Soorten muggen

Gestart door Timo Roeke, juni 04, 2010, 11:41:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Hier een vraag van een vogelaar die weinig kennis heeft van het insectenleven iin Nederland. Ik loop vaak buiten te vogelen en in mijn omgeving zijn veel veengebieden. Een groot nadeel van deze gebieden vind ik het overschot aan muggen. Normaliter heb ik weinig moeite met een muggensteek aangezien er een klein bultje komt en de jeuk te verwaarlozen is wanneer je niet toegeeft aan het krabben. Nu heb ik echter enorme bulten die rood uitslaan. Komen deze muggenbulten van een ander soort mug dan ik gewend ben/ken of ben ik hun eerste slachtoffer ooit en moet ik het simpelweg ontgelden omdat het hun eerste steek is?

mabeline

ik kan je de soort mug niet vertellen
normaliter krijg ik van dazen de bulten die jij omschrijft
maar moet wel zeggen dat ik de bulten vorig jaar van de mug ook groter vond als van voorgaande jaren
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Moniek V.

Hoi,

Dit wordt nu de vierde (of vijfde???) zomer dat ik last heb van deze muggen. Enorme bulten krijg je na een steek, alhoewel de reactie erop wel minder wordt na honderden steken.
Een foto heb ik (nog) niet, maar ik zal wat kenmerken noemen:
- de mug hoor je niet zoemen
- is groter dan de gewone mug
- steekt gewoon door een spijkerbroek en ondergoed heen
- steekt ook katten en honden
- is vrij gemakkelijk te meppen
- als je er een mept met je handen heb je vieze zwarte vegen op je handen, het lijkt wel of ze afgeven  ;)

Kan iemand me vertellen wat voor een soort dit is en hoe ik er van afkom? Waarom wonen ze wel bij mij en niet bij de buurman 200 meter verderop?
Ik zou zo graag mijn tuindeuren open zetten en eens een uurtje in de zon zitten of in de tuin werken, maar helaas...

Ben benieuwd of iemand een antwoord heeft

harry60

#3
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Moniek V.

Een daas is het volgens mij niet Harry, die ziet er te vliegerig uit  ;). Ik zal eens proberen er een levend te vangen en er foto's van te maken. Als het dan ook nog lukt om die te plaatsen...

In ieder geval bedankt voor je antwoord!

Groetjes...

David Tempelman

kunnen ook knutjes zijn. nagenoeg onzichtbaar, leveren soms vreselijke bulden op. niet krabben ...
zouden na de langste dag verdwijnen, dus houd nog even vol ...
met vriendelijke groet,
David

Timo Roeke

knutjes ken ik uit Schotland. Met massa's komen ze op je af wanneer je ademhaalt. De muggen die mij hebben gestoken waren even groot als normale muggen. De grote bulten lijken voorbij. Ik zit nu ook onder de muggenbulten maar ze zijn lang niet zo groot meer.