Forse zwarte kraai? Of toch Roek? Raaf? Of iets anders?

Gestart door Floppie, juni 02, 2010, 16:21:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppie

Hallo allemaal,

Ik heb al eens eerder hier op het forum laten weten, dat ik in Thijsse's hof in Bloemendaal een behoorlijk grote
zwarte vogel was tegengekomen. Ik had toen geen foto ervan. We kwamen er toen niet uit wat het was.

Een aantal weken terug zag ik het beest weer (In bijna een jaar tijd heb ik het nu 4x gezien).
Toen liep hij over de grond en kon ik best goede foto's maken.
Maar helaas, tot op heden heb ik mijn micro-SD kaartje waar die foto's op staan, niet meer aan de praat gekregen.

Vanmiddag zag ik het beest weer. Ik heb eerst een foto gemaakt zonder in te zoomen, om aan te geven hoe groot het beest is.
Hij zat vrij hoog in de boom. Daarna wilde ik een ingezoomde foto maken zodat we het beest beter kunnen bekijken.
Maar helaas, voor een 2e foto was geen kans, hij vloog weg.

Kenmerken:
- Kleur: Hij zag/ziet er geheel zwart uit. Snavelkleur durf ik niet met zekerheid te zeggen.
- Geluid: Kiii(r)aaaaaaaahhh (Behoorlijk luid!). Kraaien enzo maken normaal een soort kraa geluid, daar leek het op, maar er zat een "knik" in.  (In mijn vogelgids staat bij een andere vogel geluid omschreven als "pie-jaa", ook met zo'n knik).
- Formaat: Sja, ik vind hem enorm. Stuk groter dan een kauw.
- Foto: Het lijkt of de vogel wit/grijs is op de vleugel en snavel. Ik weet bijna zeker dat dat door de zon komt.

Je kunt de foto hier bekijken. Dan kun je nog wat inzoomen zelf en wellicht kun je nu betere inschatting maken op het formaat, omdat je nu goed de bomen en blaadjes ervan kunt zien.

Wie o wie heeft een idee? Is dit een forse zwarte kraai, of toch iets anders?

Groetjes, Floppie

BramtK

In vergelijking tot takken en bladeren lijkt het mij geen vogel die groter is dan (bv) een Zwarte kraai. Ik geloof dat al eens eerder is besproken hoe notoir moeilijk het is om grootte in te schatten, is het niet!?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Lijkt me een Zwarte Kraai: lichte delen worden veroorzaakt door lichtval. Geen reden om aan Raaf te denken: geen lange keelveren, snavelbevedering beperkt tot basisgedeelte, snavel niet erg hoog.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Floppie

Citaat van: BramtK op juni 02, 2010, 16:48:32 PM
In vergelijking tot takken en bladeren lijkt het mij geen vogel die groter is dan (bv) een Zwarte kraai. Ik geloof dat al eens eerder is besproken hoe notoir moeilijk het is om grootte in te schatten, is het niet!?

Ik weet niet met welke blaadjes je het vergelijkt. De vogel zit op een tak, daarvoor zie je een tak met blaadjes, maar dat is van een andere boom dan waar de vogel op zit. En die staat dicht bij me.

Ik weet niet hoe ik duidelijk kan maken hoe groot de vogel is. Hij zit nu eenmaal ver weg. Ik kan ook moeilijk een schatting maken van de maat, kan hem/haar niet opmeten of er (zoals met insecten) een euro oid bijhouden. Ik weet alleen dat het beest mij elke keer dat ik het zie, enorm opvalt.

Citaat van: frankneijts op juni 02, 2010, 16:50:31 PM
Lijkt me een Zwarte Kraai: lichte delen worden veroorzaakt door lichtval. Geen reden om aan Raaf te denken: geen lange keelveren, snavelbevedering beperkt tot basisgedeelte, snavel niet erg hoog.

Knap dat je dat allemaal op de foto ziet!

Dan zal ik het invoeren als zwarte kraai en dit topic bijvoegen.

Floppie

Lampe

Vriendelijke groet,

Nico

Floppie


BramtK

Citaat van: Floppie op juni 02, 2010, 16:55:40 PM
Ik weet niet met welke blaadjes je het vergelijkt. De vogel zit op een tak, daarvoor zie je een tak met blaadjes, maar dat is van een andere boom dan waar de vogel op zit. En die staat dicht bij me.

Ik weet niet hoe ik duidelijk kan maken hoe groot de vogel is. Hij zit nu eenmaal ver weg. Ik kan ook moeilijk een schatting maken van de maat, kan hem/haar niet opmeten of er (zoals met insecten) een euro oid bijhouden. Ik weet alleen dat het beest mij elke keer dat ik het zie, enorm opvalt.

Van dat eerste was ik mij bewust. Wat de waarnemer tijdens het waarnemen is opgevallen, is niet af te zien aan de foto. Ik ga altijd af op de informatie die de foto biedt, hoe beperkt die ook is. Talloos zijn de voorbeelden van waarnemers die zeker weten iets te hebben gezien dat veel groter was dan bijvoorbeeld een Buizerd. Na het bekijken van de foto blijkt het dan toch vaak om een Buizerd of zelfs nog iets kleiners te gaan. Ik blijf daarom herhalen dat grootte moeilijk in te schatten is (ieder zijn stokpaardje zou ik zeggen). Op deze foto zie ik een vogel die mij niet te groot lijkt voor een Zwarte kraai.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Floppie,
Afgezien van de overtuigingskracht van je foto komen er voor zover bekend geen raven in de omgeving van Haarlem voor, terwijl zwarte kraaien heel algemeen zijn en goede vogelaars daar ook niet echt schaars.
Het lijkt mij dat als jij al vier keer een raaf hebt gezien die toch ook wel eens door anderen opgemerkt zou zijn, zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat hij zich nooit buiten Thijsse's Hof zou wagen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Floppie

Citaat van: BramtK op juni 02, 2010, 17:12:51 PM
Citaat van: Floppie op juni 02, 2010, 16:55:40 PM
Ik weet niet met welke blaadjes je het vergelijkt. De vogel zit op een tak, daarvoor zie je een tak met blaadjes, maar dat is van een andere boom dan waar de vogel op zit. En die staat dicht bij me.

Ik weet niet hoe ik duidelijk kan maken hoe groot de vogel is. Hij zit nu eenmaal ver weg. Ik kan ook moeilijk een schatting maken van de maat, kan hem/haar niet opmeten of er (zoals met insecten) een euro oid bijhouden. Ik weet alleen dat het beest mij elke keer dat ik het zie, enorm opvalt.

Van dat eerste was ik mij bewust. Wat de waarnemer tijdens het waarnemen is opgevallen, is niet af te zien aan de foto. Ik ga altijd af op de informatie die de foto biedt, hoe beperkt die ook is. Talloos zijn de voorbeelden van waarnemers die zeker weten iets te hebben gezien dat veel groter was dan bijvoorbeeld een Buizerd. Na het bekijken van de foto blijkt het dan toch vaak om een Buizerd of zelfs nog iets kleiners te gaan. Ik blijf daarom herhalen dat grootte moeilijk in te schatten is (ieder zijn stokpaardje zou ik zeggen). Op deze foto zie ik een vogel die mij niet te groot lijkt voor een Zwarte kraai.

Bedankt dat je nog even reageert en het uitlegt.
Ik snap heel goed dat dat moeilijk is te zien, vanaf een foto.

Ik vind het alleen ook moeilijk te laten zien (voor jullie en voor mezelf) hoe groot de vogel werkelijk is.
Kraaien zie ik dagelijks, van dichtbij ook, ze zitten op mijn balkon met enige regelmaat.
Ook in de hof zie ik ze wel.

Ik vind het apart dat mij afgelopen 11 maanden, 4x een grote zwarte vogel is opgevallen.
Ik vraag me af hoe dat komt, als het maar gewoon een zwarte kraai is.
(Ik bedoel daar niet mee te zeggen dat het "dus" wat anders moet zijn geweest.
Ik probeer daar in eerste instantie mee te zeggen, wat er dan met mij aan de hand zou zijn, dat ik de vogel de ene dag kennelijk wel groot vind en de andere dag niet?)

Maargoed, de waarneming is ingevoerd op onzekere zwarte kraai. Ik weet het verder ook niet.

Bedankt voor het kijken / meedenken.

@ HPM.
Ik weet niet wat voor vogel het is en ik weet niet hoe het zit met andere vogelaars.
Van Thijsse's hof zijn er sowieso vrijwel geen waarnemers. Al maanden zijn er maar 2 actief, waar ik er 1 van ben.
En de andere waarnemer is geen vogelaar.

Groetjes, Floppie

Tinok

Hey Marleen,

Ik heb in die 3 jaar dat ik nu vogel al best wat zwarte kraaien gezien maar ik kan nog steeds verbaast zijn over de maat. Inmiddels kan ik het op de kenmerken wel onderscheiden van kauw, roek en raaf maar de grote blijft imposant soms. Dus vind het niet zo gek hoor dat je je daar over verbaasde, soms lijken ze gewoon ineens heeeeel erg groot.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Timo Roeke

Citaat van: frankneijts op juni 02, 2010, 16:50:31 PM
Lijkt me een Zwarte Kraai: lichte delen worden veroorzaakt door lichtval. Geen reden om aan Raaf te denken: geen lange keelveren, snavelbevedering beperkt tot basisgedeelte, snavel niet erg hoog.
Sluit me hier bij aan.

HPM

Floppie, kijk ook eens naar deze foto van een Zwarte kraai en een Buizerd.
http://waarneming.nl/foto/view/1271276

--
Groeten, Hermanvan der Meer

Herman van der Meer

Floppie

Hallo Herman!

Dank je wel voor deze foto.

Jeetje, ze lijken even groot!
Wat een forse kraai!

Dank je wel dat je me dit laat zien!

Groetjes, Floppie

HeleenR

Lijkt mij een roek, geen zwarte kraai. (de foto van Herman)
groeten uit Friesland,
Heleen Romkes

Lonnie Bregman

Citaat van: HeleenR op juni 05, 2010, 11:57:07 AM
Lijkt mij een roek, geen zwarte kraai. (de foto van Herman)
Lijkt me wel een kraai, dat roek-achtige komt waarschijnlijk door het licht.
Groeten, Lonnie Bregman

HeleenR

nog eens naar gekeken, maar door het hoge voorhoofd en de afhangende dijveren samen met de lichte snavel is het voor mij toch een roek.
groeten uit Friesland,
Heleen Romkes

HPM

Herman van der Meer

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Die op de foto van "Floppie" ook, maar ze wil zich kennelijk niet laten overtuigen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/48352486

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Floppie

#19
HPM, Wat is jou probleem met mijn ingevoerde waarneming?

HPM

#20
Maar wel met een vraagteken terwijl je al van een heleboel mensen hebt gehoord dat het een Zwarte kraai is en geen Raaf. Wat is het probleem?

--
Groeten, Herman van der Meer


Dit bericht lijkt nergens op te slaan omdat 'Floppie' het bericht hierboven later heeft veranderd.
Ze schreef dat ze de vogel had ingevoerd als Zwarte kraai.
Voortaan toch maar quoten waarop ik reageer.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Floppie

Hallo HPM,

Een vraagteken betekent bij registratie van een waarneming dat de waarnemer niet 100% zeker is.
Ik ben de waarnemer, en ik ben niet 100% zeker.

Ik heb de foto hier geplaatst, de meningen zijn niet 100% kraai.
Ik kan het met mijn kennis/ervaring en onduidelijke foto niet met zekerheid zeggen.

Dus heb ik de waarneming zoals het hoort - eerlijk - ingevoerd.

Kraai omdat meerderheid van de kenners het zeggen.
En onzeker omdat ik niet 100% zeker ben.

Ik wil het hier graag bij laten.

Floppie

Jan vH

Dat lijkt mij de beste 'oplossing'. Ik zou hier zelf ook een zekere Kraai van maken (alleen al omdat Raaf daar niet voorkomt). Maar ik kan me goed voorstellen dat jij toch twijfelt. 100% zeker kun je hier trouwens toch niet van zijn, melanistische Bonte Kraai, om maar wat geks te noemen, lijkt mij niet uitgesloten.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Floppie

#23
Citaat van: Jan vH op juni 06, 2010, 10:09:44 AMalleen al omdat Raaf daar niet voorkomt

Persoonlijk vind ik dit geen betrouwbaar argument. Want dat hij in Bloemendaal niet eerder is gezien, betekend niet dat hij er niet kan zijn.

Ik heb op waarnemingen gekeken. En in Bloemendaal is voor zover bekend geen raaf geregistreerd. Maar... In noord-holland en langs de kust zijn ze wel eerder gezien. Niet in grote hoeveelheden e.d. maar compleet onmogelijk is het dus kennelijk niet...

Afgelopen 10 jaar: http://waarneming.nl/soort/maps/54?from=2000-01-01&to=2010-06-06&grid=1000&prov=2&only_valid=0
Afgelopen 5 jaar: http://waarneming.nl/soort/maps/54?from=2005-01-01&to=2010-06-06&grid=1000&prov=2&only_valid=0

Jan vH

Citaat van: Floppie op juni 06, 2010, 10:16:47 AM
Citaat van: Jan vH op juni 06, 2010, 10:09:44 AMalleen al omdat Raaf daar niet voorkomt

Persoonlijk vind ik dit geen betrouwbaar argument. Want dat hij in Bloemendaal niet eerder is gezien, betekend niet dat hij er niet kan zijn.

Ik heb op waarnemingen gekeken. En in Bloemendaal is voor zover bekend geen raaf geregistreerd. Maar... In noord-holland en langs de kust zijn ze wel eerder gezien. Niet in grote hoeveelheden e.d. maar compleet onmogelijk is het dus kennelijk niet...

Afgelopen 10 jaar: http://waarneming.nl/soort/maps/54?from=2000-01-01&to=2010-06-06&grid=1000&prov=2&only_valid=0
Afgelopen 5 jaar: http://waarneming.nl/soort/maps/54?from=2005-01-01&to=2010-06-06&grid=1000&prov=2&only_valid=0
Oké, je hebt gelijk. Maar de rest wijst ook richting Zwarte Kraai, behalve de grootte. Dus om dan aan Raaf te denken...
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Floppie

Citaat van: Jan vH op juni 06, 2010, 10:23:06 AM
Citaat van: Floppie op juni 06, 2010, 10:16:47 AM
Citaat van: Jan vH op juni 06, 2010, 10:09:44 AMalleen al omdat Raaf daar niet voorkomt

Persoonlijk vind ik dit geen betrouwbaar argument. Want dat hij in Bloemendaal niet eerder is gezien, betekend niet dat hij er niet kan zijn.

Ik heb op waarnemingen gekeken. En in Bloemendaal is voor zover bekend geen raaf geregistreerd. Maar... In noord-holland en langs de kust zijn ze wel eerder gezien. Niet in grote hoeveelheden e.d. maar compleet onmogelijk is het dus kennelijk niet...

Afgelopen 10 jaar: http://waarneming.nl/soort/maps/54?from=2000-01-01&to=2010-06-06&grid=1000&prov=2&only_valid=0
Afgelopen 5 jaar: http://waarneming.nl/soort/maps/54?from=2005-01-01&to=2010-06-06&grid=1000&prov=2&only_valid=0
Oké, je hebt gelijk. Maar de rest wijst ook richting Zwarte Kraai, behalve de grootte. Dus om dan aan Raaf te denken...

Ik wilde alleen je argument ontkrachten.

HPM

Citaat van: Floppie op juni 02, 2010, 16:21:50 PM
[...]
- Geluid: Kiii(r)aaaaaaaahhh (Behoorlijk luid!). Kraaien enzo maken normaal een soort kraa geluid, daar leek het op, maar er zat een "knik" in.  (In mijn vogelgids staat bij een andere vogel geluid omschreven als "pie-jaa", ook met zo'n knik).
[...]

Luister hier eens naar http://waarneming.nl/sound/view/3840

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Floppie

Citaat van: HPM op juni 06, 2010, 12:37:11 PM
Citaat van: Floppie op juni 02, 2010, 16:21:50 PM
[...]
- Geluid: Kiii(r)aaaaaaaahhh (Behoorlijk luid!). Kraaien enzo maken normaal een soort kraa geluid, daar leek het op, maar er zat een "knik" in.  (In mijn vogelgids staat bij een andere vogel geluid omschreven als "pie-jaa", ook met zo'n knik).
[...]

Luister hier eens naar http://waarneming.nl/sound/view/3840

--
Groeten, Herman van der Meer

Hallo Herman.

Ik heb er naar geluisterd.

Ik weet niet of je bedoelde, dat je denkt dat "mijn geluid" op de opname te horen is.
Maar het geluid dat ik tijdens de waarneming hoorde, heb ik niet op deze geluidsopname kunnen horen.

Floppie

Jan vH

Citaat van: Floppie op juni 06, 2010, 15:10:16 PM
Citaat van: HPM op juni 06, 2010, 12:37:11 PM
Citaat van: Floppie op juni 02, 2010, 16:21:50 PM
[...]
- Geluid: Kiii(r)aaaaaaaahhh (Behoorlijk luid!). Kraaien enzo maken normaal een soort kraa geluid, daar leek het op, maar er zat een "knik" in.  (In mijn vogelgids staat bij een andere vogel geluid omschreven als "pie-jaa", ook met zo'n knik).
[...]

Luister hier eens naar http://waarneming.nl/sound/view/3840

--
Groeten, Herman van der Meer

Hallo Herman.

Ik heb er naar geluisterd.

Ik weet niet of je bedoelde, dat je denkt dat "mijn geluid" op de opname te horen is.
Maar het geluid dat ik tijdens de waarneming hoorde, heb ik niet op deze geluidsopname kunnen horen.

Floppie
Ik weet wel dat zowel Kraaien heel veel soorten geluidjes kunnen maken.
Jan van Harten
Validator Plantengallen