroege glazenmakers erg 'los': bij het Ringselven e.o. bijv. was het vandaag de talrijkste grote libel (100+).

Zowel keizer als oever is nog erg mager met de aantallen ruim onder andere jaren.

Theo

Goyatlah

Achter Havelte zat de keizer op diverse lokaties, en ook mn eerste Oevers.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's