Mossen en korstmossen snel invoeren

Gestart door Niko Buiten, augustus 04, 2006, 13:33:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

Waarom is het bij de groep mossen en korstmossen niet mogelijk via een snel invoerscherm mossen en korstmossen op kmhokniveau en gedetailleerder niveau in te voeren. Zoals nu bij planten wel mogelijk is. Ik vind het een ramp om mossen en korstmossen stuk voor stuk in te moeten voeren. Dat doe ik dus vrijwel niet. Of zie ik een draad naar het invoerscherm voor mossen en korstmossen over het hoofd...?

Een andere vraag. Waarom ontbreekt de BLWG op de pagina Samenwerking? Het is belangrijk dat de betrouwbare waarnemingen ook bij de BLWG terecht komen. En met de ervaren mossenmensen die nu meedoen kunnen we er de onbetrouwbare waarnemingen van mossen en korstmossen wel uithalen.
Groet,

Niko Buiten.


marcel123

#1
CiteerWaarom is het bij de groep mossen en korstmossen niet mogelijk via een snel invoerscherm mossen en korstmossen op kmhokniveau en gedetailleerder niveau in te voeren.  Of zie ik een draad naar het invoerscherm voor mossen en korstmossen over het hoofd...?

Je ziet de generieke oplossing over het hoofd. En waarschijnlijk het bijbehorende draadje.

http://www.waarneming.nl/snel_invoeren.php...oep=10&sort=lat


Ga je ook paddestoelen, vissen reptielen invoeren?



CiteerWaarom ontbreekt de BLWG op de pagina Samenwerking?
Deze vraag hoort denk ik thuis op het MosForum... ;)

Niko Buiten

#2
Het duurde even, maar ik meen nu opeens te zien waar het draadje zit. In de adresbalk van mijn computer?

Wellicht ga ik nog meer soortgroepen invoeren. Paddestoelen maken een goede kans.

Heeft Waarneming.nl wel eens gepoogd met de BLWG te spreken over samenwerking? Nu blijven de waarnemingen mogelijk bij Waarneming.nl vastzitten (ik lees niets over afdracht aan de BLWG). Terwijl het voor het Atlasproject van de BLWG een aanvulling is.
Groet,

Niko Buiten.


marcel123

#3
Voor zover ik weet willen de BLWG, RAVON en NMV (ik ben je voor) op dit ogenblik nog niet samenwerken. De status van Anemoon.org en VZZ is me niet bekend. Met de VZZ is wel samengewerkt op projectbasis dacht ik.

Niko Buiten

Jammer. Ik heb net door waar het draad van het invoerscherm van de paddestoelen zich bevind. Ik heb nog een klein stuwmeer aan waarnemingen voor de NMV. En snel invoeren gaat net zo lekker. Dan dit.

Maar met de BLWG lijkt wel op te lossen. Ik zal vandaag nog een vraag stellen op MosForum (ik heb jou daar nog niet gezien).
Groet,

Niko Buiten.


marcel123

#5
Ben er vandaag nog geweest.. ;)

Maar dit had ik er nog nooit eerder gezien...

En paddestoelen en mossen kun je invoeren in Waarneming.nl, een export maken van alleen de paddestoelen en opsturen naar info@nmv.nl.

In een ver verleden werkte de vlinderstichting ook zo..

Niko Buiten

#6
Ik laat het hier even bij. Ben nu bezig met MosForum.

Ik kan je niet op de gebruikerslijst van MosForum vinden. Dat verslag was leuk (behalve de reactie van Hans). De groep ziet elkaar volgende week weer.

Dank voor de tip over de paddestoelen. Ik zal het exporteren eerst moeten uitproberen, want dat kan ik nog niet.
Groet,

Niko Buiten.


marcel123

#7
Vergeet de link uit in het bovenste draadje te vermelden! Anders lopen de mossologen, korstmoslogen, bryologen en lichenologen uit het forum net als jij weer te zoeken naar de bekende weg..als ze mossen willen invoeren.

En als je een download maakt krijg je een csv-bestand dat je in excel in kan lezen (en Access en elke andere relationele database).

Helpfile kan ik niet naar linken.. :(

en druk op het blauwe vraagtekentje

Niko Buiten

CiteerVergeet de link uit in het bovenste draadje te vermelden!
Je hebt Plantmail vanochtend ook gelezen...
Groet,

Niko Buiten.


marcel123

#9
Nee plantmail niet gelezen... :o

----------
Nu wel :rolleyes:

Niko Buiten

Bedoel je nu wel of niet vermelden?  
Groet,

Niko Buiten.


marcel123

#11
Wat i bedoel is dat ik plantmail nog niet gelezen had en nu wel.... :rolleyes:

en natuurlijk overal de url vermelden (ook op het MosForum), dus neem je spuitbus mee!

(dat laatste over de spuitbus is natuurlijk een grapje).

Corryabbink

Dag allemaal,

De BLWG wil niet meedoen maar ze wil wel mij gegevens via een excel-export bestand ontvangen :rolleyes:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Ik zal de URL vermelden in mijn topic op MosForum. Mensen moeten zich dan wel eerst aanmelden als 'lid' van Waarneming.nl. Heet dat een profiel aanmaken voor je kunt inloggen? Maar vooreerst open ik de discussie.  
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

#14
CiteerDe BLWG wil niet meedoen maar ze wil wel mij gegevens via een excel-export bestand ontvangen :rolleyes:
Het gaat bij de BLWG om de betrouwbaarheid van de gegevens en hoeveel er te halen is. Momenteel hebben ze hun handen vol aan andere bronnen. Het gaat erom dat iemand die dicht bij de BLWG staat de zaak gaat trekken.

Mossen zullen ze sneller accepteren dan korstmossen. Nu kun je in principe ook geen korstmosgegevens inleveren.

Corry, Ik ben benieuwd wat de BLWG gaat doen wanneer je zegt dat ze je gegevens uit de database van Waarneming.nl kunnen ophalen.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#15
Dag Niko,

Ze willen ze ook niet zelf ophalen maar ik kan ze daarmee aanleveren. Ik vul dan bij bijzonderheden in of het Herbariummateriaal is met een H. en anders is het een veldwaarneming.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#16
Niko,

Hierbij het antwoord op de volgende vraag die je gaat stellen:
http://www.waarneming.nl/coordinaat_tab_wn...wno_voorkomen=1

want die zul je ook nog niet gevonden hebben.

Niko Buiten

Mooie lijst. Stijf kroesmos heb ik nog nooit gezien. Heb je een kilometerhok voor het Meetnet Mossen geïnventariseerd? Een leerling van Heinjo? En een kennis van Dirk? Ik ken Utrecht niet zo goed...
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Niko,

Het gaat niet om de lijst maar om het opvragen van een km-hok :D  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#19
Precies. Als ik in een programma iets in voer dan is het eerste wat ik me afvraag of ik het er wel weer uit krijg. Dat kan dus met deze url of via downloaden.

Dirk?
of Dick?
of Rudi?

Corryabbink

Het downloaden gaat ook heel goed. Ik heb op deze manier 2 vliegen in 1 klap.
Een eigen database en het afleveren van gegevens aan PGO's. Als ze niet meedoen, zoals de BLWG, kan ik ze toch excelbestanden aanleveren.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Precies. Daarvoor heb ik bij mijn profiel gekeken. En zo te zien kan het. Voorts zal ik deze URL bewaren.

Waar ik nog meezit is dat ik zeker wil weten of ik op kilometerhokniveau aantalsklasse, fertiliteit en microscopische determinatie (en al dan niet opgenomen in herbarium) kan aangeven. Ik vraag mij af of ik de gegevens van mijn werkgroep kan invoeren en op elk moment kan aanvullen. Bovendien vraag ik mij af of ik soortgroepen kan combineren omdat de werkgroep ook paddestoelen meeneemt.


Verder zou het handig zijn wanneer ook andere leden van de werkgroep toegang zouden hebben tot de database.

En dan heb ik het nog niet over de wilde plannen (GPS, fotografie en database zodanig combineren dat er digitale plattegronden kunnen worden gemaakt waarop foto's staan van het mos dat je er op locatie X kunt vinden).
Groet,

Niko Buiten.


Ron Poot

Hoi,

De vraag over de aansluiting met BLWG heb ik al eens gesteld aan Laurens Sparrius toen ik aanbood de ingevulde mossen aan te leveren.  Hieronder zijn antwoord:

"Dank voor je aanbod. De mossengegevens uit Waarneming.nl krijgt de BLWG niet automatisch. We accepteren alleen waarnemingen van eigen waarnemers. Daar hebben we een aantal redenen voor:

- We willen bij elke waarneming de naam hebben van een persoon in plaats van de naam van een organisatie. Dit om de waarneming later te kunnen beoordelen en eventueel navraag te kunnen doen. Uiteraard kan ik bij een persoonsnaam of bij een gegevensset wel KNNV Twenthe of de naam van jullie inventarisatierapport vermelden.
- Waarneming.nl gebruikt oude soortcodes en naamlijsten van mossen; de exportbestanden bevatten geen soortcodes en ook geen aanduiding voor de nauwkeurigheid van coordinaten. Daardoor moet het invoeren in de landelijke mossendatabank grotendeels handmatig gebeuren.
- de BLWG is samen met o.a. SOVON en FLORON zelf een beheeromgeving op internet aan het ontwikkelen, onder de naam Ecogrid, dat in november in gebruik genomen zal worden. Daarmee krijgen waarnemers ook toegang tot alle eerder aangeleverde gegevens en op verzoek ook gegevens van collega's binnen regionale mossenwerkgroepen.

Wat je het beste kunt doen is de waarnemingen uit Waarneming.nl exporteren naar een csv-bestand (menu -> mijn waarneming.nl -> mijn waarneming.nl -> Export) en die aan mij sturen. geef daarbij aan wie onder de naam "KNNV Twenthe" de mossenwaarnemingen heeft/hebben gedaan, en eventueel de namen van mensen die bijzondere soorten gecontroleerd hebben (bijv. Rudi Zielman)."

Ik vind het jammer, volgens mij is het probleem dat Laurens noemt wel oplosbaar. Een deel van die eigen waarnemers is ook actief bij wn.nl. Het zou al helpen als het mossenformulier aangepast wordt aan het digitale formulier van de BLWG. Is dit mogelijk (vraag voor Hisko misschien).

Dit betekent dat de volgende aanvullingen in het formulier moeten:
Naam waarnemer
Per soort vermelding van de volgende gegevens:
Kolommen: V(eldwaarneming), M(icroscopisch gecontroleerd), H(erbarium),
f(ertiel), T( abundatie meetnethok)                     


Groet, Ron

Niko Buiten

Citeer
Dirk?
of Dick?
of Rudi?
Dirk is één van de deelnemers, die van verre kwamen, aan de mossencursus waarvan je straks het verslag liet zien. Dirk neemt deel aan het plantenforum. En inventariseert mee planten in het NPZK. Klein wereldje.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Dag Ron,

Mijn gegevens stuur ik gewoon naar de BLWG. Dat zijn alleen mijn eigen gegevens. H. staat er altijd bij als ik herbariummateriaal heb. V. spreekt vanzelf en M is natuurlijk logisch als het in mijn herbarium zit.  Wel zou ik net als jij die codes graag bij het invullen kunnen aanklikken. Dat soort gegevens hadden al lang geregeld kunnen worden, evenals de soortcodes, wanneer men bij de BLWG bereid was te praten over dit soort dingen. Wanneer ze zich afzijdig houden en ik toch mijn gegevens kan aanleveren gaat het natuurlijk op een manier die voor hen niet optimaal is maar waar ik wel mee uit de voeten kan. In eerste instantie was het voor mij belangrijk ze in een database te kunnen zetten. Daar had ik al jaren op gewacht.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#25
CiteerDit betekent dat de volgende aanvullingen in het formulier moeten:
Naam waarnemer
Per soort vermelding van de volgende gegevens:
Kolommen: V(eldwaarneming), M(icroscopisch gecontroleerd), H(erbarium),
f(ertiel), T( abundatie meetnethok)

Zie profiel.
Floron, SOVON en Vlinderstichting hebben waarnemersnummers die je kwijt kunt in je profiel. Als de BLWG dat niet heeft zou je  dan daar t.z.t. je naam in kunnen zetten als waarnemersnummer..

Corryabbink

#26
Ook de BLWG heeft registratienummers.

H,V,M en T. zouden achter het luikje van kleed en activiteit kunnen bij de invoer van losse waarnemingen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

Hallo Corrie,

BLWG stimuleert het digitaal aanleveren ook met het digitaal formulier in Excel, dat ze ontwikkeld hebben en waarin de door mij net genoemde gegevens ingevuld moeten worden.

Maar wat zo jammer is, is dat er niet slim samengewerkt wordt om te voorkomen dat je in meerdere systemen gegevens moet invullen. Het liefst wil ik alles bij wn.nl invullen en dat het dan "automatisch" bij de PGO's terecht komt.

De organisatie van wn.nl kan hierin iets betekenen door ook serieus te luisteren naar de op/aanmerkingen van de organisaties en kijken hoe tegemoet kan worden gekomen aan (terechte) bezwaren.  
Groet, Ron

Niko Buiten

Nee, de BLWG heeft namen. Mensen die geen naam hebben kunnen geen waarnemingen doorgeven.
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Ron,

Ik vind dat daarin ook een verantwoordelijkheid ligt voor Corry, jij en mij. We zouden bijvoorbeeld de digitale streeplijst van Waarneming.nl kunnen verbeteren en bijhouden (kijk eens wat er staat bij Zygodon; ik schaam mij er voor). We kunnen er ook voor zorgen dat er elke dag een selectie komt van bijzondere waarnemingen. Heel goed vond ik hoe mijn determinatie van Slanke haarmuts is verbeterd door Elmar en Corry. Daar is over gesproken. Een soap, noemden mensen dat. Inspirerend en leerzaam, vonden ze dat. (Ik wees de mensen van mijn groep er op, die mij vervolgens een mailtje stuurden.)
Groet,

Niko Buiten.