Palingena Longicauda

Gestart door Scio, augustus 05, 2006, 00:04:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

Scio

Volgens de insectengids die ik heb is deze haftensoort uitgestorven, maar tijdens mijn stage in Hongarije bleken ze springlevend....honderdduizenden van deze haften in 1 rivierbocht....kan ik deze insectengids weggooien?

Scipio van Lierop
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Robert Heemskerk

#1
dag Scipio,

welke insektengids heb je?



groet, Robert

markenleij

#2
Zie Nederlands soortenregister Palingenia longicauda

In Nederland :    Vroeger in de grote rivieren,  nu verdwenen.

Ik neem aan dat wanneer in een Nederlandstalige gids uitgestorven staat dat dan de status in Nederland bedoeld wordt.

han.endt

#3
Ben je zeker van de determinatie? Haften zijn namelijk zeer moeilijk op naam te brengen en zeker niet met een insectengids. Ik neem aan dat hier Chinery (eerst Thieme nu Tirion) bedoelt wordt?

Overigens schijnt de soort op enkele plaatsen in Zuid-Duitsland en Hongarije nog wel voor te komen:
http://www.thomas.tittizer.de/Forschung/Pr...y_projekte.html

Scio

#4
CiteerBen je zeker van de determinatie? Haften zijn namelijk zeer moeilijk op naam te brengen en zeker niet met een insectengids. Ik neem aan dat hier Chinery (eerst Thieme nu Tirion) bedoelt wordt?

Overigens schijnt de soort op enkele plaatsen in Zuid-Duitsland en Hongarije nog wel voor te komen:
http://www.thomas.tittizer.de/Forschung/Pr...y_projekte.html
Het was inderdaad de Chinery...en mij stagemanager heeft me erop gewezen..ze verschijnen precies op het moment dat de oeverzwaluw juvenielen heeft, vooral de vrouwtjes worden te grazen genomen vanwege de proteinen. Ik zal zo snel mogelijk foto's uploaden. En aangezien je zegt dat ze in Hongarije nog voorkomen klopt het precies  :D maar de chineri verteld "vroeger op alle grote europese rivieren te vinden, nu waarschijnlijk uitgestorven".

En de link naar de foto is inderdaad dezelfde haftensoort...ik heb ze op mijn schouder laten verpoppen! Fantastisch om dat een keer mee te maken...5 minuten heeft hj maar nodg!

In Hongarije noemden ze het ook 'Tiszavirag', wat hetzelfde betekend als 'Tisza-flowering'....het opbloeien van de Tisza
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland