Hoofdmenu

Strandloper spec.

Gestart door Martijn Bot, mei 22, 2010, 21:44:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Graag uw gewaardeerde mening over deze vogel (helaas bewijsplaatje op grote afstand):
http://martijnbot.fotopic.net/p64968075.html

Rommert en ik kwamen er iig niet uit. De warmbruine en vers ogende bovendelen doen een zomerkleed vogel vermoeden (lichtgelige randenen aan de mantelveren zijn ook zichtbaar op de foto), maar dan past er eigenlijk niets 100% op dit kleed. De vogel had grofweg het formaat Bontje/Krombek, maar had geen witte stuit (waarmee Krombek afvalt), was langgerekt, vrij hoog op de poten, had een licht gekromde snavel en had een scherp afgesneden, rond borstbandje (dus geen Gestreepte). Raar winterkleed-achtig Bontje blijft als enige logische optie over, maar de structuur in combinatie met de warmbruine mantel en geen spoor van zwart op de borst maakt dit toch ook geen bevredigende keuze.

Wie roept?

Martijn Bot

Nou, het blijft oorverdovend stil...
Gekscherend dachten Rommert en ik op de dijk aan Cox's Sandpiper, een hybride tussen Gestreepte en Krombek. "Probleem" is echter dat bij mijn weten deze hybride allen vast is gesteld in Australie, Japan en mogelijk de VS, en dan ook nog eens alleen in juveniele kleden...
Ik zou echter niet weten waarom een dergelijke kruising niet ook dichter bij huis zou kunnen opduiken (Krombekken zijn hier algemeen en Gestreepte Strandlopers niet zeldzaam) en ik zou ook niet weten waarom de vogels niet langer in leven zouden kunnen blijven dan een aantal maanden (en dus een adult-achtig kleed zouden kunnen aannnemen).
Nomaals, het blijft gegis in de ruimte, en ons idee zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet kloppen, maar voorlopig krijgen we ook nog geen overtuigende andere mogelijkheden. Ik weet dat de kwaliteit van de foto ook niet helpt...

Steven Wytema

Hoi Martijn,

Ja nou ik denk dat het voornamelijk stil blijft omdat het, zoals je zo toepasselijk omschrijft, "gegis in de ruimte" is.
Ik heb naar de foto's gekeken en kan me op zich wel vinden in jullie determinatie-volgorde.
Maar kennis hierover is denk ik dun gezaaid binnen de Nederlandse gelederen, dus wij weten net zo weinig als jullie.
Steven Wytema


Jan vH

Ik durf er ook niets van te maken, behalve Strandloper spec.  ;) Ik ben benieuwd of iemand het wel weet.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Martijn Bot

#4
Filmpje van de vogel hier. Kwaliteit is echter ernstig achteruit gegaan op Youtube...

jelmerpoelstra


Citaat van: Martijn Bot op mei 23, 2010, 19:20:56 PMIk zou echter niet weten waarom een dergelijke kruising niet ook dichter bij huis zou kunnen opduiken (Krombekken zijn hier algemeen en Gestreepte Strandlopers niet zeldzaam) en ik zou ook niet weten waarom de vogels niet langer in leven zouden kunnen blijven dan een aantal maanden (en dus een adult-achtig kleed zouden kunnen aannnemen).
Het zou natuurlijk wel eens geen toeval kunnen zijn dat er tot dusverre alleen juv van deze hybride zijn gefotografeerd: ze overleven wellicht niet lang, doordat ze ouders van verschillende soorten hebben. En vermoedelijk staan krombek en gestreepte niet al te dicht bij elkaar?

Martijn Bot

Citaat van: jelmerpoelstra op mei 23, 2010, 20:09:47 PM

Citaat van: Martijn Bot op mei 23, 2010, 19:20:56 PMIk zou echter niet weten waarom een dergelijke kruising niet ook dichter bij huis zou kunnen opduiken (Krombekken zijn hier algemeen en Gestreepte Strandlopers niet zeldzaam) en ik zou ook niet weten waarom de vogels niet langer in leven zouden kunnen blijven dan een aantal maanden (en dus een adult-achtig kleed zouden kunnen aannnemen).
Het zou natuurlijk wel eens geen toeval kunnen zijn dat er tot dusverre alleen juv van deze hybride zijn gefotografeerd: ze overleven wellicht niet lang, doordat ze ouders van verschillende soorten hebben. En vermoedelijk staan krombek en gestreepte niet al te dicht bij elkaar?

Als ze in staat zijn om als juveniel van hun broedgebieden naar de overwinteringsplekken in (o.a.) Australie te vliegen, lijkt het me dat het ondanks alles toch aardig sterke jongens zijn. Wellicht heeft dit helemaal niets te maken met levensverwachting, zo ver reikt mijn kennis omtrent genetica niet.

Jeroen Nagtegaal

Wellicht zijn ze gewoon als 2kj of later onherkenbaar?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Piedos

Is de vogel op het grote plaatje linksonder dezelfde als die op de kleine?
Pie*ter Wester%beke

Martijn Bot

Als op de twee kleine, ja.

Citaat van: Piedos op mei 24, 2010, 14:52:24 PM
Is de vogel op het grote plaatje linksonder dezelfde als die op de kleine?

Folkert Jan

het lijkt zo dat de vogel in het plaatje linksonder juist een opgewipte snavel heeft en de vogel op de foto rechtsboven een naar beneden gebogen snavel heeft??
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

heb je trouwens pootkleur waar kunnen nemen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

steenl

Hoi Martijn,

Vogel doet mij toch het meeste denken aan een Gestreepte Strandloper.
Licht gebogen snavel en langgerekt postuur past prima op Streep. Is een ronde borstband per definitie geen Streep?
Moet die borstband in een punt lopen? Misschien daar eens op googlen/ in duiken.
Zoiets? http://www.vogelsindekempen.nl/Multimedia/GestreepteStrandloperLandschot21-9-2003.jpg
Pootkleur kon je dat zien? Ik weet uit ervaring dat dat heel moeilijk is om te zien.  :)

Groet,

Rikstar

dacht ik ook al aan inderdaad :)
maar ze vonden de snavel erg lang (als van krombek?) dus dat zou niet helemaal passen op gestreepte.

Citaat van: steenl op mei 25, 2010, 22:38:14 PM
Hoi Martijn,

Vogel doet mij toch het meeste denken aan een Gestreepte Strandloper.
Licht gebogen snavel en langgerekt postuur past prima op Streep. Is een ronde borstband per definitie geen Streep?
Moet die borstband in een punt lopen? Misschien daar eens op googlen/ in duiken.
Zoiets? http://www.vogelsindekempen.nl/Multimedia/GestreepteStrandloperLandschot21-9-2003.jpg
Pootkleur kon je dat zien? Ik weet uit ervaring dat dat heel moeilijk is om te zien.  :)

Groet,
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Martijn Bot

Ha Lennaert,

De snavel was inderdaad veel te lang (en eenkleurig) voor streep, hij stond te hoog op de (donkere) poten en had een ander postuur dan de Gestreepte Strandlopers die we hier toch wel aardig gewend zijn te zien. Dat ie "Streperig" aandoet staat buiten kijf, maar helemaal kloppen deed 'ie zeker niet.

Citaat van: steenl op mei 25, 2010, 22:38:14 PM
Hoi Martijn,

Vogel doet mij toch het meeste denken aan een Gestreepte Strandloper.
Licht gebogen snavel en langgerekt postuur past prima op Streep. Is een ronde borstband per definitie geen Streep?
Moet die borstband in een punt lopen? Misschien daar eens op googlen/ in duiken.
Zoiets? http://www.vogelsindekempen.nl/Multimedia/GestreepteStrandloperLandschot21-9-2003.jpg
Pootkleur kon je dat zien? Ik weet uit ervaring dat dat heel moeilijk is om te zien.  :)

Groet,

steenl

Oké geen zuivere Streep dus. Rommert en jij kunnen die wel herkennen. Die credits geef ik jullie wel  :o
Snavellengte doet het hem dus. Vergroeide snavel? Komt nog wel eens voor bij Steltlopers.
Maar dan zit je nog met de te hoge poten. Andere soorten steltlopers zou ik zo ook niet weten. Siberische Strandloper valt om dezelfde redenen af.
Theorie van hybride geloof ik niet direct, maar zou natuurlijk best kunnen.

BramtK

So wie so kan je je afvragen of, als Martijn Bot en Rommert Cazemier (mannen van naam en faam, toch?) het in het veld niet kunnen afmaken, de goegemeente dan iets kan met de foto's die naar alle waarschijnlijkheid toch minder details laten zien dan ter plaatse konden worden waargenomen. Tenzij iemand studie heeft gemaakt van die hybriden.
Groeten,

Bram ter Keurs

Martijn Bot

Reactie van Tom van der Have:

Lijkt mij een Cox sandpiper, een hybride tussen gestreepte strandloper en iets anders (bonte of krombek) (zie google, er zijn wat publicaties over). Dat laatste kan variëren. Zou m.i. de eerste keer zijn in Europa? Ik geloof niet dat deze hybride ooit in UK is vastgesteld.

Ooit beschreven als nieuwe soort voor de wetenschap in Australië, maar met DNA ontmaskerd. Met de westwaartse uitbreiding van Gestreepte strandloper naar krombekgebied wellicht vaker te verwachten. Misschien is zomerkleed niet eerder gefotografeerd? Is een leuk verhaal over te maken.
Groet,

Tom van der Have

Zie ook http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=33819

Martijn Bot

Een beetje struinen leverde nog een leuk plaatje can een Cox's op met in ieder geval oppervlakkige gelijkenissen met onze vogel:
http://homepage2.nifty.com/stints/calidris/csp-010826.html

BramtK

Misschien een idee om nog eens een uitvoerige beschrijving hier te plaatsen?
Groeten,

Bram ter Keurs