Lijkenpikkerij

Gestart door thijs, april 04, 2005, 15:25:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Gisteren (drie april) was ik zomaar wéér in de Oostvaardersplassen.
Onder een st®aalblauwe hemel was (na twee Kneuen in een boom) de Grauwe Gans de eerste bestemming. Hier vlogen grote aantallen Aalscholvers, ik heb ze niet geteld, maar het waren er denk ik driehonderd, die allemaal terugkeerden van het IJsselmeer. Tussen de vele Slobeenden die heen en weer vlogen (en op de plas zaten) vloog een paartje Pijlstaarteenden. Een vrij forse roofvogel kwam over de plas aangevlogen. Het bleek eentje uit de buteo-familie te zijn. Omdat hij/zij donkere polsvlekken had, zou dat op een Arendbuizerd passen. Ook het formaat leek wat groter, maar het beest vloog recht voor de zon. Er was dus een hele kleine kans dat het de AB was, maar waarschijnlijk was het gewoon een Buizerd. Op de terugweg zong een Zwartkop langs het pad, mijn eerste van het jaar, en waren vele thermiekende buizerds zichtbaar.

Bij de hut zonder naam richting "de Zeearend" zat een Blauwborst op ongeveer drie (!) meter te zingen. Een Rietgors kwam zo dichtbij zitten dat je zowat je kop door de luiken moest steken om hem te kunnen zien B)  Mijn ervaringen met deze hut zijn zo goed, dat deze hut eigenlijk wel een naam verdiend, vind ik. Pim, weet jij of hij misschien toch een naam heeft? Maar verder zat hier nog een Dodaarsje en een Watersnip.

Onderweg naar de Zeearend was eigenlijk weinig te zien. Een Zanglijster, wat Staartmeesjes en een roffelende Grote Bonte Specht waren te horen. Vlak voor de hut de Zeearend (waar in de muur bijen alweer hun intrek hadden genomen) was een man Bruine Kiekendief aan het jagen. Heel verweg zat op een paaltje een Slechtvalk, en vele Wintertalingen zwommen op de plas. Twee Grote Zilverreigers vlogen boven het riet, om er midden in in te vallen. Ook hier natuurlijk de nodige Slobeenden en heel in de verte wat Buizerds en een Kiekendief in een thermiekbel.

Voor de Kleine Praambult stond een enorme groep Konikpaarden, en wat Brilduikers zwommen verweg. Een Grote Zilverreiger stond in het weiland, samen met Edelherten en veel karkassen. De Grote Praambult bood uitzicht op een grote groep Brandganzen. Een Buizerd was continue aan het jagen, waarna hij/zij in een boom zijn/haar jongen ging voeren.
Door de weilanden liep een vos en ook hier, zoals overal, de nodige Grote Zilverreigers.

Onderweg naar het Jan van den Boschpad was de Monniksgier (Carmen) bezig een karkas uit elkaar te scheuren. Ze had (helaas ;) ) geen last van Zeearenden of Raven, die de hele dag ontbraken. In een boom verweg dacht ik (en veel andere annwezigen) een Visarend te zien. Bij het wegvliegen bleek het een Bruine Kiekendief met een zeer lichte kop te zijn :wacko: . Beetje vreemde verwarring, maargoed. Tussen een grote groep Wintertalingen zaten twee prachtige mannetjes Zomertaling, en een vrouwtje. Hier waren verreweg de meeste Grote Zilverreigers van de dag aanwezig, een stuk of acht. Drie dodaarzen zwommen rond. Beetje vreemd, eentje was volledig in zomerkleed, een andere was nog compleet in winterkleed. Helaas was het tijd om naar huiswaarts te keren, maar weer een geslaagde dag!

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

Vogelkijkhut de Kluut
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

Nee, dat is een andere.
Die is toch nog voor het bezoekerscentrum :unsure: (vanaf de Knardijk gezien)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

boogey55

CiteerNee, dat is een andere.
Die is toch nog voor het bezoekerscentrum :unsure: (vanaf de Knardijk gezien)

Thijs
Klopt.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Pim


CiteerMijn ervaringen met deze hut zijn zo goed, dat deze hut eigenlijk wel een naam verdiend

Deze hut is naamloos, maar wordt wel vogelkijkhut Keersluisplas genoemd. Inderdaad soms een leuke plek voor rietvogels.....

De vogelkijkhut De Kluut ligt ook aan de Keersluisplas, maar die naam is bij een ieder bekend
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Dank je.
Soms zijn er van die dingen die ik gewoon wil weten, deze was er een van ;)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Marianne

Citeer
Deze hut is naamloos, maar wordt wel vogelkijkhut Keersluisplas genoemd. Inderdaad soms een leuke plek voor rietvogels.....

Misschien moet deze hut dan onder deze naam ingevoerd worden?! :P  
groet,
Marianne Cramer

Pim

#7
tzt zal ik deze toevoegen :)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Marianne

tzt is bij jou heeeeeeel snel!
groet,
Marianne Cramer

Pim

Zaten toch een aantal uurtjes tussen....
Het moderaten ging ook erg snel. Wat een teamwork!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl