Invoerscherm mossen

Gestart door marcel123, augustus 04, 2006, 20:02:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Er zijn wensen mbt het invoerscherm van mossen. Die kun je hier kwijt.

Naam waarnemer -->moet via profiel lijkt me

Dit betekent dat de volgende aanvullingen in het formulier gewenst zijn:

CiteerPer soort vermelding van de volgende gegevens:
Kolommen: V(eldwaarneming), M(icroscopisch gecontroleerd), H(erbarium),
f(ertiel), T( abundatie meetnethok)

Hebben ze geen herbariumnummers? Of is dat de NMV?

Niko Buiten

Dag Marcel,

Daar zijn we meerdere dagen meebezig. De mossen en korstmossen hebben inderdaad soortnummers, maar die vul ik nooit in op mijn digitale streeplijst. Ik vul alleen de wetenschappelijke namen in. Maar Nederlandse namen zijn ook goed. Zolang is maar de laatste standaardlijst (en aanvullingen e.d.) volgen.
Groet,

Niko Buiten.


marcel123

#2
Het gaat specifiek over herbariumnummers. Als Rudi Zielman' s collectie, heeft ie bijvoorbeeld een nummer? Of is dat bij paddestoelen zo?

Soortnummers heten bij planten ponscodes in waarneming.nl. Mossen hebbendie misschien ook wel...
Wat is bijvoorbeeld LPTDCRIP? Is dat de 8-letterige, unieke code van IAWM en Databank Mossen? Die zit er mogelijk wel in.

Of willen ze de 4-cijferige, unieke code van het CBS?

---------------
streeplijst

Er staat '8-lettercode, 4-cijfercode of volledige naam' dus die soortcode levert geen probleem op lijkt me. Alleen voor databaseoperaties is die cijfercode wel handig.

Niko Buiten

De NMV heeft herbariumnummers. Volgens mij zijn bij de BLWG de herbaria gekoppeld aan de persoonsnamen. Anders dan bij de NMV, zijn die niet gepubliceerd.

De mossen en korstmossen hebben een achtletterige code (waarin de mosnaam verborgen zit). Die codes staan in de standaardlijst (die ook de website van de BLWG te vinden is).
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Dag allemaal,

Ik heb wel een nummer. Naar ik altijd aannam was dat mijn waarnemersnummer.
Ik zou het helemaal niet leuk vinden de soorten met de door de BLWG gehanteerde 8 letters te moeten invoeren. Graag de naam zowel ned als wetenschap. handhaven. De cijfercode zou wel toegevoegd kunnen worden omdat soorten nu nogal eens veranderen van naam.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Wanneer de soorten van naam veranderen - omdat het inderdaad om andere soortbegrenzingen gaat - ook de lettercodes. Bij taalkundige veranderingen veranderen de lettercodes volgens mij niet.

Groet,

Niko Buiten.


marcel123

Corry, die soortcode zou alleen interessant zijn voor de export als extra veld.

Corryabbink

#7
CiteerCorry, die soortcode zou alleen interessant zijn voor de export als extra veld.
Dat klopt maar is ook van belang indien er twijfel bestaat bij naamswijziging. Dan kijk ik soms naar het nummer.........dan weet ik zeker dat ik het goede mos heb.

PS Ik bedoel het nummer niet de lettercode die is m.i. nergens voor nodig en alleen maar in gebruik omdat anders de namen te lang worden op de lijsten of hangt aan een voorheen gebruikt dbaseprogramma.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

#8
Dag Corry,

Ik heb er voor de zekerheid de Standaardlijst (Buxbaumiella 73) bijgepakt.  Er staan zowel een 4-cijfercode als een 8-lettercode in. Op de papieren streeplijst wordt alleen de 4-cijfercode gebruikt. En op de digitale streeplijst mag je voor de soortkolom kiezen uit 8-lettercode, 4-cijfercode of volledige naam. Andere kolommen zijn er voor: V, M, H, f, T, opmerking, ecotoop, gebied, X, Y, jaar, maand, jaar. Verder vul je in de kop de gegevens in van de waarnemer (Niko Buiten), de eigenaar van het herbarium (Niko Buiten) en het aantal velduren. Terreinbeheerder Waternet (AWD) wil graag exactere omschrijvingen van het ecotoop.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#9
CiteerDag Corry,

Ik heb er voor de zekerheid de Standaardlijst (Buxbaumiella 73) bijgepakt.  Er staan zowel een 4-cijfercode als een 8-lettercode in. Op de papieren streeplijst wordt alleen de 4-cijfercode gebruikt. En op de digitale streeplijst...
Dag Niko,

In mijn mossencollectie geef ik ze de volle naam met het bijbehorende nummer. Zodra er wijzigingen gedaan worden in nomenclatuur kan ik toch via dat nummer achterhalen om welke soort het gaat en welke naam het nu is.

De nummers zijn zowel bij mossen als planten van belang. Iedere soort heeft een eigen nummer.

Je zou ook op nummer kunnen invoeren. Dat vergt echter veel controle omdat je daar snel vergissingen mee kunt maken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Dat is grappig, Corry. Je bent de eerste waarvan ik hoor dat zij naast de mosnaam ook de 4-cijfercode op het convoluut schrijft. Anderen gebruiken allemaal naast de mosnaam een oplopend herbariumnummer.
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Wat ook moet kunnen is dat de gegevens van zeer zeldzame mossen niet alleen tot op de decimeter nauwkeurig moeten kunnen worden ingevoerd maar ook weer oproepbaar moeten kunnen zijn voor de waarnemer. Zodat vragen van de beheerder kunnen worden beantwoord.
Zo staat hier in de duinen een boom met Duizendpootmos. Deze locatie is de oudst bekende in Nederland. Bij boswerkzaamheden wilde de ecoloog tot op detail weten waar de groeiplaats zich bevond. Hetzelfde gold voor een groeiplaats van het minder zeldzame Hakig kronkelbladmos. Behalve de detailcoördinaten waren ook een gedetailleerde situatieschets en een beschrijving aanwezig.
Deze gegevens zouden in een afgeschermd - alleen voor de waarnemer, Waarnemer.nl en de betrokken PGO toegankelijk - gedeelte bewaard moeten worden. Want dit geldt ook: een beheerder was zo trots op het voorkomen van een zeer zeldzaam korstmos in zijn natuurgebied (enige groeiplaats in Nederland) dat hij het tijdens excursies liet zien. Op een dag was het korstmos er niet meer, vermoedelijk meegenomen door een hebberig geworden excursiedeelnemer. Het korstmos geldt nu als uitgestorven in Nederland.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#12
CiteerDat is grappig, Corry. Je bent de eerste waarvan ik hoor dat zij naast de mosnaam ook de 4-cijfercode op het convoluut schrijft. Anderen gebruiken allemaal naast de mosnaam een oplopend herbariumnummer.
Dag Niko,

Voor mij is het herbariumnummer niet belangrijk .........ben ik nooit aan begonnen.

De collecties zijn voor mezelf belangrijk en ik heb alles op alfabet staan zodat ik snel iets terug kan vinden en b.v. Riccia beyrichiana allemaal bij elkaar heb staan.

Een soortnummer is voor mij belangrijker met al die naamswijzigingen.......en ik heb altijd al buiten de paden gelopen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Momenteel kan ik niet alle mossen invoeren (naar de korstmossen heb ik nog niet gekeken) omdat de laatste versie van de Standaardlijst (december 2005) nog niet is ingevoerd. Bovendien wil ik graag dat deze mossoort aan de lijst wordt toegevoegd: Hypnum cupressiforme var. lacunosum - Duinklauwtjesmos. Onze groep inventariseert namelijk Duinklauwtjesmos.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#14
CiteerMomenteel kan ik niet alle mossen invoeren (naar de korstmossen heb ik nog niet gekeken) omdat de laatste versie van de Standaardlijst (december 2005) nog niet is ingevoerd. Bovendien wil ik graag dat deze mossoort aan de lijst wordt toegevoegd: Hypnum cupressiforme var. lacunosum - Duinklauwtjesmos. Onze groep inventariseert namelijk Duinklauwtjesmos.
Dag Niko,

Die valt nu onder Hypnum cupressiforme - Gesnaveld klauwtjesmos. Beknopte Mosflora 2006.

Bericht gewijzigd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Nee, Corry, Duinklauwtjesmos valt niet onder Bosklauwtjesmos. In de Standaardlijst (en de Beknopte Mosflora) valt het onder Gesnaveld klauwtjesmos. Ik verzoek je desondanks Duinklauwtjesmos in de lijst van het snelle invoerscherm op te nemen omdat het invoerscherm anders voor ons geen zin heeft. Ook de BLWG ontvangt van ons nu via de digitale streeplijst waarnemingen van Duinklauwtjesmos.  
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Nico ik keek even verkeerd maar de soort is opgenomen in Gesnaveld klauwtjesmos. Hoe zinvol is het om die verder uit te splitsen.......er kan natuurlijk wel een variëteit aangemaakt worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#17
CiteerMomenteel kan ik niet alle mossen invoeren (naar de korstmossen heb ik nog niet gekeken) omdat de laatste versie van de Standaardlijst (december 2005) nog niet is ingevoerd. Bovendien wil ik graag dat deze mossoort aan de lijst wordt toegevoegd: Hypnum cupressiforme var. lacunosum - Duinklauwtjesmos. Onze groep inventariseert namelijk Duinklauwtjesmos.
Niko,

Wat bedoel jij met laatste versie van standaardlijst?

De standaardlijst is van 1999. Die wordt ook bij de BLWG gehanteerd. Daarin is de variëteit opgenomen onder Hypnum cup. Waarom zouden we dan nog terugvallen op iets uit het verleden en doorgaan met splitsen in variëteiten?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Dag Corry,

Met de laatste versie doel ik op de versie die is opgenomen in Buxbaumiella 73: 26-64. Dat nummer van Buxbaumiella verscheen in 2005. (Ik merk dat je de jaarvergaderingen van de BLWG niet bezoekt, omdat hij daar is aangekondigd en besproken.)

Wij inventariseren Duinklauwtjesmos omdat hij door ons in het veld duidelijk onderscheiden wordt van Gesnaveld klauwtjesmos. Duinklauwtjesmos heeft een belangrijke indicatieve waarde daar het echt een mos is van kalkrijk duin.

Bij de planten staan ook soorten op de lijst die niet meer bestaan. Denk maar aan Zandpaardenbloem.

Is dit zo duidelijk of wil je meer weten?
Groet,

Niko Buiten.


han.endt

Dit is de meest recente lijst (2005/2006). Kan overigens Duinklauwtjesmos hier niet op vinden.
http://www.blwg.nl/mossen/standaardlijst/std2005.asp

Corryabbink

Han, dat is een variëteit van Gesnaveld klauwtjesmos.  Vroeger werd deze wel onderscheiden maar sinds 1999 niet meer. De laatste versie die Niko bedoelt daarin staan alleen maar aanvullingen en/of wijzigingen t.o.v. 1999.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Dat betekent dat Hypnum cupressiforme met nummer 3287 incl. H.resupinatum+H.lacunosum nu gehanteerd wordt. Ooit was het een soort daarna een variëteit en nu is ze geheel verdwenen in Gesnaveld klauwtjesmos. Ze zou natuurlijk nog als synoniem opgenomen kunnen worden maar komt evenals bij de BLWG toch onder het nummer  3287 van H.cup terecht.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Samenvattend en om misverstanden te voorkomen:

--ik bedoel dezelfde Standaardlijst als Han;

--deze Standaardlijst dient voor het snelle invoerscherm gebruikt te worden (de huidige lijst is verouderd); en

--Duinklauwtjesmos dient in de lijst op het snelle invoerscherm mossen te worden opgenomen.
Groet,

Niko Buiten.


han.endt

#23
Citeer--Duinklauwtjesmos dient
Is dat een bevel?

Niko Buiten

Trek het je niet persoonlijk aan, Han. Het is mijn taalgebruik van vandaag.  
Groet,

Niko Buiten.


han.endt

#25
Persoonlijk trek ik mij dit niet aan, maar als dit je taalgebruik van vandaag is dan liever toch wat minder.
Corry is admin over de korstmossen en die neemt de uiteindelijke beslissing. Daar bij zal ze jouw mening en andere gegevens in overweging nemen. Gezien haar kundigheid ben ik er van overtuigd dat dit een juiste zal zijn.

Corryabbink

Dag Niko,

Vanavond zal ik de zaak nader bekijken momenteel ontbreekt me de tijd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

CiteerPersoonlijk trek ik mij dit niet aan, maar als dit je taalgebruik van vandaag is dan liever toch wat minder.
Corry is admin over de korstmossen en die neemt de uiteindelijke beslissing. Daar bij zal ze jouw mening en andere gegevens in overweging nemen. Gezien haar kundigheid ben ik er van overtuigd dat dit een juiste zal zijn.
En ik probeer zo krachtig en duidelijk mogelijk voor mijn zienswijze/belang op te komen. Het is een pleidooi.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#28
Dag Niko,

Volgende week zal ik de standaardlijst aanpassen. Wat ik vreemd vind is dat jij wel een aangepaste standaardlijst wil maar toch nog weer soorten erin die er niet meer in thuis horen.
Waarom kun je niet achteraf de toevoeging maken dat het een andere variëteit betreft.

Ik heb in mijn herbarium ook wel soorten zitten waarop ik opmerkingen plaats betreffende de variëteit.

Zo krijgen we natuurlijk nooit een uniform bestand. Zelfs in de nieuwe mossenflora kom je Duinklauwtjesmos nergens meer tegen. Je kunt Gesnaveld klauwtjesmos tegenwoordig ook niet meer opsplitsen in diverse variëteiten daar de kenmerken in de nieuwe flora ontbreken.

Dat is hetzelfde met de Paardebloemen bij de planten. Daar we pas overgegaan zijn naar een nieuwe standaardlijst staan de soorten van de eerdere lijst er nog in maar over enkele jaren komen er nauwelijks nog vondsten bij. Slechts enkelen die de sleutel nog kennen kunnen ze uitsplitsen. Soorten als Zandpaardebloem enz. verdwijnen dan langzamerhand uit het gezichtsveld. Bij de overzichten tellen ze ook niet mee als Zandpaardebloem maar worden ondergebracht bij Taraxacum officinale of tellen helemaal niet mee.

Het is een beslissing van de bryologen het Duinklauwtjesmos over te hevelen naar Gesnaveld klauwtjesmos daar er waarschijnlijk niet genoeg begrenzing van de soort was. In ieder geval waren daar redenen voor.
Ik vind dat ik die redenen, of ik het er al dan niet mee eens ben, moet respecteren en nu niet op eigen houtje de standaardlijst moet veranderen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Dag Corry,

Leuk dat je van plan bent volgende week het invoerscherm aan te passen Ik ben benieuwd of de Nederlandse standaardlijst of de lijst van de Benelux (Beknopte Mosflora) wordt gebruikt. Ik zat vanavond uren met een veldlijst in handen achter de computer maar kon het niet over mijn hart verkrijgen soorten onder verkeerde namen in te voeren. Ik doel daarbij op Zygodon viridissimus var. viridissimus. Wat vroeger Zygodon viridissimus (in drie variëteiten) was valt nu uiteen in Zygodon rupestris, Z. viridissimus var. viridissimus en Zygodon viridissimus var. stirtonii. En alle drie komen hier voor.

Met de beslissing over Duinklauwtjesmos ben ik niet gelukkig. Wij inventariseren hier de Amsterdamse waterleidingduinen en nemen Duinklauwtjesmos mee. Het plan is om na afloop een verspreidingsatlas van het duingebied te maken en wat mij betreft doet Duinklauwtjesmos gewoon mee.

Daar Duinklauwtjesmos niet in de lijst van Waarneming.nl voorkomt is die lijst voor ons niet zo geschikt om te gebruiken. Los van het feit of de gehanteerde database volledig is en geschikt is voor de bewerkingen die nodig zijn om er kaartjes van te maken. En ik weet niet hoe ik Duinklauwtjesmos later moet toevoegen. Bovendien hanteren wij geen papieren archief. Alles zit in een digitaal bestand.

Groet,

Niko Buiten.



Groet,

Niko Buiten.