3 x vlieg in sleepnet

Gestart door blaauw7, juni 04, 2010, 15:40:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Deze drie vliegen zaten in mijn sleepnet. Bloemrijkgrasland met meidoorns en wilgen. Iemand enig idee?
Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

1 Dolichopodidae
3 Ik denk Psilidae
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

blaauw7

Niemand voor nr 2? Een relatief groot beest (zo groot als een blinde bij)
Groeten,
Dick Belgers

gerardpennards

Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

blaauw7

hier voor het huis, uiterwaarden, gesleept van bloemen streepzaad
Groeten,
Dick Belgers

gerardpennards

Hmmm, lastig te beoordelen, het is namelijk zo dat het er uit ziet (en qua grootte) als een Cheilosia himantopus, maar dat is een beest dat je vrijwel alleen in Zuid Limburg en in de buurt van Winterswijk vindt, op de laatste plek heb ik hem dit jaar ook gevangen.
Als jij hem daar bij Wageningen gevangen hebt zou dat een tamelijk spectaculaire vangst zijn. Na 1990 is zijn maar 2 vangsten van deze soort buiten deze gebieden, namelijk eentje hier bij mij ergens in de buurt (Amersfoort).
En de andere dit jaar in de buurt van Arnhem (www.syrphidae.com).
Dus heb je het beest nog? Zo ja, stuur hem op, zo nee, dan een onzekere Cheilosia himantopus!  ;D ;D
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

blaauw7

Hoi Gerard,

Ik vind hier regelmatig beesten (wantsen en kevers) die normaal gesproken alleen in limburg gevonden worden, zo raar is dat dus niet. Een uiterwaarden systeem is een dynamisch geheel met aan en afvoer van water, drijfhout, schepen uit duitsland etc. Dit beest heb ik niet bewaard :( . Los gelaten in de veronderstelling dat het iets algemeens was. De andere twee juist wel bewaard. Ik zal de streepzaad in de gaten houden. Misschien....... Groot Hoefblad staat, in flinke bedekking, op 30 meter van de vindplaats.

bedankt!
Groeten,
Dick Belgers