Hoofdmenu

Arendbuizerd

Gestart door Pim, april 02, 2005, 20:38:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Bij vol verstand een vrijwel zekere arendbuizerd in de OVP gemeld door ondergetekende, nu maar hopen dat meerdere waarnemers deze zullen zien!!

Natuurlijk vanwege extreme zeldzaamheid op onzeker gezet!

CiteerVanmorgen een excursie voor gidsen in opleiding naar de aalscholverkolonie. In een struikje zag ik een roofvogel zitten die ik niet thuis kon brengen, mijn eigen tekortkomingen kennende op roofvogelgebied wees ik Frans, de excursieleider en al jaren vogelinventariseerder van het gebied op de vogel. Die raakte meteen zeer opgewonden; het was een arendbuizerd. Frans is een vogelkenner die enkele jaren geleden deze soort ook heeft gezien in het gebied! De vogel was duidelijk groter dan een buizerd, de roodbruine/oranjeachtige ondervleugel en buik waren opvallend en donkere polsvlekken, de kop was erg licht. Vanwege de extreme zeldzaamheid deze waarneming op onzeker gezet, de waarneming is intern doorgegeven en enkele vogelkenners zullen komende tijd extra allert zijn in het gebied. Nu maar duimen dat hij komende tijd door meer mensen gezien wordt. De vogel vloog weg richting de aalscholverkolonie. Het was me het weekje vogelen wel in de OVP!!!

p.s. Ik zal morgen de zeer ervaren andere waarnemer vragen voor professionelere beschrijving, maar ik wilde jullie deze waarneming snel doorgeven.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Ben morgen (echtwaar, stomtoevallig) weer in de OVP, maar waar is de Aalscholverkolonie?
Dit beestje lijkt me wel het zoeken waard, zeker omdat  (zeer) goed vogelaars het beestje een naam hebben gegeven...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

De aalscholverkolonie ligt vanaf het voormalige pontje gezien richting Oostvaardersdijk en dat gebied is niet toegankelijk, maar de vogel zat in de vroege morgen in struik nabij pontje en kan dus overal zitten.

succes!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Dankje, we zullen zien wat er van komt...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Bij de Ketelbrug in Flevoland is een Keizerarend gezien. Kan het zijn dat het dezelfde is als de mogelijke Arendbuizerd???

Thijs
Thijs Fijen

Thijs Fijen

En een beetje fantasie van kleur en grootte meegerekend...  
Thijs Fijen

Pim

Dat zou wel leuk zijn, maar nee de verschillen zijn te groot wat mij betreft.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Nog even contact gehad met medewaarnemer die is zeker van arendbuizerd en heeft alle kenmerken hiervan gezien. Hij heeft ook de foto's van de keizerarend gezien en dit kwam niet overeen.

Wel apart dat al die vogels (incl. gier) zo noordelijk komen afgelopen tijd.

groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Laat de vogel natuurlijk nog op "?" staan met de stille hoop dat anderen de vogel komende tijd zien.....
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Alleen een buizerd met polsvlekken, nog geen 5% arendbuizerd, vloog namelijk precies tegen de zon in. (komt nog een verslagje van ;) )

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Rick van der Weijde

Vandaag een erg vreemde rover gezien in de OVP. Afstand was erg groot. Als je voorbij de Vogelkijkhut Keersluisplas door het bos loopt, ga je het vlonder over. Net na het klaphek zagen wij rechtvoor uit op een kale staak een Buizerdachtige rover zitten. We zagen hem echter op de rug met zon tegen. Afstand was erg groot. Het voornaamste wat opviel was een geheel witte oorstreek, wat in eerste instantie deed denken aan een juveniele Kiek (blauw/grauw). Proportioneel paste dit echter niet, en was het 'gewoon' typisch een Buizerd. Niet gedacht aan Arendbuizerd overigens, maar meer in het kader van vreemde grote Roofvogels in het OVP-gebied... Iemand bekend met een Buizerd waarvan de oorstreek compleet wit is. Weet dat ie erg variabel is, maar had dit echt nog nooit gezien!

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Scio

#11
Ik heb de vogel ook gezien en was in eerste instantie redelijk overtuigd van de determinatie. Echter, de opmerkingen van Giant (huisgenoot) treffen wel doel. ik had de echte specifieke eigenschappen jammer genoeg niet kunnen zien. Daarnaast zijn die steppebuizerds die hier verdwalen zeer goed mogelijk. Ik geloof dat ze uit oost-europa komen. Wat opmerkelijk is is dat die keizerarend gemeld werd, ook uit die gebieden komt. De windinvloeden hebben tegenwoordig dus groot effect, zie ook de massale toeloop van pestvogels, tegelijk met noordse goudvinken en haakbekken.
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Thijs Fijen

Klopt, maar een keizerarend komt hier ook niet iedere dag terwijl die een veel groter territorium hebben dan (steppe)buizerds. Steppebuizerd is mogelijk maar niet niet zo mogelijk als jij beschrijft (of ik het zo opvat).  
Thijs Fijen

Pim

Net kreeg ik bericht dat er vandaag weer een zeer afwijkende "buizerdachtige"  is gezien nabij de OVP. Dan bedoel ik niet de veel voorkomende kleurverschillen, maar een aanzienlijk verschil in grootte, kop en gedrag.

Wordt vervolgd!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

CiteerNet kreeg ik bericht dat er vandaag weer een zeer afwijkende "buizerdachtige"  is gezien nabij de OVP. Dan bedoel ik niet de veel voorkomende kleurverschillen, maar een aanzienlijk verschil in grootte, kop en gedrag.

Wordt vervolgd!
Hoi Pim,

Heb je preciese locatie waar?

Ik wordt als roofvogelman wel erg nieuwsgierig ( hoewel het me eigenlijk aan tijd ontbreekt) ga ik toch eens kijken (maar dan wel denk ik het gebied in vandaar dat ik om de preciese locatie vraag.

groet
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

CiteerDe windinvloeden hebben tegenwoordig dus groot effect, zie ook de massale toeloop van pestvogels, tegelijk met noordse goudvinken en haakbekken.
Niet alleen tegenwoording maar vroeger ook al.

( wat heb ik toch de laattse tijd met vroeger?? Lijk wel een oude *&)

Het feit dat er de laatste jaren meer "vreemde"soorten worden waargenomen heeft tegenwoordig wel meer te maken met de toenemende belangstelling voor vogels.



groet
Rob
Zeewolde
Flevoland




Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Pim

De laatste waarneming is op verboden terrein, ik stuur je een PB.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

CiteerDe laatste waarneming is op verboden terrein, ik stuur je een PB.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
Hoi Pim,
Je bericht ontvangen en dat laatste "verboden" terrein gaat wel lukken
groet
Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

-Arthy-

Rick Gevers

Pim

Gelukkig maar.....
Het is anders zo frustrerend als je eens iets bijzonders ziet en niemand anders kan het bevestigen!

groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

steenl

Hoi Pim,

Ik heb gisteren de bewuste vogel gezien. Is het dezelfde vogel die jij begin april hebt gezien? Of had jij weer een geheel ander beest?
Zie voor foto www.dutchbirding.nl

Groet,
Lennaert

Scio

CiteerHoi Pim,

Ik heb gisteren de bewuste vogel gezien. Is het dezelfde vogel die jij begin april hebt gezien? Of had jij weer een geheel ander beest?
Zie voor foto www.dutchbirding.nl

Groet,
Lennaert
Beste Lennart

Ik heb mogelijk de vogel gezien enkele weken terug. Wat was de kleur van de staart bij jou? Ik heb een rode staart gezien. Jij, zo las ik althans,  een roodbruine ??!!

Groet
Scipio
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Pim

CiteerIk heb gisteren de bewuste vogel gezien. Is het dezelfde vogel die jij begin april hebt gezien? Of had jij weer een geheel ander beest?
Zie voor foto www.dutchbirding.nl

Het is zeer waarschijnlijk hetzelfde exemplaar wat dus al geruime tijd in het gebied verblijft. Vooral die witte kop is zeer opvallend.

Toch nog best een aardige foto onder die weersomstandigheden!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

hiskodevries

okay Pim. Zorg je dat die samen met de monniksgier zaterdag om 10.15 vanaf het j v/d Bpad zichtbaar is
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

De weersomstandigheden lijken wel goed te worden, alleen de temperatuur blijft iets achter, dus geen thermiek.

vr.gr,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Paul Cools

Ik heb de vogel 2 weken terug gezien bij de kleine praambult hij zat links van de groep brandganzen, het viel mij op dat dit zeker geen normale buizerd was hij zat namelijk minuten lang op de grond en liep ook veel heen en weer.
Dat vond ik heel apart, op dat moment heb ik niet gedacht dat dit een arendbuizerd kon zijn, ik hoorde wel dat hij mogelijk was gezien in de voorgaande dagen.
En ik wil zelf ook wel zekerheid hebben, ik zou het tof vinden als het er een is.

steenl

Hallo Scio en de rest,

Ik heb de staart vrij kort gezien. Staart was zeker niet rood of roodachtig. Meer bruinig, grijsbruin. Wat ik echt opvallend vond waren de grote donkere polsvlekken en de vogel stond hoog op de poten.

Foto is inderdaad nog zeer acceptabel geworden.
Blijft een bijzonder beest.

Groet,
Lennnaert

Pim

Volgens de laatste berichten wordt de kans steeds groter dat het om een arendbuizerd gaat :)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Weten ze al wat overdie ring, is dat een ring van een (roof)vogelhouder of van een ringproject?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

Wat mij opvalt is dat er nu pas iemand over die ring begint. Dit beest kan dus best een escape zijn. Waarom wordt er bij de ene soort direct van uitgegaan van escape en bij de andere wordt er alleen melding gemaakt van een ring?

Als je heel zuiver denkt weet je pas of het een escape is als het nummer of de vormn en kleur van de ring wordt afgelezen en die overeen komt met de nummer vorm en kleur van een vogelhouder.

JP