Hoofdmenu

Foto's opslaan

Gestart door Floppie, juni 03, 2010, 10:06:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Floppie

Hallo allemaal,

Misschien is het al eens voorbij gekomen, maar kan het niet vinden.

Hoe slaan jullie je foto's op? Hoe maak je de naam?
Doe je dat op datum? Op diersoort? Op locatie?

En hoe archiveer je? Ik bedoel, de mapjes op je computer. Hoe deel je dat in?

Ik heb nu mapjes met naam: locatie-datum
En daarin alles op het nummer zo rechtstreeks van de camera.

Maar het is allemaal totaal niet handig en niet terug te vinden.

Wie heeft tips?

Gr. Floppie

Robert Heemskerk

#1
Ik  sla mijn foto's op, op een externe disk.
In de map zet ik de datum en plaats.
Voor de beste, leukste of interessantste foto verander ik de bestandsnaam in soortnaam.
Zo kan ik ze meestal wel terug vinden.
Je kunt ze ook vaak terugvinden via waarneming.nl als je ze daar op hebt staan.
Dan zoek je op de datum van de waarneming op de disk en 'voila' daar is ie..

Tip: maak een alias van je mapje uit je backup op je bureaublad, dat neemt bijna geen ruimte in!
Wel weer opruimen als je het niet meer gebruikt..

Floppie

Oke ja. Ik heb ook veel foto's die nog niet op waarneming zijn ingevoerd. Daar zou ik eigenlijk een apart mapje ofzo voor
willen maken dat ik die kan afwerken.

Maar moet nog even handige manieren verzinnen om alles terug te vinden.

Of misschien doe ik wel dat foto's die nog ingevoerd moeten, een kopie maken.
En al die kopieën in een mapje met alles wat nog gedetermineerd/ingevoerd moet.
Dan hoef ik ze na invoering alleen weg te gooien.

mabeline

ik maak de foto, dan zet ik ze in het mapje nog uit te zoeken
daarna als het een naam heeft en ingevoerd dan doe ik ze in het mapje van de desbetreffende groep
lokatie zet ik er niet bij, dan kan ik of hier terugvinden of via mijn gps gegevens in de foto
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Jarinka

Eerst maakte ik per maand een map aan (bijv. 06 - Juni - 2010) en zette ik daar alle foto's in. Maar inmiddels heb ik ze gereorganiseerd. Nu staan de vogels per soort in een mapje, en de overige foto's (landschappen enzo) staan nog steeds in de mapjes per maand. Eventueel pas ik de naam van de vogelfoto aan als het bijvoorbeeld een niet volwassen vogel betreft, of eentje met een afwijkend kleed.
Groeten, Jarinka Heijink

Tinok

Wij slaan ze per maand op in een map en in de die map evt nog meer mapjes met de gebeurtenis  bv verjaardag of wandelen oid.
Vervolgens openen we de fotos in photoshop elements en taggen ze daarin. Bijna al onze fotos hebben hierdoor een tag met naam persoon of diersoort, plek en evt activiteit (bv vakantie ardennen)
Zo kunnen we altijd makkelijk terugvinden als je iets zoekt. Alle knobbelzwanen of alle fotos van de tuin of op datum zoeken kan natuurlijk ook. We veranderen in principe niets aan het nummer wat het fototoestel aan de foto gegeven heeft.
Nadeel is dat je dan wel zo'n programma moet kopen (misschien zijn er ook wel gratis handige fotoprogrammas waar je fotos in kan categoriseren) en dat je dus wel netjes moet bijhouden met taggen.
Als ik fotos heb die ik graag op wrn wil opslaan verklein ik die gelijk en zet ik ze in een temp mapje wat waarneming heet. Vandaar uit zet ik ze dan op  het forum of op de site en gooi ik de kleine versie weg.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Maico Weites

Ik heb op de computer mapjes per maan (maart 2010, april 2010 etc.)
Maar ik zet ze vaak op Flickr waar ik 1 foto in meerdere mapjes kan zetten, anderen ze kunnen bekijken en ik tags toe kan voegen.

Ik moet er nu nog hééél veel opzetten en taggen.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/